Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bildskärm helt grön vid start och flimmer på skärm o bilder


mariannes
 Share

Rekommendera Poster

16 minuter sedan, skrev vertpre:

Om du vill kan du i "Inställningar" bestämma att skrivbordet endast ska visas på TV skärmen. Laptop skärmen visar då ingenting och du kan använda tangentbordet på laptopen.

 

TV-skärmen? Menar du skärm nr 2?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev Cecilia:

Svårt att veta om det är kabeln eller fel i själva skärmen, men det är vanligare med kabelfel.

Fick ett råd från en vän att man bara kunde försöka ta loss skärmen och sedan lägga tillbaka. Låter inte så bra i mina öron?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev mariannes:

Fick ett råd från en vän att man bara kunde försöka ta loss skärmen och sedan lägga tillbaka. Låter inte så bra i mina öron?

Låter som man kan förstöra ändå mer om det inte lyckas.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev mariannes:

 

TV-skärmen? Menar du skärm nr 2?

Vart går man då i inställningar? Även om  det inte skulle vara aktuellt så är jag nyfiken. Att man inte går och förstör 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev mariannes:

Vart går man då i inställningar? Även om  det inte skulle vara aktuellt så är jag nyfiken. Att man inte går och förstör 

 

Högerklicka på Skrivbordet och välj Bildskärmsinställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det inte vara aktuellt?

 

Nu har du kopierat dator skärmen till TV. Då gissar jag på att du har 1366x768 upplösning?

TV:n klarar 1920x1080 vilket ger bättre bild. Väljer du TV(skärm 2) som primär skärm och att visa den kan du få 1920x1080 upplösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev vertpre:

Varför skulle det inte vara aktuellt?

 

Nu har du kopierat dator skärmen till TV. Då gissar jag på att du har 1366x768 upplösning?

TV:n klarar 1920x1080 vilket ger bättre bild. Väljer du TV(skärm 2) som primär skärm och att visa den kan du få 1920x1080 upplösning.

Har inte kopplat till tv. En annan extern datorskärm. Kan kolla på detta senare men tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev mariannes:

Har inte kopplat till tv. En annan extern datorskärm. Kan kolla på detta senare men tack!

Ok, missade tydligen det men den skärmen har säkert också 1920x1080 upplösning.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sammanfattning av denna tråd:

  • Gammal dator (10 år lång tid för en bärbar)
  • Troligen ett hårdvarufel mellan grafikkort och laptopens skärm.
  • Extern skärm fungerar som den ska

Tips:

Windows knapp + p

ger

image.png.a008550fb121537e09d705aa090c4c25.png

Där sista ikonen ger att datorns skäm släcks.

 

Andra tipset är nog att börja leta efter ny dator, denna kan hålla några år till men sjunger nu på sista versen.

 

Och sista rådet är att se alltid till att ha minst en säkerhetskopia på allt du inte vill riskera att förlora.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mariannes
På 2020-05-01 på 08:39, skrev Monshi:

Sammanfattning av denna tråd:

  • Gammal dator (10 år lång tid för en bärbar)
  • Troligen ett hårdvarufel mellan grafikkort och laptopens skärm.
  • Extern skärm fungerar som den ska

Tips:

Windows knapp + p

ger

image.png.a008550fb121537e09d705aa090c4c25.png

Där sista ikonen ger att datorns skäm släcks.

 

Andra tipset är nog att börja leta efter ny dator, denna kan hålla några år till men sjunger nu på sista versen.

 

Och sista rådet är att se alltid till att ha minst en säkerhetskopia på allt du inte vill riskera att förlora.

 

Ja, den fungerar nu med den externa skärmen.

Ett litet problem återstår dock. Färgerna på ikoner är blekgul. På skrivbordet är färgerna ok. Var kan jag bättra på färgen? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
2020-04-30 16:19, skrev Cecilia:

Om man låter bli att stänga locket så går det ju bra att aktivera bildskärm 2 genom att högerklicka på skrivbordet och välja Bildskärmsinställningar och sen ändra där, t ex under rubriken Flera bildskärmar.

Hej Cecilia o tack för senast! 

Jag har kunnat använda den gamla datorn med extra skärmen nästa helt utan problem hittills. Det enda har varit att ibland ville den inte visa . Skärmen alltså. De gångerna har jag stängt av och testat igen. Men överlag har det funkat ferfekt. 

