Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Torparen

Import Lightroom

Rekommendera Poster

Jag börjar misstänka att jag har fel i LR. Då jag importera från mappen X och kopia till Y lever jag i tron att bilderna hämtas från X och en kopia hamnar i Y.

Som jag minns så har det funkat på detta sätt. Om jag har rätt så skall jag komma med problemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, skrev Torparen:

Jag börjar misstänka att jag har fel i LR. Då jag importera från mappen X och kopia till Y lever jag i tron att bilderna hämtas från X och en kopia hamnar i Y.

Som jag minns så har det funkat på detta sätt. Om jag har rätt så skall jag komma med problemet.

Vill tillägga att jag valt kopiera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej @Torparen, varför tror du att du har något fel i din Lightroom, du fick ju hjälp av Adobe att installera om programmet i tidigare tråd.

48 minuter sedan, skrev Torparen:

Då jag importera från mappen X och kopia till Y lever jag i tron att bilderna hämtas från X och en kopia hamnar i Y.

Rätt.

Du hämtar dina bild-kopior från t.ex ett minneskort "mappen X", kopierar in dessa i Lightroom för behandling och sparar en obehandlad kopia, "dina original", där du sparar dina bilder "mappen Y".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, skrev Laso:

Hej @Torparen, varför tror du att du har något fel i din Lightroom, du fick ju hjälp av Adobe att installera om programmet i tidigare tråd.

Rätt.

Du hämtar dina bild-kopior från t.ex ett minneskort "mappen X", kopierar in dessa i Lightroom för behandling och sparar en obehandlad kopia, "dina original", där du sparar dina bilder "mappen Y".

Hjälpen från Adobe handlade om att ladda hem Lightroom, Hade gjort en återställning LR försvann.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag gjort en import säkert för fjärde gången.

Jag importerar från mappen x på HD C i denna mapp finns ca 1000 foto.

Importen görs med kopia till extern HD och då är det ca 1300 foto.

I programmet som visas på skärmen har alltså en massa dubbletter ibland 3-4 foto.

Min slutsats är att det är ett fel i programmet. Ett annat problem (fel) är att jag ställer in att säkerhetskop skall göras varje gång jag stänger LR. Men när jag några timmar senare kollar då är inställningen en gång i veckan.

Är det någon som ifrågasätter min slutsats "fel i programmet)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, skrev Torparen:

I programmet som visas på skärmen har alltså en massa dubbletter ibland 3-4 foto.

Min slutsats är att det är ett fel i programmet. Ett annat problem (fel) är att jag ställer in att säkerhetskop skall göras varje gång jag stänger LR. Men när jag några timmar senare kollar då är inställningen en gång i veckan.

Det är något som är fel jag återkommer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, skrev Torparen:

Det är något som är fel jag återkommer.

Jag hade fel Båda diskarna innehåller ej dubletter. Då jag högerklickar på ett av dubbletterna väljer gå till utforskaren så är där ej någon dubblett. Min slutsats är att det är skräp i programmet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, skrev Torparen:

Återigen hade jag fel.dubbletterna finns på disken men på olika platser, 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har läst igenom tråden igen, och det är flera saker jag tycker är lite lustigt.

Citat

Du har 1000 bilder som ligger på din lokala C-disk i datorn.

Sedan så importerar du dessa in i Lightroom och väljer att lägga en kopia på din Externa hårddisk.

Då ser du att det ligger ca 1300 bilder i denna externa disk, är det i den externa hårddisken som du får 300 st fler bilder, eller är det i Lightroom du ser 300 extra?

Och varför importerar du alla dessa in i Lightroom och lägger en kopia på en extern hårddisk?

När du importerar från en befintlig mapp i en hårddisk, och gör en kopia till en annan mapp på en extern hårddisk, då får du en kopia på bilderna på två olika hårddiskar, då måste du bestämma dig varifrån du ska hämta dina bilder för redigering.

Visst kan det kännas tryggare att ha backup på alla bilderna, men jag frågar då, från vilken hårddisk hämtar du sedan bilderna när du ska redigera bilder?

Det normala annars brukar vara att man använder sin kamera och tar bilder, sedan importerar man från kamerans minneskort in till Lightroom, och bestämmer var man lägger sina originalbilder. Och sedan hämtar man bilder för redigering från denna hårddisk.

Jag tror inte du har något fel i programmet Lightroom.

