Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Win 10 Mail


bengt 429
 Share

Rekommendera Poster

bengt 429

Så har det hänt igen för mig. Win 10 Mail har för andra gången på några månader lagt ner verksamheten.

Allt är borta, mail, kontakter och mappar. Kliniskt rent kan man säga.

Fungerade perfekt igår, men idag när jag startade datorn och skulle kolla mailen så fanns ingenting kvar.

Så nu har jag installerat Thunderbird, och hoppas att det går bättre.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det är ju också enkelt att ta backup på Thunderbird också genom att använda Mozbackup som faktiskt fungerar, även om det är gammalt och inte uppdateras längre.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mozbackup är inte ens nödvändigt! 
Det är bara att kopiera hela mappen för Thunderbird om man vill göra en backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, skrev X-Men:

Mozbackup är inte ens nödvändigt! 
Det är bara att kopiera hela mappen för Thunderbird om man vill göra en backup.

Visst, men då måste man ändå manuellt gå in hela sökvägen och kopiera därifrån, samma sak vid en återställning, det slipper du med mozbackup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, skrev Laso:

Visst, men då måste man ändå manuellt gå in hela sökvägen och kopiera därifrån, samma sak vid en återställning, det slipper du med mozbackup.

Eller så använder ett av de två inbyggda backupprogammen och gör backup på mappen och annat regelbundet.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bengt 429
13 timmar sedan, skrev Laso:

Och det är ju också enkelt att ta backup på Thunderbird också genom att använda Mozbackup

Verkligen enkelt. Tack så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, skrev bengt 429:

Verkligen enkelt. Tack så mycket.

Kan säga att det är lika enkelt att backa tillbaka, har själv gjort detta för inte så länge sedan, när jag uppdaterade datorn, fungerade utmärkt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChristerE
21 timmar sedan, skrev bengt 429:

Så har det hänt igen för mig. Win 10 Mail har för andra gången på några månader lagt ner verksamheten.

Allt är borta, mail, kontakter och mappar. Kliniskt rent kan man säga.

Fungerade perfekt igår, men idag när jag startade datorn och skulle kolla mailen så fanns ingenting kvar.

Så nu har jag installerat Thunderbird, och hoppas att det går bättre.

 

Tipsen om Thunderbird och backup är bra, men jag undrar om mejlen, m m, försvann (var raderade) eller om de bara inte visades.


Hämtar du e-posten, med POP, eller hanterar du den på servern, med IMAP? Kollade du med webbmejlen (om operatören erbjuder den möjligheten), fanns mejlen kvar där (om du använder IMAP i klienten)? Ser du nu även den äldre mejlen i Thunderbird?


Frågorna behöver INTE besvaras, ville mest sätta ljuset på frågan om mejlen faktiskt var raderade eller bara inte längre visades i "Win 10 Mail".

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bengt 429
34 minuter sedan, skrev ChristerE:

Hämtar du e-posten, med POP, eller hanterar du den på servern, med IMAP? Kollade du med webbmejlen (om operatören erbjuder den möjligheten), fanns mejlen kvar där (om du använder IMAP i klienten)?

Jag hämtar e-posten med med IMAP. Mailen fanns kvar på Telias webmail.

 

37 minuter sedan, skrev ChristerE:

Ser du nu även den äldre mejlen i Thunderbird?

Ja mailen dök upp i Thunderbird.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr ingen länk, men har läst om att många har haft diverse problem med Windows 10 mail.

 

Så det var ju bra att du kunde få tillbaka all din mail och övrig info när du valde TB :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bengt 429

Ja kontakterna kom ju inte med automatik, men jag har en sparad contacts.csv fil för detta ändamål.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev bengt 429:

Ja kontakterna kom ju inte med automatik, men jag har en sparad contacts.csv fil för detta ändamål.

Och så bör du komma igång med backup på allt också.

 

Kör själv backup på TB en gång varje dygn, så är jag rätt säker på att inte tappa något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...