 

Nu har jag dessvärre fått problem igen.  Tänkte det är bäst jag kontaktar er som vet vad jag har.

 

Jag har ju använt lappen med locket öppet. För att inte överhetta datorn. 

Problemen började egentligen med att jag inte kunde skriva bokstaven n på whatsup web som jag höll på med. 

 

Upptäckte att datorn hade gjort nya sidor lika många som jag hade försökt få bokstäven att skrivas. . 

Efter det öppnade jag åtgärdscentret och där fanns något som jag troligen klickade på att skulle ställas in. Brukar annars vara försiktig. Meddelanden fanns från f.secure och Ms Edge. 

 

Efter detta har det fungerat endast när locket på datorn var stängt. Så någon inställning har ändrats. 

 

Efter nåt tag fick jag det att fungera i en hel timme. Sedan kommer det bara upp "låser". 

Redigerad av mariannes
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsätter.

Min första undran är hur den plötsligt inte jobbar med öppet lock.

Sen att den funkade i en hel timme för att sedan bara lägga låsa efter en liten stund. Kan tangenter ha orsakat en del? 

 

Hur fungerar den ibland en stund ock andra en bra bit? Det verkar ju nästan som att det beror på vad jag klickar? 

 

Ville gå in o ändra på inställningar o hann inte förrän flera försök.

 

Måste ju bero på någon inställning eller tangentrtyck  eller vad?

 

Men först vill jag tacka en gång till för er hjälp förut. Ni som mest var inblandade var du Mikael63 och Monchi.

 

Hoppas ni förstår nånting av detta.

Hälsningar 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev mariannes:

Problemen började egentligen med att jag inte kunde skriva bokstaven n på whatsup web som jag höll på med. 

 

Upptäckte att datorn hade gjort nya sidor lika många som jag hade försökt få bokstäven att skrivas.

Verkar som att någon CTRL-knapp är nertryckt.

Ctrl+N startar ett nytt webbläsarfönster.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju sannolikt. Jag har ju nu kunnat skriva och inte haft det problemet. Utan det är det att plötsligt måste jag ha locket på laptopen stängt för att det ska fungera över huvudtaget. Ibland går det olika långa stunder tills datorn stängs. Och ordet " låser" visar sig. Det verkar också som att så länge jag håller mig till typ mail så går det längre stunder. Igår kunde jag jobba lite med bilder och kom in i utforskaren t ex. Sedan efter något tag stängdes datorn igen. Jag har inte något inställt på viloläge heller.någon som har en id'e?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev mariannes:

Och ordet " låser" visar sig.

Hur blir det om du håller ner windowsknappen (flaggan) och trycker L?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När allt ser ut att fungera.

Dit jag ville komma är om det då, när du trycker Win+L, ser likadant ut som när allt låser sig?

Om det gör det så misstänker jag att du har knas med tangentbordet.

Ctrl är nere ibland vilket ger ny sida i webbläsaren när du trycker på N, Win är nere ibland vilket låser skärmen när du trycker på L. Osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hände ingenting, dvs det såg normalt ut. Jag hade tydligen slutat med att jag hade gmailen och forumet öppet. Inte avslutat korrekt. Det ser alltså normalt ut.

När det har knasat så har kommentaren låser" kommit och allt blir blått

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar så att något gör att laptoppen lägger sig i typ viloläge. 

Kan F-secure vara inblandat så att något är  blockerat?

 

Hur som helst, jag tar nya tag imorgon.

Datorn är ju gammal så jag har faktiskt beställt en ny äntligen. Men skulle ändå vilja få detta igång för att veta att inga av mina konton typ Msoft konto eller Google är något fel på....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara helt blått. Med texten "låser". 

Nu blev jag också lite orolig för hur jag ska få den info som behövs kopierad som behövs till den nya datorn sedan. 

Bilder och dokument har jag på usb.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skulle det vara om jag skulle kunna projicera så att jag kunde använda själva laptopens skärm? Nu kan jag inte testa den då det fungerar bara när locket är på. Då skulle jag IAF kunna testa om det är tangentbordet som strular. Är det värt tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte. Jag vet inte om

19 timmar sedan, skrev mariannes:

Med texten "låser".

är något som kommer från Microsoft eller annat program?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev mariannes:

Hur skulle det vara om jag skulle kunna projicera så att jag kunde använda själva laptopens skärm?

Vad menar du med "projicera"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...