Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Samma gamla nätverksproblem


tomashag
 Share

Go to solution Solved by tomashag,

Rekommendera Poster

Jag vet att jag har haft ämnet uppe förut men det retar mig att jag inte kan få det att fungera som jag vill. Om jag klickar på Nätverk i utforskaren så får jag inte kontakt med en dator på nätverket. Om jag kör via Anslut nätverksenhet, både med datornamn och IP-adress, så fungerar det. En printer som finns på den andra datorn fungerar även innan jag har försökt ansluta. Om jag pingar datorn så fungerar det men som svarsadress får jag datorns Link-local IPv6 adress, inte dess IP-adress. Nog borde väl jag kunna få det som jag vill, att kunna ansluta bara genom att klicka på Nätverk? Jag kör Win10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

En dum fråga. Är skrivaren utdelad i ditt nätverk med ett namn?

 

/Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något konstigt hände - jag fick ett email där jag såg på förhandsgranskningen att någon hade gett en länk till någon som hade samma problem som jag. När jag sedan gick till Eforum så fanns inlägget inte där och när jag gick tillbaka till emailet så fanns det inte där! Kan jag be den som skickade inlägget att repetera det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte vet jag men strunt i det, jag skulle gärna vilja veta vad Link-local IPv6 adress är för något och varför datorn jag försöker få kontakt med svarar med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en enhets IP-adress i formatet för IPv6 (IP version 6), vanliga IP-adressen är i formatet för IPv4.

 

Du kan se din dators IP-adress(er) genom att i Kommandotolken skriva kommandot: ipconfig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är ju klart men varför svarar datorn med en IPv6-adress och har det något att göra med att jag inte får kontakt med datorn genom att bara trycka på Nätverk i utforskaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, skrev tomashag:

varför svarar datorn med en IPv6-adress

Kanske för att det är inställt att trafik på det lokala nätet ska gå med IPv6 i stället för IPv4.

 

24 minuter sedan, skrev tomashag:

har det något att göra med att jag inte får kontakt med datorn genom att bara trycka på Nätverk i utforskaren?

Tror inte det, men jag vet inte.

Gå noga igenom alla inställningar som har med nätverk att göra i de två datorerna och se om det skiljer sig någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • Solution

Nu har det plötsligt börjat fungera utan att jag gjort något speciellt, bara kört de senaste uppdateringarna. Kanske har Microsoft gjort något som fick mina datorer att ansluta direkt vid uppstart.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...