hottiz Posted April 30, 2020 Share Posted April 30, 2020 sprilans ny Lenovo laptop och får inte till outlooken i win10 står att jag måste aktivera den...aha..med då får jag upp microsoft office aktivera...sen fungerar inget...fick hämta den gamle för att kolla mailen med lösenord men det fungera inget heller...Livemail som var så bra skicka dem i graven? Heller ingen hjälp på Telia.se där jag har min mail. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vertpre Posted April 30, 2020 Share Posted April 30, 2020 Microsoft Outlook och Office kommer ofta med på en ny laptop men du måste köpa en licens och aktivera det för att det ska fungera. Det är inte gratis. Jag hade tidigare Live Mail men efter en ominstallation av Win 10 gick det inte att få tillbaka det. Nu använder jag istället "eM Client free". Tycker det fungerar bra. Värt att ta en titt på. Mikael63 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted April 30, 2020 Share Posted April 30, 2020 Jag använde gratis mejlprogrammet Thunderbird under många år och sen ska man inte heller glömma bort det enklare mejlprogram som ingår i Windows 10, appen E-post (ingen extra kostnad). Så har du två till alternativ att kolla på. Pelle Penna 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
hottiz Posted April 30, 2020 Author Share Posted April 30, 2020 Hej har provat det enkla mailprogrammet men fungerar inte då Telia har PoP 3 och SMTP servrar och det fungerar inte med mitt användarnamn där antingen xxx@telia.com eller U xxxxxxxx x=siffra jobbigt gå hel tiden på telia.se o läsa mailen.. Edit:kan jag kopiera över livemail från den gamle på den nye? Link to comment Share on other sites More sharing options...
vertpre Posted April 30, 2020 Share Posted April 30, 2020 Kopiera går inte. Det måste installeras och det går inte längre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted April 30, 2020 Share Posted April 30, 2020 Telia har en beskrivning för hur E-post-appen i Windows 8 skulle ställas in och där står det att användarnamnet ska vara samma som hela mejladressen. https://www.telia.se/privat/support/info/konfigurera-e-post-windows8 Portinställningar: Inkommande server: mailin.telia.comIMAP-port: 993 med SSL, 143 utan SSLPOP3-port: 995 med SSL, 110 utan SSLUtgående smtp-server: mailout.telia.comSmtp-port: 465 med SSLSmtp-autentisering: På https://www.telia.se/privat/support/epost-i-datorn Har du provat Telias E-postassisten: https://www.telia.se/privat/support/info/e-postassistenten Link to comment Share on other sites More sharing options...
hottiz Posted April 30, 2020 Author Share Posted April 30, 2020 Tack för svar...får ta med mej denna datorn hem...eM Client verkar okey men nu blev jag osäker på om jag skrivit av fel lösenord och tog med mej...kom inte ens in på telias webmail.....Trevlig valborg /? Cecilia 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solution hottiz Posted May 10, 2020 Author Solution Share Posted May 10, 2020 Nu funkar det,var bar jag som skrivit av fel lösenord ifrån anteckningsblocket hemma.? Edit: em klient fungerar kanon som e-post program. Tack alla ni som svarat och gett tips Mikael63 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
hottiz Posted May 22, 2020 Author Share Posted May 22, 2020 Hej igen...hur tar jag enklast bort den outlook klient som win10 hade med sig? Så irriterande om man skall maila från en hemsida så blir det inget då outlook öppnas och jag har ju eM klient som inloggad postbox via telia. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bgjo Posted May 22, 2020 Share Posted May 22, 2020 Outlook-appen kan du förmodligen inte ta bort, då denna ingår i Windows (OS). Har du valt eM klient som standard-program under Inställningar-Appar-Standardappar? Cecilia 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
vertpre Posted May 22, 2020 Share Posted May 22, 2020 12 timmar sedan, skrev hottiz: Hej igen...hur tar jag enklast bort den outlook klient som win10 hade med sig? Så irriterande om man skall maila från en hemsida så blir det inget då outlook öppnas och jag har ju eM klient som inloggad postbox via telia. Outlook ingår inte i Windows 10 utan i Microsoft Office. Du borde kunna avinstallera hela Microsoft Office och då också Outlook. Det är vad jag har gjort på min laptop. Använder nu istället Libre Office. Thirteen 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts