Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

När filmer ej går öppna


Martassen
 Share

Rekommendera Poster

Har gjort antal videos mp4 i min pc. Har lagt upp på hjärntorget. En av mina elever som sitter med Mac får inte upp vissa av filmerna. Den säger ”kan ej expandera, fel 32” när försöker öppna den. 
 

Hon kan spela de flesta av filmerna men några får hon inte upp. 
 

Jag har komprimerat filmerna och sedan lagt upp dom på hjärntorget, (högerklicka på den /komprimerad mapp). 
 

Nån som vet varför hon ej kan spela vissa? 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men du kan ju prova med att skapa dina videos i wmv-format och se hur det då går för eleverna att öppna filerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det verkar som sagt  funka för i stort sett alla att se filmerna och typ nån enstaka elev som det är någon film som ej funkar bara. Hon får ju upp i stort sett alla andra filmerna undantaget 1-2  filmer som ej funkar på hennes dator. Hon har Mac iaf. Det är typ 1-2 stycken elever som haft problem med nån enstaka film och i båda fallen har de Mac.  2 elever av runt 40 som haft problem med nån enstaka film typ. 
 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, skrev Martassen:

En av mina elever som sitter med Mac får inte upp vissa av filmerna. Den säger ”kan ej expandera, fel 32” när försöker öppna den. 

Eftersom vissa filmer inte går att öppna, medan andra fungerar bordet det vara något som skiljer dem åt. Om problemet är Codec borde det bli samma fel för alla filmerna eller är filmerna skapade med olika Codec?

 

Skulle börja med att undersöka ifall det är något som är annorlunda i de filmer som inte fungerar att öppna på Mac mot de som fungerar att öppna.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det måste vara fel väg att tvinga en elev att utföra detta.

Vad händer om eleven får dessa filer i okomprimerat tillstånd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har gjort alla filmerna på samma sätt. Dvs skärminspelaren i Powerpoint och sedan högerklickat på filmen ”spara media som” och det har blivit en mp4. Därefter har jag högerklickat på filmen valt ”skicka till” och därefter ”komprimerad mapp”. Därefter lagt upp på hjärntorget.
 

Jag har ej testat skicka i okomprimerat. Det är ju stora filer så går ju ej maila.


1-2 studenter av runt typ 40-50 studenter har sagt till de haft problem med nån enstaka film. Båda fallen Mac som sagt. 

Jag kan se filmerna  både på min pc och iPhone 

 

 

 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om dessa 1-2 elever kan öppna alla andra filer är det väl långsökt att det skulle vara på deras datorer?

Hur mycket mindre blir en sådan filmfil om du komprimerar den?

Kan du inte lägga upp filmerna direkt?

 

På 2020-04-27 på 12:18, skrev Martassen:

Den säger ”kan ej expandera, fel 32” när försöker öppna den. 

tolkar jag som att det är den komprimerade filen de inte kan öppna, inte fel på själva filmen.

Redigerad av Mikael63
justering efter att ha försökt använda surfplattan...
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det är varierande längd på filmerna men tog en bara nu.

Okomprimerad 184 mb

komprimerad 20,5 mb
 

Jo kan ju lägga upp okomprimerat om

det skulle vara så. Pratade med henne å hon minns ej vilken film det var och sa det löser sig och hör av sig igen om hon ej får upp film. 
 

Satsar nästa gång på att lägga upp film okomprimerat om nån ej får upp den. 

 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-04-27 på 12:18, skrev Martassen:

Har gjort antal videos mp4 i min pc.

 

På 2020-04-27 på 12:18, skrev Martassen:

Jag har komprimerat filmerna och sedan lagt upp dom på hjärntorget, (högerklicka på den /komprimerad mapp).

 

En videofil i mp4 format är redan komprimerad och av den anledningen finns det ingen orsak att skapa en zip fil (komprimerad mapp) av den. Den kommer inte bli märkbart mindre av detta

 

På 2020-04-27 på 12:18, skrev Martassen:

Den säger ”kan ej expandera, fel 32” när försöker öppna den.

