Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

instickskortsmaterial?


.M
 Share

Go to solution Solved by X-Men,

Rekommendera Poster

En lite härlig slumpmässig fråga så här mitt i veckan. På instickskort i en dator, pci-kort exempelvis. Så sitter det oftast en metallplatta på baksidan där eventuella kontakter är fästa och denna är ofta vikt och har lite hål för att fästa med skruv osv.

 

Någon som vet om man använder något standardmaterial för dessa? Jag måste in och modda ett kort och att veta vilket material det är kommer nog underlätta mitt val av verktyg som jag nog kommer behöva köpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
10 timmar sedan, skrev .M:

En lite härlig slumpmässig fråga så här mitt i veckan. På instickskort i en dator, pci-kort exempelvis. Så sitter det oftast en metallplatta på baksidan där eventuella kontakter är fästa och denna är ofta vikt och har lite hål för att fästa med skruv osv.

 

Någon som vet om man använder något standardmaterial för dessa? Jag måste in och modda ett kort och att veta vilket material det är kommer nog underlätta mitt val av verktyg som jag nog kommer behöva köpa.

Det är lite blandat material.

På billigare komponenter är det många gånger lackerad plåt, i vissa fall eloxerad plåt.

Lite dyrare produkter kan ha en metallplatta i rostfritt stål. Sedan finns det mellanting där man använder en järnplåt som är förnicklad.

Enstaka fall har jag sett aluminium som är lite förstärkt med en profil.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva moddningen gick bra. Problemet var att kortet är "två kort brett", men den del av kortet som är vikt en liten bit för att fästa skruv i behövde vara "ett kort brett" för att passa i chassit.

 

Men med en kraftig tång så lyckades jag nypa av den och böja upp den del av kortet som inte passade i chassit. Sen passade allt som en vante.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...