Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förmodat virus


rogero
 Share

Rekommendera Poster

När jag idag försökte logga in på min bärbara dator så noterade jag att det blev fler tecken (bullets) än vad lösenordet var. Alltså när jag skrev ett tecken så blev det två eller tre tecken. Jag har alltså inte glömt mitt lösenord men något tycks ha tagit över när jag skriver. Jag testade med att ta bort varje extratecken men det funkade inte och när man inte ser vilket tecken som skrivs in så kommer jag inte vidare. Vad göra?  (jag kör Windows 7 Pro).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar inte sannolikt att det är ett virus för det skulle ju i så fall bara förstöra för sig själv och inte kunna göra något om du stänger av datorn.

 

Pröva med att starta om datorn till att börja med.

Om du har ett separat tangentbord så pröva att koppla in det och skriva på det (det skulle ju kunna vara något fel med datorns eget).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är en van datoranvändare som arbetat som systemutvecklare i drygt 25 år och naturligtvis har jag startat om datorn. Jag har inte testat med att koppla in ett separat tangentbord men att jag plötsligt skulle få detta fel beroende på tangentbordet verkar långsökt. Jag använder denna dator dagligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det att jag inte haft något problem med tangentbordet innan, senast när jag skrev sent igår kväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev rogero:

När jag idag försökte logga in på min bärbara dator så noterade jag att det blev fler tecken (bullets) än vad lösenordet var. Alltså när jag skrev ett tecken så blev det två eller tre tecken. Jag har alltså inte glömt mitt lösenord men något tycks ha tagit över när jag skriver. Jag testade med att ta bort varje extratecken men det funkade inte och när man inte ser vilket tecken som skrivs in så kommer jag inte vidare. Vad göra?  (jag kör Windows 7 Pro).

Du menar att när du skriver lösenordet, så kommer det ett (-) för varje tecken du skriver, men hos dig som kommer det ett extra gäng med (-) ?

 

Har en äldre bärbar här som gör samma sak, t.ex när man startar denna dator, så är det lösenordskyddad för att komma in i Windows, när inloggningsrutan kommer fram, innan man hinner skriva några tecken, så sprutar den fram så många ---- som det bara får plats med på raden, så man får använda back-tangenten för att rensa, så tilslut så fungerar det, detta hände på många ställen i windows, exakt vad det är för fel bryr jag mig inte om, det är inga virus eller annat bus i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev rogero:

Just det att jag inte haft något problem med tangentbordet innan, senast när jag skrev sent igår kväll.

Så då kan det omöjligen ha blivit fel idag?

 

Påminner mig om när jag för flera år sedan jobbade som elektriker och åkte ut på service av vitvaror.

Det fanns då två vanliga funderingar hos kunden:

1. Jag förstår inte att kylen har gått sönder, den fungerade ju igår.

2. Jag förstår inte att kylen har gått sönder, den har ju fungerat bra i 30 år.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga tecken skrivs ut utan att jag själv trycker ned tangenten. Jag har ett lösenord med 8 tecken.

  •  Om jag t ex skriver ett "o" så kommer det två bullets om lösenordet innehåller detta tecken igen kan det komma ett tecken eller tre tecken.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tangentbord till min stationära dator går inte att koppla in till min bärbara p g a olika kontakter.

Jag kommer inte kunna svara på ev. inlägg under några timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är inte ensam om ditt problem.
https://forums.tomsguide.com/threads/cant-get-into-laptop-because-of-double-keyboard-strokes-cant-type-password.147970/

 

I tom's guide-tråden var det en råkat ut för samma sak och hen fick rådet att på lösenordsskärmen vid inloggning hovra över ikonen längst ner till vänster och då få se "Hjälpmedel" dyka upp. Här https://support.microsoft.com/sv-se/help/17180/windows-10-make-your-pc-easier-to-use står det att knappen Hjälpmedel finns i högerhörnet. (Det gör den i min stationära dator också.)

 

tom's guide-hjälparen skriver: "Click on the icon, and one of the choices it shows should be the ability to bring up an on screen keyboard. You can then use that and your touchpad and buttons to enter your password." Frågaren skriver: "So I am not able to put my password in because the key is double typing. So I went to the icon in left hand corner that says ease of access. After I typed it in I don't know what to click next because it doesn't have an enter button. What key do I hit last?" Hen får inget svar men jag skulle föreslagit hen att klicka på Entertangenten på det vanliga men felfungerande tangentbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland händer saker som man inte har någon rimlig förklaring till.

När jag igår slog på laptopen och tänkte testa förslaget som " mbgtmari " tipsade om så började jag med att först testa att som vanligt logga in med lösenordet. Trodde väl inte att det skulle funka - men plötsligt betedde det sig som vanligt. Inga extratecken eller annat konstigt.

Herrens vägar äro outgrundliga (Nä, jag är inte religiös)   ?

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...