Du ställer ju in i Kataloginställningar var dina säkerhetskopior ska ligga, du bestämmer ju helt själv var kopiorna ska ligga, och när dom ska göras, du måste bara vara säker på att den blå rutan med svart bock är på rätt ställe, och trycka på okej, sedan kan du direkt öppna rutan och kontrollera så bocken är på rätt ställe, då ska det bli rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
34 minuter sedan, skrev Laso:

Har läst igenom tråden igen, och det är flera saker jag tycker är lite lustigt.

Du har 1000 bilder som ligger på din lokala C-disk i datorn.

Sedan så importerar du dessa in i Lightroom och väljer att lägga en kopia på din Externa hårddisk.

Då ser du att det ligger ca 1300 bilder i denna externa disk, är det i den externa hårddisken som du får 300 st fler bilder, eller är det i Lightroom du ser 300 extra?

Och varför importerar du alla dessa in i Lightroom och lägger en kopia på en extern hårddisk?

När du importerar från en befintlig mapp i en hårddisk, och gör en kopia till en annan mapp på en extern hårddisk, då får du en kopia på bilderna på två olika hårddiskar, då måste du bestämma dig varifrån du ska hämta dina bilder för redigering.

Visst kan det kännas tryggare att ha backup på alla bilderna, men jag frågar då, från vilken hårddisk hämtar du sedan bilderna när du ska redigera bilder? 

Det normala annars brukar vara att man använder sin kamera och tar bilder, sedan importerar man från kamerans minneskort in till Lightroom, och bestämmer var man lägger sina originalbilder. Och sedan hämtar man bilder för redigering från denna hårddisk.

Jag tror inte du har något fel i programmet Lightroom.

Du ställer ju in i Kataloginställningar var dina säkerhetskopior ska ligga, du bestämmer ju helt själv var kopiorna ska ligga, och när dom ska göras, du måste bara vara säker på att den blå rutan med svart bock är på rätt ställe, och trycka på okej, sedan kan direkt öppna rutan och kontrollera så bocken är på rätt ställe, då ska det bli rätt.

Normalt att importera från kameran ja så gör jag normalt och då har jag programmerat för kopia till annan HD detta sker automatiskt. Jag har haft problem med HD därför nödgats göra ominstallation.Inte fel i datorn? Jag har jobbat med LR i många år aldrig haft aktuellt problem. Kan du förklara varför 1000 bilder blir ca 1300 efter import. Ja det är 1300 bilder i såväl extern HD som i programmet. Har nu konstaterat att på skärmen ser jag övertaliga bilder  samlade men det visar sig att de ligger på olika platser på externa HD.n Bilderna jag redigerar har normalt importeras  från kameran till C-disken det har med automatik sänts en kopia till extern HD.

Nu gör jag kväll god natt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tar nu allt från början. Normalt importerar jag foton från kameran till datorns hårddisk (C) automatisk går det en kopia till en extern disk. För några veckor sedan hade jag problem men Windowsprogrammet hade då hjälp av support. Det slutade med återställning. Av oförklarlig orsak så försvann Lightroom. Jag lyckades ej ominstallera detta fick ta hjälp av Adobesupport för denne tog det ca 3 timmar att lösa problemet. Samtliga foto var då borta från datorn varför jag nödgades göra in import. Programmet gör då automatiskt en säkerhetskopia till extern disk. Nu började eländet. Som jag tidigare skrivit om så ställde OneDrive programmet till problem, vilket det gör fortfarande trotts att det är avinst. När jag nu gjorde en ny import med kopia till extern disk började problemet.

På skärmen såg jag 2 till 4,5 av samma foto på skärmen, dessa låg även på den externa HD.n dock låg oftast på olika platser, alltså ej under rätt datum.

Nu hoppas jag att min redogörelse ij orsakar missförstånd, min slutsats blir att det är fel i LR-programmet. Kan också nämna att jag har gjort om importen flera gånger. Som tur var så fans katalogen kvar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, skrev Torparen:

Jag har jobbat med LR i många år aldrig haft aktuellt problem.

Men massor av andra problem om man får tro dina många trådar i ämnet.

Man får nästan intrycket att du har mer problem med programmet än nytta av det.

Vad jag har förstått så är Lightroom ett kompetent program men behöver du nyttja det fullt ut, vad gör du för redigering av tusentals bilder?

Kanske behöver du byta till ett annat enklare program?

Jo, jag vet att ditt minne ibland sviker dig men även då kan det ju vara bra med ett "lättare" program.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, skrev Mikael63:

Men massor av andra problem om man får tro dina många trådar i ämnet.

Man får nästan intrycket att du har mer problem med programmet än nytta av det.

