Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Star Citizen. 8 år och 2 miljarder kronor senare = alpha


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

2012 startades en crowdfunding för ett rymdspel som jag blev upphetsad över och backade med 500kr.  Det startades av en av kreatörerna till det episka "Wingcommander" och lovade en helt ny upplevelse vad gäller (gällde då i alla fall) rymdsimulatorer och onlinevärldar.
Kommer inte ihåg ifall de gav någon tidsplan då men jag tänkte mig att det skulle ta ett par, tre kanske fyra år innan den kom ut. I början gav företaget prognoser om när det kunde tänkas släppas. Men då tekniken utvecklades mer och mer så lade (lägger) man till nya funktioner och projektet växte och man slutade göra prognoser. Man släpper titt som tätt "moduler" som man kan titta på men som så småningom ska sammanfogas till ett enormt spel. Men det finns ännu idag ingenting spelbart.
Av vad jag kan hitta på sökningar så inbringarr företaget kring 400 miljoner kronor varje år som de får in genom donationer och säljandet av speciella rymdskepp som ska gå att använda i framtiden när spelet väl släpps.

Jag är nu långt ifrån kunnig i hur lång tid det tar att utveckla spel, men om man har fått in 2 miljarder kronor och haft 8 år på sig, borde man inte ha kommit längre än till alpha-stadiet? Och fortfarande ingen tidsplan på när spelet eventuellt kan släppas. Jag tycker det är märkligt minst sagt. OM den någonsin släpps ska det bli intressant och se om den är så unik som påstods i början. Men det är kanske det som försenar? Jag menar, andra studios släpper liknande spel hela tiden i takt med den senaste tekniken. Inom ett par år kommer Bethsedas "Starfield" i samma genre. (de som gjort Skyrim) och Star Citizen måste hela tiden hänga med för att skilja sig från mängden. Ett evighetsprojekt, om det nu inte utvecklats till att bara vara en bra inkomstkälla för lång tid framöver? För uppenbarligen har de märkt att det finns förhoppningsfulla spelare som pumpar in mera pengar hela tiden utan att få veta om och när spelet ska släppas.

Redigerad av Pentti H
  • Gilla 1
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Kan lägga till att när jag läst på diverse forum så blir en del av dem som backar upp projektet ganska sura och aggressiva när någon ifrågasätter varför inget mer har hänt. Lite sektliknande försvar slog det mig. Man ser inga problem med att spelet skjuts på framtiden hela tiden för det kommer att bli alla spels moder och därför måste man förstå att det kommer att ta lite tid....

Redigerad av Pentti H
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inte Duke Nukem också ett spel som det tog lång tid innan det släpptes?

Och som inte var något särskilt att hurra över när det väl kom ut.

 

Finns ju sekter som väntar på messias-(ish) och på domedagen osv. (eller att berget Mannen ska rasa) och det är väl just denna väntan som är själva grejen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Pentti H:

Jag är nu långt ifrån kunnig i hur lång tid det tar att utveckla spel, men om man har fått in 2 miljarder kronor och haft 8 år på sig, borde man inte ha kommit längre än till alpha-stadiet? Och fortfarande ingen tidsplan på när spelet eventuellt kan släppas. Jag tycker det är märkligt minst sagt.

Det är definitivt varningsklockor om att det är ett luftslott utan innehåll. Utifrån din beskrivning tror jag att detta är något som aldrig kommer att släppas och att de får in pengar på att folk hoppas på att det ska bli klart inom en inte alltför avlägsen framtid. Kan givetvis vara ett felaktigt antagande från mig, men det är den uppfattning jag får av din beskrivning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Tror du tänker på uppföljaren Duke Nukem Forever

 

Ja, Duke Nukem Forever var också ett spel jag väntade på efter att ha spelat den första när den kom. Då fick man vänta 14 år, (1997-2011) och det blev en flopp om jag inte minns fel. Vi som suktade efter den hade liksom gått vidare sen länge iom att den inte tillförde någonting nytt. Fanns många andra bättre spel.
Men jag tror inte de hade så mycket pengar som Star Citizen fått.
 

Citat

Det är definitivt varningsklockor om att det är ett luftslott utan innehåll. Utifrån din beskrivning tror jag att detta är något som aldrig kommer att släppas och att de får in pengar på att folk hoppas på att det ska bli klart inom en inte alltför avlägsen framtid. Kan givetvis vara ett felaktigt antagande från mig, men det är den uppfattning jag får av din beskrivning.

Kanske är det så att de gått helt vilse i sina visioner i och med att det tillkommer ny teknik hela tiden och de känner att de måste införliva det.
Läste att de hoppade på VR-tåget också och inledde nåt samarbete med Oculus Rift. De kommer aldrig att hinna ifatt tror jag. Jag är glad att jag hållit mig från att "skynda på" utvecklingen genom att köpa nåt av skeppen de erbjuder med jämna mellanrum. Ett som gjordes i 200 exemplar såldes för 2500 dollar t.ex. och sålde slut på en minut typ :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Det har nu snart gått ett år sen jag skrev detta inlägg. Man kan konstatera att folk fortfarande betalar in bra med pengar (typ en miljard kronor bara förra året :o) men man verkar inte vara mycket närmare idag än då. Nästa år är det tio år sedan de startade utvecklingen. Kanske vid det jubiléet är det dags?
Det ska bli intressant och se om ett spel kan leva upp till 10 års förväntningar (om det nu till äventyrs släpps ens som beta nästa år)? En annan hade bara dryga ett års förväntningar samlade till Cyberpunk 2077 och kunde konstatera att den definitivt inte fyllde skorna efter Whitcher 3.

https://www.pcgamer.com/somehow-2020-was-star-citizens-most-successful-year-to-date/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...