Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Krånglande KB med felkod i Windows update - Hjälp, tack!


Lighthouse2
 Share

Rekommendera Poster

Lighthouse2

Hej, hoppas ni håller er friska och är i toppform för lite tekniskt brydderi!   ?

 

Efter att jag testade att använda en USB WiFi för 5G på laptop (men hastigheten blev inte markant bättre så avinstallerade den) så har Windows Update efter detta börjat att krångla och skulle bli mycket tacksam för experthjälp.

Version KB4550945 (2020-04 kumulativ uppdatering för Windows 10 version 1909 för x64) hämtas och laddas ner som den ska men sedan kommer error 0x800f0831 i sista slutskedet. "Uppdateringen misslyckades. Försök igen".

 

Jag har följt råden och omstart och testat hämta uppdateringen igen efter varje moment men det är kört, samma felkod  -

- stänga av antivirusprogram

- använt SFC /SCANNOW (och några fel korrigerades här)

- använt windows egna felsökningsprogram

- använt Complete internet repair

-  Gick till Windows egna Microsoft Update-Katalog och manuellt hämtade KB4550945 men fick besked att den inte går att hämta!

 

 

Går det annars att dölja en uppdatering, som det gick att göra i Windows 7 med en uppdatering som krånglade?

Eller är den självklara funktionen borttagen i W10, jag hittar den i alla fall inte?!!!

 

Före jag testade installationen av denna USB Wifi så krånglade datorn / Windows update inte en enda gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
Just nu, skrev Cluster:
  1. Gå till Microsoft Update-katalogen.
  2. I sökrutan anger du paket-ID för KB4550945.
  3. Hämta och installera den (som passar ditt system).
  4. Installera om KB4550945.

Källa:

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4477073/error-0x800f0831-when-you-install-an-update

Hade varit jättebra om det fungerat men har redan testat det. Uppdateringen går inte att hämta där heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Edit: Såg nu att du redan skrivit att du inte kunde hämta filen.

 

Funkar det att ladda ned från direktlänk:

http://download.windowsupdate.com/c/msdownload/update/software/updt/2020/04/windows10.0-kb4550945-x64_8bc93fe5c681ddf741120602899a730c65c155d6.msu

OBS! Detta är för Win 10 Version 1909, x64-baserade system.
 

Om du har 32-bitars så är det denna som gäller: 
http://download.windowsupdate.com/c/msdownload/update/software/updt/2020/04/windows10.0-kb4550945-x86_60f4f002612b714d804fe9cf62ac52e21ca450fa.msu 

 

 

Redigerad av Cluster
Uppdaterat länkarna
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara bra att testa reparationskommandot

Starta en kommandoprompt (som Administratör) och kör följande kommando:

dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

 

Du kan även testa att manuellt stoppa alla Windows Update-relaterade tjänster, byta namn på nedladdningskatalogen och sen starta upp tjänsterna igen). 

Starta i så fall en kommandoprompt (som Administratör) och kör följande kommandon:

net stop wuauserv
net stop cryptSvc
net stop bits
net stop msiserver
Ren C:\Windows\SoftwareDistribution SoftwareDistribution.old
net start wuauserv
net start cryptSvc
net start bits
net start msiserver

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
Just nu, skrev Cluster:

När du säger att den inte går att hämta, menar du att att det inte går att ladda ned eller att den inte går att installera?

 

Skriver in KB4550945 i Sök

Väljer översta, version 1909

Trycker på Hämta

Hämtning av .msu startar

KB  hämtas

Öppnar när nedladdningen är klar

Ruta "Fristående installationsprogram för Windows update" (paketet kopieras till Windows update cashen)

Installationstillstånd klar.

Uppdateringarna installeras (uppdatering 1 av 1).

Allt går fint, sen -

"Vissa uppdateringar installerades inte"

"Följande uppdateringar installerades  inte:  Uppdatering för Windows (KB4550945).

Stäng.

 

Inget mer, ingen hjälpruta, ingen mer info om till varför det inte gick.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev Lighthouse2:

[...]

Väljer översta, version 1909

[...]

