Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Enpass lösenordshanterare


grer
 Share

Rekommendera Poster

Sent omsider har jag tagit itu med detta gamla önskemål för utökad säkerhet - och det blev programmet Enpass för dator.

 

Det har gått ganska lätt att åstadkomma inloggningar med användarnamn och lösenord men när det gäller BankID blev det värre - och jag hittar inga instruktioner som passar in på detta sätt att logga in...

 

Om någon här har erfarenhet av Enpass och vet hur man gör så tar jag gärna del av dessa kunskaper!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enpass har vad jag kan se (eller minnas från den tiden jag använde den) inte förmågan att fylla i lösenord för program. För jag gissar att du menar på att den ska fylla i lösenordet när du startar bankid-programmet i datorn?
Det finns dock program som säger sig göra det också. t.ex. Lastpass, Roboform, 1password, sticky password. Men de kostar pengar. ev. kan Lastpass ha det i sin gratisversion...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat en del lösenordsprogram, dock inte Enpass.

Det jag fastnade för, som dessutom är kostnadsfri och fungerar på flera olika plattformer är Bitwarden.

 

https://bitwarden.com

 

Det är enkelt att synka valven mellan de olika enheterna. Programmet fyller dessutom i användarnamn och lösenord om man tillåter den att göra så.

Ett litet insticksprogram behövs i internetläsaren, vilket är enkelt att installera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, skrev Pentti H:

Enpass har vad jag kan se (eller minnas från den tiden jag använde den) inte förmågan att fylla i lösenord för program.

Men, i Användarhandbokens avsnitt Introduktion till Enpass finner jag:
"Du kan också skapa ett unikt och robust lösenord med ett enda klick, och du behöver inte komma ihåg dem eftersom Enpass kan fylla dem automatiskt i appar och webbläsare."

 

Däremot har jag ännu ej hittat någon beskrivning av hur man sätter upp ett objekt i BankID-fallet. Jag provar mig fram vidare - men kanske någon annan känner igen någon metod för just detta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåväl, det förefaller inte finnas något mer att dryfta i detta ämne - så jag får väl helt enkelt bestämma mig för att lägga BankID-inloggningar utanför Enpass-hanteringen. Under allt mitt läsande, för att försöka finna en lösning, har jag faktiskt sett ett exempel på att molnbaserade lösenords-hanteringar inte borde innefatta BankID-lösenord...

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tycker det är rätt bra att en sådan viktig inloggning som ett BankID, inte ska kunna bli ifylld med automatik, om någon får tillgång till den datorn, kan det ju då bli enkelt att logga in på detta BankID, och göra skada.

 

Använder också en lösenordshanterare, men har inställd på att den inte själv med automatik ska fylla i något, det vill jag göra själv.

Redigerad av Laso
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Laso:

om någon får tillgång till den datorn, kan det ju då bli enkelt att logga in på detta BankID

Ja, en nog så viktig synpunkt, Laso! Det jag läste om att inte lägga BankID-uppgifter i en molnbaserad hanterare bör nog också beaktas. Enpass År visserligen inte sådan - men nu har jag bestämt mig att ha BankID-inloggningar helt separata som tidigare.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...