Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tävling där de tio bästa får poäng


Anders1071
 Share

Rekommendera Poster

Jag har utan framgång försökt hitta en lösning på mitt Excel-problem.

Jag har startat en tävling med 23 elever där de tio bästa resultaten ska få poäng, från 10 poäng ner till 1 poäng. Om tre stycken har samma resultat ska de få samma poäng. Exempelvis deltagare A har bäst resultat och får då 10 poäng, deltagare B, C och D har lika resultat och är näst bäst med det, då är tanken att man lägger ihop andra-, tredje- och fjärde platsens poäng (9+8+7) och delar på tre, d.v.s. de får alla 8 poäng var. Den som kommer femma får då sen 6 poäng o.s.v. Samtligas resultat skrivs in i samma kolumn i mitt fall kolumn I och börjar på rad 4, och jag önskar få in poängen i kolumnen bredvid, d.v.s. kolumn J med början på rad 4. Är det möjligt att få till en sån funktion? Jag kommer ha åtta deltävlingar innan sommaren där de tio bästa får poäng varje gång och där vi slutligen får fram en totalvinnare. Jag hoppas att det finns någon vänlig själ som kan hjälpa mig med det.

Mvh En vetgirig gymnasielärare

Redigerad av Anders1071
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En flerstegsraket löser detta.

först räkna ut en primär rang, då hamnar alla på samma plats med samma rang.

Sedan justerar vi resultat de fått med radnumret så varje tal blir unikt.

Räknar rang på dessa resultat även, de blir då unika.

Sedan hämtas poängen de ska få på unika rangen varefter, helt enkelt summerar över alla med samma primära rang och delar med alla som har samma rang.

 

As simple as that

 

Poängberäkning.xlsx

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, skrev Monshi:

En flerstegsraket löser detta.

först räkna ut en primär rang, då hamnar alla på samma plats med samma rang.

Sedan justerar vi resultat de fått med radnumret så varje tal blir unikt.

Räknar rang på dessa resultat även, de blir då unika.

Sedan hämtas poängen de ska få på unika rangen varefter, helt enkelt summerar över alla med samma primära rang och delar med alla som har samma rang.

 

As simple as that

 

Poängberäkning.xlsx 10 kB · 2 downloads

Funkar perfekt! 

När jag läser din förklaring så låter det enkelt men när jag tittar på ditt exempel inser jag att jag aldrig hade löst det. Så jag tackar ödmjukast för hjälpen samtidigt som jag stilla konstaterar att det är härligt med kompetenta och hjälpsamma människor. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev MH_:

Monshi: Du borde veta bättre än att utmana Jante på det där sättet. allt går att göra enklare  ?

Medelrang:

https://support.microsoft.com/sv-se/office/rang-med-funktionen-rang-med-bd406a6f-eb38-4d73-aa8e-6d1c3c72e83a?ui=sv-se&rs=sv-se&ad=se

 

En formel, inga hjälpkolumner:

=MAX(0;11-RANG.MED(B2;B:B;0))

 

Ok, nu det jag som var för kaxig. Formeln kan ge fler- eller färre än 10 poängtagare beroende på hur många som delar sista platsen. Dessutom påverkas poängsumman när det blir för många som delar på sista platsen:

2=0,5 poäng: Ok

3= 0 poäng: Poängsumman <55

4= negativa värden, poängsumman <55 och det blir färre än 10 elever får poäng

 

Sen kan det naturligtvis bli problem om för många delar på tidigare platser också. 

Ähh. Det här var ju inte alls enkelt... Det här kan du ta som matteutmaning till dina elever :)

 

Ha, du kapade bort några kolumner ja.

Det finns alltid mer än ett sätt att lösa problem i Excel, ofta två bra och tre dåliga för varje fråga.

 

Samma problem som du noterar finns givetvis även i min lösning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...