Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bildskärm helt grön vid start och flimmer på skärm o bilder


mariannes
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Nu ska jag se om jag kan förklara mitt problem.

Det började med att jag jobbade med bilder och de fick ett grönt flimmer.

Gjorde omstart och då kom bilden som ber en att välja fortsätta med w10. Därefter lade datorn sonika av.

 

Jag lät det hela vila och startade datorn igen.

Först är hela skärmen helt grön sedan startar datorn men på båda sidor om skrivbordet ett grönt område och en rand som rör på sig lite.

Datorn fungerar men det finns konstant ett litet flimmer och t ex foton har ett grönt flimmer.

Vad är galet?

Pls help!

 

 

20200426_141153.jpg

20200428_091309.jpg

20200428_091932.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael63

 

Har inte testat. Är det svårt och krångligt?

 

Men har nu även upptäckt att då jag ska öppna mpg fil så funkar det dåligt. Det förstoras mycket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se https://pctidningen.se/datorutrustning/operativsystem/windows-10/starta-i-felsakert-lage-i-windows-10

(visserligen något gammal men)

 

Tanken med att se hur det ser ut i felsäkert läge är att om möjligt ringa in orsaken.

Kvarstår problemet lutar det åt hårdvarufel.

Finns inget grönt i felsäkert läge så kan det vara någon drivrutin eller liknande som  behöver fixas till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael63

 

Innan jag kollar på detdär så tänker jag på det med drivrutiner. 

Jag höll på med Dropbox och hade även öppen en bra stund ett nytt collageprogram. Dropbox har gjort om programmet för ett tag sedan. Kan dessa orsaka något?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev mariannes:

Mikael63

 

Innan jag kollar på detdär så tänker jag på det med drivrutiner. 

Jag höll på med Dropbox och hade även öppen en bra stund ett nytt collageprogram. Dropbox har gjort om programmet för ett tag sedan. Kan dessa orsaka något?

 

 

Och när man startar i felsäkert läge, får man då info eller sköter läget självt sig? Eller kan man så att säga förstå att fortsätta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felsäkert läge är rätt likt normalt läge när det gäller funktionen så du kan logga in och stänga av på normalt sätt, däremot så är det bara en enkel drivrutin för grafikkortet som används så upplösningen blir dålig mm.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
6 timmar sedan, skrev Mikael63:

Se https://pctidningen.se/datorutrustning/operativsystem/windows-10/starta-i-felsakert-lage-i-windows-10

(visserligen något gammal men)

 

Tanken med att se hur det ser ut i felsäkert läge är att om möjligt ringa in orsaken.

Kvarstår problemet lutar det åt hårdvarufel.

Finns inget grönt i felsäkert läge så kan det vara någon drivrutin eller liknande som  behöver fixas till.

 

Jag måste vänta en eller två timmar innan jag kan kolla felsäkert läge. Tack så mycket så länge!

Blev tyvärr förhindrad och nu är det sent att börja. Tacksam för ditt råd och jobbar på det imorgon i stället.

 

Redigerad av mariannes
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev mariannes:

Jag måste vänta en eller två timmar innan jag kan kolla felsäkert läge. Tack så mycket så länge!

Blev tyvärr förhindrad och nu är det sent att börja. Tacksam för ditt råd och jobbar på det imorgon i stället.

 

Hel Mikael!

Har nu kollat felsäkert läge och bakgrunden på skärmen är grön och inget vidare händer. Skulle jag ha gjort något mera?

 

Tänkte försöka med en återställning. Måste jag då vara i felsäkert läge eller kan jag direkt välja i Inställningsmenyn? Och vad innebär återställningen exact? Jag kommer att kunna spara vissa filer tror jag. 

Bifogar skärmdump från "uppdatering o säkerhet" "återställning".

Det står att det inte går att välja till tidigare version eftersom datorn uppdaterades mer än 10 dagar sedan?

 

Det fanns väl en meny i felsäkert läge också som heter Återställning? Är det då bättre att göra det där??

mvh 

 

 

Skärmklipp 2020-04-29 13.36.35.png

20200429_131231.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev Cecilia:

Felsäkert läge är rätt likt normalt läge när det gäller funktionen så du kan logga in och stänga av på normalt sätt, däremot så är det bara en enkel drivrutin för grafikkortet som används så upplösningen blir dålig mm.

Hej Cecilia

Har skrivit till Mikael63 idag. Om han inte är här kanske du kan ge råd?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Hej

Jag tror inte att det har någon betydelse var du väljer återställning. Du kommer dock att få två val. Det ena är en total ominstallation och det andra är att du behåller dina filer och en del program, men vissa program brukar man få lov att installera om.