 

Den översta i listan, för mig när jag testar, är för ARM64-baserade system. Har du ett sådant?

Annars skulle jag tro att du skall välja en av de två jag länkat i mitt (uppdaterade) inlägg ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2

Det står det på min ena dator också, den jag jobbar mot när jag försöker felsöka nu, att ARM64- baserat system står först i raden.

 

Men på den laptop felet gäller på (W10 x64) så står det översta i Windows Katalogen, och andra raden ;

2020-04, kumulativ uppdatering för Windows Servicer, sversion 1909 för x64-baserade system (KB4550945)

2020-04, kumulativ uppdatering för Windows Servicer, sversion 1903 förd ARM64-baserade system (KB4550945)

 

Jag valde den första, den för x64 vid hämtningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
15 minuter sedan, skrev Cluster:

Kan vara bra att testa reparationskommandot

Starta en kommandoprompt (som Administratör) och kör följande kommando:


dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

 

Du kan även testa att manuellt stoppa alla Windows Update-relaterade tjänster, byta namn på nedladdningskatalogen och sen starta upp tjänsterna igen). 

Starta i så fall en kommandoprompt (som Administratör) och kör följande kommandon:


net stop wuauserv
net stop cryptSvc
net stop bits
net stop msiserver
Ren C:\Windows\SoftwareDistribution SoftwareDistribution.old
net start wuauserv
net start cryptSvc
net start bits
net start msiserver

 

 

Tack, jag ska strax testa detta. Återkommer!   ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du nog hämtat fel fil (en för Windows Server).

 

Om du har 64-bitars Windows 10 v1909

så är det "2020-04, kumulativ uppdatering för Windows 10 Version 1909 för x64-baserade system (KB4550945)" som du skall hämta.

 

Om du har 64-bitars Windows 10 v1903

så är det "2020-04, kumulativ uppdatering för Windows 10 Version 1903 för x64-baserade system (KB4550945)" som du skall hämta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
Just nu, skrev Cluster:

Då har du nog hämtat fel fil (en för Windows Server).

 

Om du har 64-bitars Windows 10 v1909

så är det "2020-04, kumulativ uppdatering för Windows 10 Version 1909 för x64-baserade system (KB4550945)" som du skall hämta.

 

Om du har 64-bitars Windows 10 v1903

så är det "2020-04, kumulativ uppdatering för Windows 10 Version 1903 för x64-baserade system (KB4550945)" som du skall hämta.

 

Nej jag hämtar exakt samma som automatiska Windows Update själv försöker hämta. I såfall försöker Windows Update själv hämta hem fel fil, vilket väl inte är troligt.

Dubbelkollat hundra ggr.

1909 för x64 baserade system står det i Windows Update och samma fil hämtar jag i katalogen.

 

Något blockar denna från att hämtas, frågan är vad! 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev Lighthouse2:

Nej jag hämtar exakt samma som automatiska Windows Update själv försöker hämta. I såfall försöker Windows Update själv hämta hem fel fil, vilket väl inte är troligt.

Dubbelkollat hundra ggr.

1909 för x64 baserade system står det i Windows Update och samma fil hämtar jag i katalogen.

 

Något blockar denna från att hämtas, frågan är vad! 

 

 

 

Men kör du verkligen Windows Server?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
2 minuter sedan, skrev Cluster:

Men kör du verkligen Windows Server?

 

 

Nääää....eh.  JAHAAAAAA! Det missade jag helt. Reagerade inte på det, var så fokuserad på 1909 bara. 

Men NU hämtar jag igen, för WINDOWS 10.   Håll tummarna!!!!!   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, det var därför jag försökte vara övertydlig med länkarna ? 

 

Hoppas det funkar bättre. Nu efter olika kommandon och med manuell hämtning och installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
4 minuter sedan, skrev Cluster:

Hehe, det var därför jag försökte vara övertydlig med länkarna ? 

 

Hoppas det funkar bättre. Nu efter olika kommandon och med manuell hämtning och installation.

 

Det är det som är så bra med er på detta forum, ni är tydliga och ifrågasätter. När man felsöker så är man så inne i koderna och versioner att det till slut flyter ihop allting och man tycker man ser rätt men väljer fel ändå.  ?

 

Men, tyvärr, trots nu korrekt fil så installerades inte uppdateringen KB4550945. Samma som ovan.

Inte heller hjälpte det, tyvärr, att köra cmd och starta om /stänga av Windows Update. Inget lossnade. Något blockar denna KB från att installeras och den verkar heller inte gå att välja bort/dölja. Eller går det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
Just nu, skrev Cluster:

Har du testat att köra:


dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

 

Ja, jag har kört 

sfc /scannow

dism /online /cleanup-image /scanhealth

dism /online /cleanup-image /restorehealth

Några korrupta filer fixades (stod det). Allt ser bra ut. Inga fel alls på något egentligen förutom att just denna KB4550945 inte vill gå igenom och bli ok efter installationen.

Allt började efter jag installerade den nya USB WiFi så jag gissar det har med proxy eller åtkomsten till Windows Update att göra. Men när inte ens den manuella nedladdningen i Windows Katalogen fungerar så låter det ju också inte troligt att det är det som är felet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stökigt.

Men inom ett par veckor (enl. uppgift) så kommer Windows 10 May 2020 Update (som kommer omfatta även uppdateringarna i KB4550945) så jag föreslår att du bara väntar på att få den installerad istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
2 minuter sedan, skrev Cluster:

Stökigt.

Men inom ett par veckor (enl. uppgift) så kommer Windows 10 May 2020 Update (som kommer omfatta även uppdateringarna i KB4550945) så jag föreslår att du bara väntar på att få den installerad istället.

Att man inte längre kan dölja eller manuellt välja bort en uppdatering är galet märkligt.

Jag fortsätter febrilt felsökningen och testar allt internet har att erbjuda av tips och förslag och tackar varmt för all hjälp hittills, som i normala fall troligen avhjälpt problemet.   ?  Löser det sig så skriver jag det här, står det inget så är felet kvar och jag tar tacksamt då emot fler förslag! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2

Har läst hundratals som har samma felkod för denna fil, och att det är omöljligt att fixa det här felet eftersom det är från Microsoft denna block kommer.

Men, har också läst detta som ett alternativ. Att filen inte kan installeras eftersom en annan fil saknas (??). Men jag hittar inte hur jag kommer åt att läsa denna logg, har försökt nu och sökt i flera timmar  - kan du / någon hjälpa mig med detta?? 

Hur kommer man åt att läsa Windows Update log?

 

"This error is appearing because the update you are trying to install requires that your system already has a specific update installed.  To find out what update is required check the cbs.log and windowsupdates.log

The location of these log files are

  • C:\Windows\windowsupdates.log
  • C:\Windows\Logs\CBS\cbs.log

Search through these logs for missing for package"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Lighthouse2:

Hur kommer man åt att läsa Windows Update log?

Om man kollar i WindowsUpdate.log så står det:

Citat

Windows Update logs are now generated using ETW (Event Tracing for Windows).
Please run the Get-WindowsUpdateLog PowerShell command to convert ETW traces into a readable WindowsUpdate.log.


For more information, please visit https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=518345

cbs.log går att öppna med Notepad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
2 minuter sedan, skrev Cecilia:

Microsoft anser att det är CBS.LOG som man ska titta i och då leta efter felmeddelande typ det som finns med här: https://support.microsoft.com/en-us/help/4477073/error-0x800f0831-when-you-install-an-update

 

 

Denna KB4550945 står som frivillig uppdatering. Den går inte heller att ladda hem via Windows Catalogen.

Behöver, om det går, få fram informationen om vad det är (annan KB?) som saknas som gör att den inte kan slutinstalleras, inte bara få info om att "tyvärr det gick inte". En del skriver att det går att få fram, en del säger det är kört.

Det är jättesvårt att hitta information om det här så tacksam för er hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WindowsPro

Kollar bara.. Har du verkligen Windows 10 version 1909??

Kolla i "om din dator" 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...