Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Viss epost har "fel" teckenuppsättning.


tvgunnar
 Share

Rekommendera Poster

När jag får epost från främst Klarna, så finns inte å, ä, och ö, utan det blir fyrkanter och andra krumelurer. Jag antar att det är någon inställning jag kan ändra på? Kör Edge epostprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edge är en webbläsare så jag gissar att du menar att du använder Edge för att använda en webbsida för mejlen, webbmejl. Om det är så undrar jag vilken webbsida/webbmejl du använder.

 

Fungerar det med någon annan webbläsare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder appen "epost och kalender" som följer med W10 pro senaste uppdateringen. När jag öppnar Gmail.com och läser meddelandet är det helt OK. Även i mobilen (Android) visas meddelandet korrekt. Det är nåt skumt med Windowsappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Kontrollera standardteckensnittet i e-postprogrammet. Inställningar/Standardteckensnitt. Se om det hjälper att rätta till eller ändra där. Jag har Calibri som mitt standardteckensnitt.

MEN jag testade att skicka ett Klarna mail till min e-post som använder just det e-postprogrammet och ser att jag får samma fel och att det inte hjälper att byta teckensnitt.

Redigerad av Pelle Penna
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är en bra idé. Här står vilka teckensnitt som finns i en Windows 10-dator

https://docs.microsoft.com/en-us/typography/fonts/windows_10_font_list

 

Du kan också  kolla upp att du har svenska som prioriterat visningsspråk i datorn genom att gå till Startmenyn och klicka på kugghjulet, dvs Inställningar > Tid och språk > Språk

1756310039_TidochsprkW10.thumb.png.9de1705ecdecd0406b40334a32dead2a.png
Som du ser har jag själv lagt till språkpaket för amerikansk engelska, ryska och hebreiska i min dator.

 

Jag vet inte om du har någon nytta av den här gamla tråden

https://eforum.idg.se/topic/360162-konstiga-tecken-i-windows-mail/

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...