Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mapp Viktigt i Gmail (Thunderbird)


TomV
 Share

Rekommendera Poster

Jag har idag i Thunderbird flyttat de mail som fanns i Inkorg och Skickat till mitt GMAIL-konto till lokala mappar vilket jag brukar göra med jämna mellanrum.

Därefter var då båda mapparna naturligtvis tomma.

Jag råkade upptäcka att mappen Viktigt till GMAIL-kontot fortfarande innehåller en massa mail.

Jag är nyfiken på varför och kommer de att försvinna automatiskt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder min Thunderbird på ungefär samma sätt som du gör, men någon mapp som heter Viktigt har inte jag någonstans, har aldrig haft, så jag vet inte riktigt hur mail i denna mapp gör, men är det mail som du känner igen som nyss "Flyttade" eller är det några som du inte känner igen, eller är det kopior på andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara de mail ur Inkorgen som jag idag flyttat till lokala mappar.

Mappen måste ha skapats när jag installerade Thunderbird för några år sedan och jag har aldrig reflekterat över vad den skall vara bra för. Samma gäller mappen Stjärnmärkt som också måste skapats vid installationen och vars syfte är för mig oklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viktigt och Stjärnmärkt är kategoriseringar som Gmail gör. I deras webbmejl kan man markera mejl genom att klicka i en stjärna framför dem i listan: https://support.google.com/mail/answer/5904?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=sv

Viktigt är en prioritetsmarkör som Gmail skapar men det går att stänga av: https://support.google.com/mail/answer/186543?hl=sv

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, då vet jag, eftersom jag sällan är inne i Gmail på webben, så tänkte jag inte på att dessa mappar ligger där, dom kanske går att få med även i Thunderbird, men för mig är det inte behövligt.

 

Jag sorterar/filtrerar på egen sätt direkt i Thunderbird, och det räcker för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om mailen sparade i Viktig försvinner automatiskt.

Jag får helt enkelt avvakta och se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får nog logga in på webbmejlen och se var de flyttade mejlen ligger där. Om de ligger i Papperskorgen så töms den efter 30 dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, skrev TomV:

Frågan är om mailen sparade i Viktig försvinner automatiskt.

Jag får helt enkelt avvakta och se.

Frågan är befogad. Om man flyttat ett brev till en lokal mapp eftersom man inte vill att brevet ska finnas på servern vill man inte ha en kvarvarande länk för de som markerats som viktig.

 

Jag använder numera inte lokala mappar men testade att markera alla i Viktig och valde att de skulle vara oviktiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChristerE
6 timmar sedan, skrev Cecilia:

Viktigt och Stjärnmärkt är kategoriseringar som Gmail gör. I deras webbmejl kan man markera mejl genom att klicka i en stjärna framför dem i listan

Jag är inte så insatt i Gmail, men har för mig att det kan bli diverse problem när mejlen hanteras i e-postklienter. T ex när kategorier används, som man kan skapa egna också (eller om det kallas något annat då). Finns ett mejl i flera mappar, "kategorier", så är det ändå ett och samma mejl, men e-postklienter (en del, många eller alla) skapar kopior i de mappar man ser i dem. 


Är kanske ute och cyklar, men "tar en tur" ifall den kan vara till någon nytta.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säker på att du skapat en lokal mapp och inte en mapp/filter inom Gmail?

Gmail bygger in på mappar som exempelvis Thunderbird gör, utan etiketter. Ett meddelande kan alltså både vara "Viktigt" och ha etiketten "Mina öldrickarvänner" exempelvis.

Dvs skapar du en mapp i Thunderbird så kan denna motsvaras i Gmail av en etikett.

 

jag kan dock verifiera att

  • Epost i primära inboxen lokalt, på gmail och även i Viktigt
  • Flyttar eposten till en lokal mapp, från primära inboxen lokalt.
  • Eposten försvinner, vid en uppdatering av gmail, från primära inboxen men ligger kvar under "Viktigt"
  • Eposten går att läsa på gmail, går att ge etiketter MEN under given etikett finns det inte.
  • Inte heller i arkivet eller papperskorgen
  • Går än att söka efter det.

Om jag istället KOPIERAR det till en lokal mapp och sedan RADERAR det från gmail, då försvinner det eftersom då har det fått etiketten "raderat", med denna försvinner det direkt från alla andra etiketter (som viktigt exempelvis)

 

Jag får titta in på gmail lite senare men anar att det finns en cache i systemet.

Lösningen kan vara den ovan, kopiera lokalt, radera.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hittat ytterligare en Gmail-mapp som jag inte lagt märke till tidigare, nämligen Alla mail.

Även där finns allt med början förra gången jag flyttade mail till lokala mappar.

Skillnaden mot Viktigt är att här finns även mailet jag skickat.

Jag tänker låta allt vara för att se om det så småningom sanerar sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, skrev TomV:

till lokala mappar

Ligger dina lokala mappar under just Local Folders?

 

image.png.4b7a25ba78b6f340a6e35b885d2c7feb.png

Eller har du som jag har, i Thunderbird, mappar under respektive konto?

 

image.png.f9b1e815bc8bb41a46b322930b369436.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga mappar tillhörande mitt gmail-konto som jag själv skapat.

De mappar jag använder för att lagra mina mail från Inkorgen och Skickat är verkligen lokala.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan konstatera att e-posten som jag flyttat lokalt finns kvar under "all e-post" hos gmail.

Dvs för att få bort den därifrån måste du radera den explicit verkar det som.


Se exempelvis denna fråga/svar

https://support.mozilla.org/en-US/questions/1006992

och definitivt detta svar:

https://support.mozilla.org/en-US/questions/1248726

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...