Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TIPS: iCloud, kalender, anteckningar osv. för Linux


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Förra året köpte jag mig en iMac, men gillade inte operativsystemet så jag sålde den efter ett par månader och återgick till Linux.
Däremot har jag en iPhone och Apple's molnlagring är väldigt billig (118kr/år för 50GB)
Tyvärr ser Apple ner (eller känner av konkurrensen? ;) ) på Linux och underlättar inte användandet av deras produkter inom den plattformen. Jag hade velat ha en mapp synkroniserad mot iCloud.
Men så upptäckte jag att någon gjort "iCloud for Linux" där man kommer åt kalender, iCloud, anteckningar osv.
Installeras enkelt via snap. Då det är snap så är det lite slött iofs, men bättre än ingenting.
Man får förvisso ingen mapp för iCloud i filhanteraren, men man kan ha iCloud-mappen öppen och lägga filer där så synkroniseras det. Jag antar att appen egentligen bara är en websida, men den är mer tillgänglig än att logga in via webläsaren varje gång man behöver iCloud.

Man behöver bara installera snapd om man inte har den redan (ubuntu har den inbyggd)


sudo apt update
sudo apt install snapd

sen bara installera simpelt via terminalen. 
 

 sudo snap install icloud-for-linux

Det tog förvisso ovanligt lång tid att installera av nån anledning (knappa minuten men jag trodde det blivit nåt fel :)) men sen är det bara att köra via genvägarna som läggs till bland apparna.
 

 

Redigerad av Pentti H
  • Gilla 2
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Svarade mig själv för att få bort denna från "obesvarade" listan då den hängt där länge :)

Redigerad av Pentti H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...