Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Föräldrakontroll...


Nymedlem511
 Share

Rekommendera Poster

Nymedlem511

Är det någon som har erfarenhet av parental control funktionen i TP link Archer MR200? Försöker ställa in tider för av/på men det fungerar inte...obs datorkunniga tonåringar i farten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev Nymedlem511:

obs datorkunniga tonåringar i farten...

Då är det kanske inte lönt att slå på detta?

Om de vet hur man stänger av menar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nymedlem511

Sant, men...jag misstänker att jag på något vis behöver aktivera parental control vaaaarje dag på nytt, det var någon som sa något som jag nu har glömt. Så min fråga om hjälp får vara lite öppen, alla tips välkomna! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChristerE
22 timmar sedan, skrev Nymedlem511:

obs datorkunniga tonåringar i farten...

 

4 timmar sedan, skrev Nymedlem511:

...jag misstänker att jag på något vis behöver aktivera parental control vaaaarje dag på nytt, det var någon som sa något som jag nu har glömt.

Oavsett vad du glömt, om du inte redan ändrat default lösenord för administratören så är det ett tips.

https://www.tp-link.com/us/user-guides/Archer-MR200_V4/chapter-12-administrate-your-network#ug-sub-title-4


Vill du gå ett steg längre kan du gömma eller låsa in routern så tonåringarna inte kan göra en fabriksåterställning. Förmodligen inte så lätt att göra, men tipsar också om det eftersom en återställning är ett sätt att komma åt och ändra routerns inställningar. Se fråga nr 1.

https://www.tp-link.com/us/user-guides/Archer-MR200_V4/faq

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nymedlem511

Tack snälla för hjälpsamma svar! Ställa in tiden för router har jag hittat, ska prova med att ändra local management...men en fråga, om jag ändrar så att bara min dator kan hantera (manage) routern, innebär det att bara jag kan ändra inställningar eller påverkar det även vem som kan använda routern överhuvudtaget? Förlåt min okunnighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nymedlem511

...skriver in nyckelord i blacklist, ex ftp browser games (ska man dela upp dem på tre nyckelord eller går det bra att ha dem i "samma"), men när jag ska spara så går inte det, utan jag uppmanas att skriva in correct url - men jag vill ha allmänna sökord, kan ej enskilda url för det jag vill blockera...

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Nymedlem511:

.men en fråga, om jag ändrar så att bara min dator kan hantera (manage) routern, innebär det att bara jag kan ändra inställningar eller påverkar det även vem som kan använda routern överhuvudtaget?

Bara så att bara du kan ändra inställningarna. Routern fortsätter att fungera normalt för allt annat.

 

7 minuter sedan, skrev Nymedlem511:

...skriver in nyckelord i blacklist, ex ftp browser games (ska man dela upp dem på tre nyckelord eller går det bra att ha dem i "samma"), men när jag ska spara så går inte det, utan jag uppmanas att skriva in correct url - men jag vill ha allmänna sökord, kan ej enskilda url för det jag vill blockera...

?

Routern känner inte till själva innehållet i det som skickas utan bara vart (till vilken URL/webbadress) som det skickas.

Om man vill ha kontroll över sökord behöver man nog ha ett föräldrakontrollprogram installerat i datorn, typ Net Nanny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Nymedlem511:

...skriver in nyckelord i blacklist, ex ftp browser games (ska man dela upp dem på tre nyckelord eller går det bra att ha dem i "samma"), men när jag ska spara så går inte det, utan jag uppmanas att skriva in correct url - men jag vill ha allmänna sökord, kan ej enskilda url för det jag vill blockera...

?

Om du redan abonnerar på ett bättre antivirusprogram så kan det hända att där finns ett föräldrakontrollprogram inbyggt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nymedlem511

Försöker testa funktioner genom att begränsa för min egen dator - har gjort reset på router, sedan ny tidsinställning för min dator, kryssat i lilla rutan för enable, ska inte gå att koppla upp efter kl 12...och här är jag ändå! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nymedlem511

Ja, systemtiden inställd efter varje reset jag gjort...en konstig grej, varje gång ungdomarna är eller varit uppkopplade, så kan jag inte hämta/öppna inloggningssidan till tplinkkontot (tar för lång tid att svara), måste göra reset innan det funkar igen.

Jag kanske får ge upp? Eller så missar jag någon liten (för andra självklar) detalj/liten knapp nånstans...

Stort tack för ert engagemang!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungdomarna gör väl bara en reset själva för att slippa begränsningen...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...