Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Virus på Mac Mini, hur gör jag?


tobi
 Share

Rekommendera Poster

Laddade ner Universal Media från Fosshub. Tanken vara att jag skulle ladda ner ett Smart Share program till mig LG oled för att kunna strömma filer från datorn till TV:n.

 

Laddade ner och fick upp standardmeddelande, ungefär "mac kan inte öppna filen då den inte kommer från en känd leverantör". Enda alternativet/bxen att klicka på var typ "OK". Inte det vanliga valet att ändå fortsätta eller avböja.

 

Kollade därefter (ja, efteråt) filen online på "virus total" där det hittades en trojan. Kommer inte ihåg namnet och har redan kastat filerna. I genomsökningen online var det en .zip fil har jag för mig. Har för mig att storleken var 159Mb istället för ca 189Mb som originalfilen jag senare hittade på sourceforge var. Om det ens är orignalfilen, jag vet inte. Storleken skiljde sig åt iaf mellan den jag laddade ner på fosshub och den som presenterades på sourceforge.

 

Nu hittar jag inte huvuddisken på mac minin, även den ena av två anslutna usb minnen försvann. I skrivande stund startade jag min mac i felsäkert läge för att skriva detta inlägg och börja fundera på vilket antivirusprogram/checkprogram jag kan börja med för att ta bort detta.

 

Uppenbarligen tackade jag alltså ja till att installera skiten när filen var nedladdad och meddelandet på engelska kom upp att "denna fil kan inte öppnas då den inte kommer från en säker källa". Jag klickade "ok" på det som enda alternativ vilket alltså var ok för malware att installeras. Så har jag fattat det.

 

Så. Nu i felsäkert läge. Någon som kan hjälpa mig att hitta och ta bort denna trojan??

 

Mvh

 

Tobias 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, skrev Mikael63:

Var det härifrån du hämtade filen?

https://www.fosshub.com/Universal-Media-Server.html

image.thumb.png.aee1b82b6dad62e84c402d9625105078.png

 

Om den säger virustotal:

image.thumb.png.95240b2c0e9a566d2f5c3fe6cbcc96c5.png

 

Tänker att det ev. är "lättare" att plocka bort en trojan om man vet vilken det är...

Hej, tack.

 

Ja kanske är det så. Är inte direkt hemma på detta. Har tagit bort virus på pc några ggr för många år sedan och då var det fråga om att ladda ner program, köra igenom, rensa och sedan dubbelkolla att det är rent. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev Phenomen:

Hej,

 

saken är den att brandväggen var på som vanligt och jag hade inte gett tillåtelse till ramdom installationer på macen. Därav "kände jag igen mig" i frågan att "denna fil kan inte öppnas då den inte kommer från en säker källa" eller liknande. Problemet var att det inte fanns alternativen "allow anyway" eller "deny". Det kommer ju upp något liknande normalt sett. Nu kom istället en designmässigt likadan fråga upp men enda alternativet var typ "ok" som en konfirmation på att det inte gick att installera, att systemet inte tillät det. Uppenbarligen kom inte denna fråga upp från mac systemet.

 

Har tyvärr inte något virusprogram på min mac. Haft den i 3 år och aldrig varit så korkad att jag inte dubbelkollat en fil av detta slag. Var sugen på att få ner smart share till TV:n och klickade på filjäkeln varpå den började jobba som den var tänkt att göra, med min medverkan. I samma sekund när rutan kom upp och jag klickat typ "ok" =  mac kan inte och vill inte öppna filen, så kände jag att det där var inte så lyckat.

 

Så jag har inte stängt av brandväggar eller tagit bort någon sedvanlig varningsfunktion. Hittills har macen alltid varnat på ett sätt som inneburit att jag klarat mig från sån här skit. Denna gång så satt mac säkerhetssystem på läktaren och bara tittade på när malwaren tog över. Naturligtvis med min medverkan som inte såg skillnad på malware förfrågan vid installation och macs vanliga fråga om jag vill fortsätta installera eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, kör Bitdefender Virus Scanner nu. I felsökert läge. Kanske får köra i vanligt läge sen men har klickat i Deep System Scan för att kolla hela disken. Hoppas den hittar på trojanen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...