Ett tips är dock att ALLTID se till att säkerhetskopiera de sparade filerna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det lutar åt att grafikkortet har gett upp, eller kanske skärmen.

För att ytterligare utesluta ev. drivrutinsrelaterat problem kan man starta upp datorn med en sk. Live-USB med Linux på.

Ser allt okej ut då så kan man ge sig på Windows med drivrutiner etc.

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Mikael63:

Tycker det lutar åt att grafikkortet har gett upp, eller kanske skärmen.

För att ytterligare utesluta ev. drivrutinsrelaterat problem kan man starta upp datorn med en sk. Live-USB med Linux på.

Ser allt okej ut då så kan man ge sig på Windows med drivrutiner etc.

 

Jag håller med, något kan t ex ha hänt med kabeln som går mellan elektroniken under tangentbordet och skärmen.

 

Det du också skulle kunna pröva med är att ta en skärmdump, t ex med programmet Skärmklippverktyget och bifoga den här för då kan vi se om den också ser grön ut eller om den ser normal ut. Skärmklippverktyget tar ju inte ett foto av bildskärmen utan det gör en kopia av vad grafikkortet tycker att den skickar ut till skärmen, alltså i elektroniken under tangentbordet.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, skrev Cecilia:

något kan t ex ha hänt med kabeln

Ja, testa om det gröna flimrar mer eller mindre om du rör locket/skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Jag håller med, något kan t ex ha hänt med kabeln som går mellan elektroniken under tangentbordet och skärmen.

 

Det du också skulle kunna pröva med är att ta en skärmdump, t ex med programmet Skärmklippverktyget och bifoga den här för då kan vi se om den också ser grön ut eller om den ser normal ut. Skärmklippverktyget tar ju inte ett foto av bildskärmen utan det gör en kopia av vad grafikkortet tycker att den skickar ut till skärmen, alltså i elektroniken under tangentbordet.

Ska jag ta det på skrivbordsvisningen eller vad blir lämpligast?

Finns kabeln inuti datorn eller var sitter den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta ett skärmklipp som visar skrivbordet med ikonerna.

Kabeln sitter inuti. Inget du bör kolla på själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev Mikael63:

Ta ett skärmklipp som visar skrivbordet med ikonerna.

Kabeln sitter inuti. Inget du bör kolla på själv.

Här kommer ett klipp.

Skärmklipp3.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Ja, testa om det gröna flimrar mer eller mindre om du rör locket/skärmen.

Händer varken mer eller mindre.

 

Tar jag ända ner så låser den skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där skärmklippet ser ju helt rätt ut så grafikkortet känner inte till något grönt och då hjälper det inte med att återställa eller ominstallera Windows. Hårdvarufel tror jag.

 

Hur gammal är datorn?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det där skärmklippet ser ju helt rätt ut så grafikkortet känner inte till något grönt och då hjälper det inte med att återställa eller ominstallera Windows. Hårdvarufel tror jag.

 

Hur gammal är datorn?

Den är 10-11 år gammal.

Garantin gällde ännu då den blev lagad 2011. Då har SIBA beställt moderkort och CPU står det i pappren (som jag råkar ha kvar). Så jag förmodar att de också lade in dem i datorn. Om jag minns rätt så till slut visade det sig att virusprogrammet Panda var den egentliga syndabocken. Då lade den av precis vid inloggning och kom man in så lade den av vid nästa omstart.

 

Men det var en annan historia.

 

Vad kan det vara för sorts hårdvarufel tro?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kabelfel är ju rätt vanligt för den ska ju passera där vid gångjärnen och där är det trångt.

 

Normalt är garanti- och reklamationstid 3 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev Cecilia:

Kabelfel är ju rätt vanligt för den ska ju passera där vid gångjärnen och där är det trångt.

 

Normalt är garanti- och reklamationstid 3 år.

Laptopen är ju gammal redan 10-11 år gammal. Du såg väl mitt föregående svar?

 

Det blir väl en dyr affär att laga och man kan väl inte själv?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev mariannes:

Laptopen är ju gammal redan 10-11 år gammal. Du såg väl mitt föregående svar?

 

Det blir väl en dyr affär att laga och man kan väl inte själv?

 

Troligen inte lönsamt att laga tyvärr :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, skrev Cecilia:

Troligen inte lönsamt att laga tyvärr :(

Man borde ha en kompis som är bra på detta.

Det blir kanske att skaffa en ny om man inte kommer på nåt.

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...