Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tvätta musmatta i tvättmaskin


Spac3man
 Share

Rekommendera Poster

provade att tvätta min qpad musmatta i maskinen. 30 grader och ylleprogrammet men den blev inte ren. märket efter handleden är kvar. ska jag köra vanligt program istället eller fintvätt och prova om det blir rent?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med att "dränka" mattan i diskmedelslösning, låta den ligga ett tag och sen skrubba den?

Det kan ju tänkas att det behövs både rätt lång tid och hård bearbetning för att lösa upp fettet.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
13 minuter sedan, skrev Cecilia:

Har du prövat med att "dränka" mattan i diskmedelslösning, låta den ligga ett tag och sen skrubba den?

Det kan ju tänkas att det behövs både rätt lång tid och hård bearbetning för att lösa upp fettet.

vadå med yes eller? ville prova maskin först innan man tvättar i balja.

och så vill jag ju undvika att gnugga när jag försöker göra rent den då det kan bli märken och slitage.

ska man köra trasa eller svamp?

Redigerad av Spac3man
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man inte gnugga så är det nog lång tid med mycket diskmedel eller tvättmedel som behövs.

 

Kulörtvättprogram är ju med rätt lite vatten och det är meningen att tvätten ska gnuggas för att tvättmedlet ska tränga in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Vill man inte gnugga så är det nog lång tid med mycket diskmedel eller tvättmedel som behövs.

 

Kulörtvättprogram är ju med rätt lite vatten och det är meningen att tvätten ska gnuggas för att tvättmedlet ska tränga in.

tvättade igen i maskin idag. först med fintvättsprogrammet 30 grader, då gick det bort lite sen tvättade jag en gång till i vanligt kulörtvättsprogram 30 grader och hällde på en klick tvättmedel direkt på fläcken innan jag startade maskinen.

nu är det bara något kvar av det som var på musmattan så då borde allt gå bort om man häller på tvättmedel på fläcken och låter ligga en stund innan man tvättar den i maskin igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asså lite helt vanlig såpa torde vara det bästa för att göra rent något som detta är min tanke.

Fungerar väldigt bra på många ting.

Inte såpa i tvättmaskinen, det skulle bli lite väl löddrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Monshi:

Asså lite helt vanlig såpa torde vara det bästa för att göra rent något som detta är min tanke.

Fungerar väldigt bra på många ting.

Inte såpa i tvättmaskinen, det skulle bli lite väl löddrigt.

handtvätt för mig är sista utvägen efersom man behöver skrubba med något och då blir ytan lätt sliten.

det är som man spiller något på en tröja och försöker gnugga bort det med en trasa så blir ju tröjan nopprig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Spac3man:

vadå med yes eller?

Är lite underskattat i just tvättsammanhang. Låt det ligga och dra in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Thirteen:

Är lite underskattat i just tvättsammanhang. Låt det ligga och dra in.

och sen bara skölja ur den eller? behöver man inte vrida för att få ur diskmedelsvattnet och det är väl inte så bra för mattan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskmedelsvatten eller tvättmedelsvatten är ungefär samma sak så om musmattan tål tvättmaskin så kan du ju göra samma behandling manuellt men låta musmattan ligga med rengöringsvattnet ett par timmar först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Cecilia:

Diskmedelsvatten eller tvättmedelsvatten är ungefär samma sak så om musmattan tål tvättmaskin så kan du ju göra samma behandling manuellt men låta musmattan ligga med rengöringsvattnet ett par timmar först.

och sen då?

vet inte om det var så från början men upptäckte att kanterna ser något knottriga ut så jag tror jag undviker maskin i fortsättningen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen behöver rengöringsvatten sköljas ur t ex genom att trycka ut så mycket vatten det går och sen ligga i mycket rent vatten en stund så det kommer in rent vatten i musmattan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Cecilia:

Sen behöver rengöringsvatten sköljas ur t ex genom att trycka ut så mycket vatten det går och sen ligga i mycket rent vatten en stund så det kommer in rent vatten i musmattan.

men vilket bööök...får nog bli en ny musmatta av glas

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...