Kan ha blivit något fel på zip arkivet

 

5 timmar sedan, skrev Martassen:

Har gjort alla filmerna på samma sätt. Dvs skärminspelaren i Powerpoint och sedan högerklickat på filmen ”spara media som” och det har blivit en mp4

Vilket borde innebära att alla filmerna är i samma format. Att några få inte går att öppna tyder på att något blivit fel då zip filen skapats upp (Det som Windows benämner som komprimerad mapp)

 

Prova att lägga upp dem som mp4 filer utan att placera dem i ett zip arkiv. Jag tror att detta kommer lösa problemet att vissa filer inte går att öppna.

 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Japp de har typ 2 klipp kvar kolla på så de säger väl till.  Ska skippa komprimera i fortsättningen. Lika bra bra packa upp de jag har på min dator?   Gör ni det? Jag tänker typ att det är skillnad på runt 20 mb och 180 som jag nämnde ovan? 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du skapat dessa mp4? Vilket program?

 

Tillägg:

Kanske kan du skapa en kort filmsnutt, 4-5 sekunder, på samma sätt och lägga upp här?

Redigerad av Mikael63
ladda upp här?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

I Powerpoint.’

Skärminspelaren  (fliken infoga).

klicka runt lite exempelvis. 

Stoppar filmen och klippet lägger sig på bilden(sliden).

Högerklickar på filmen /spara media.(blir en mp4).

Lägger på skrivbord exempelvis.

Högerklickar på filen på skrivbordet och väljer Skicka till/komprimerad mapp.

 

Antar det blir samma typ av  fil om ni gör det!? Annars kan jag göra ett å lägga upp . 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag testade att spela in 10 sekunder, ett litet fönster.

Den komprimerade filen blev ca 96 % av storleken på filmen.

I ditt exempel är det ca 11% så det är ju en fördel för hjärntorget att få mindre filstorlekar.

Tillägg: kom på att du kanske lägger till ljud?

 

Kunde du hämta den film (som inte fungerar för eleven) du lagt upp, öppna den och spela upp innehållet?

Är det verifierat att andra elever faktiskt kan se filmen? Eller har de inte "hunnit" dit, eller har de valt att inte rapportera?

Du skulle kunna skicka med en fil för checksumman, eller bara lägga den infon någonstans där alla kan se.

"För filmfil1234 sks checksumman vara

SHA256: C149610901CF2C31BED8EE320F5BCC4F6DE2C5DB606A8B90C53230A46703ADCB

 

Blir det fel när du laddar upp filen, eller när eleven laddar hem filen, stämmer inte checksumman.

 

Mera tillägg:

Kom på att jag ju kan tipsa om det program jag har i Linux - vokoscreen.

https://linuxecke.volkoh.de/vokoscreen/vokoscreen.html

 

Även för Windows. Gratis.

 

Och kolla sidan för nerladdning - där använder man just checksumma!

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag kontaktade henne igår och jag fråga vilken film det var och hon kom ej ihåg och var mindre intresserad få hjälp , sa hon hör av sig igen om skulle krångla sa hon. Så i nuläget vet jag inte vilken det är. Jag gissar på en men minns ej riktigt vilken hon sa. 
 

Jag tycker det ibland även för mig kommer fram en ruta ”extraheringen kan inte slutföras . Målfilen kunde inte skapas ” och därefter öppnas videon som vanligt. 

Känns som packningen? När jag kopierar filmen ifrån själva packningen så den är opackad kommer inga felmeddelanden när jag öppnar. 

Eftersom utbildningen är digitalt antar jag att de hör av sig om nån videon ej funkar.  Jag gissar på att de hör av sig. Det är 2 Av typ 50-60 personer som haft problem med nån enstaka video. Båda fallen Mac. Som sagt. 
 

Jag har kunnat öppnat alla. Brukar provköra några sekunder innan jag lägger upp. Brukar även testa på telefon med vissa och de har alltid  funkat 

 

Filmerna innehåller video och man även hör. Jag lägger ej till ljud i efterhand och har mig än så länge iaf. 

 

Ska jag skippa ”skicka till ”/komprimerad mapp och köra 7zip istället ? Känns det inte som det är packningen ändå? 
 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...