Vad jag har förstått så är Lightroom ett kompetent program men behöver du nyttja det fullt ut, vad gör du för redigering av tusentals bilder?

Kanske behöver du byta till ett annat enklare program?

Jo, jag vet att ditt minne ibland sviker dig men även då kan det ju vara bra med ett "lättare" program.

Jag har haft LR i mer än 10 år är också medlem hos Moderskeppet. Jag har tidigare aldrig haft problem med programmet tidigare. För mig är det också en stor fördel att programmet är på svenska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, skrev Torparen:

Jag har haft LR i mer än 10 år är också medlem hos Moderskeppet. Jag har tidigare aldrig haft problem med programmet tidigare. För mig är det också en stor fördel att programmet är på svenska.

En sak till tusentals bilder är summan av ca 10 års lagring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, skrev Torparen:

Jag tar nu allt från början. Normalt importerar jag foton från kameran till datorns hårddisk (C) automatisk går det en kopia till en extern disk. För några veckor sedan hade jag problem men Windowsprogrammet hade då hjälp av support. Det slutade med återställning. Av oförklarlig orsak så försvann Lightroom. Jag lyckades ej ominstallera detta fick ta hjälp av Adobesupport för denne tog det ca 3 timmar att lösa problemet. Samtliga foto var då borta från datorn varför jag nödgades göra in import. Programmet gör då automatiskt en säkerhetskopia till extern disk. Nu började eländet. Som jag tidigare skrivit om så ställde OneDrive programmet till problem, vilket det gör fortfarande trotts att det är avinst. När jag nu gjorde en ny import med kopia till extern disk började problemet.

På skärmen såg jag 2 till 4,5 av samma foto på skärmen, dessa låg även på den externa HD.n dock låg oftast på olika platser, alltså ej under rätt datum.

Nu hoppas jag att min redogörelse ij orsakar missförstånd, min slutsats blir att det är fel i LR-programmet. Kan också nämna att jag har gjort om importen flera gånger. Som tur var så fans katalogen kvar. 

Kom på en sak till det är foton som hamnat på ext disk som ligger i LR alltså de filer som är avsedda att vara säkerhetskopior- hoppas du Laso vill kommentera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, skrev Torparen:

Jag tar nu allt från början. Normalt importerar jag foton från kameran till datorns hårddisk (C) automatisk går det en kopia till en extern disk.

Bra, helt normalt.

För några veckor sedan hade jag problem men Windowsprogrammet hade då hjälp av support. Det slutade med återställning. Av oförklarlig orsak så försvann Lightroom.

Sådant händer.

Jag lyckades ej ominstallera detta fick ta hjälp av Adobesupport för denne tog det ca 3 timmar att lösa problemet

Det är tråkigt att sådant händer, men bra att du fick hjälp.

Samtliga foto var då borta från datorn varför jag nödgades göra in import. Programmet gör då automatiskt en säkerhetskopia till extern disk

Då antar jag att du hämtade en kopia från din externa hårddisk, eftersom det finns en backup-kopia på denna externa hd.

Men ser möjligen ett problem här, du hämtar en kopia från den externa till den mapp på hårddisken C på din dator, men skickar samtidigt tillbaka ytterligare en kopia till din externa?

Detta ser jag ingen vits med, det hade ju räckt med att du hämtade en kopia från din externa till din mapp på din dator, och struntat i att skicka en ny backup till den externa.

Nu började eländet. Som jag tidigare skrivit om så ställde OneDrive programmet till problem, vilket det gör fortfarande trotts att det är avinst.

Att nu blanda in programmet OneDrive som inte har ett dugg med Lightroom att göra, kan inte inverka/påverka på varandra, nu är jag inte alls med?

När jag nu gjorde en ny import med kopia till extern disk började problemet.

Och varför gör du igen en ny import med återigen en ny kopia till den externa..??

Börjar att sakta förstå att du säkert fått ett antal problem, och kanske ett antal dubbletter på bilder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, skrev Laso:

Bra, helt normalt.

Sådant händer.

Då antar jag att du hämtade en kopia från din externa hårddisk, eftersom det finns en backup-kopia på denna externa hd.

Men ser möjligen ett problem här, du hämtar en kopia från den externa till den mapp på hårddisken C på din dator, men skickar samtidigt tillbaka ytterligare en kopia till din externa?

Detta ser jag ingen vits med, det hade ju räckt med att du hämtade en kopia från din externa till din mapp på din dator, och struntat i att skicka en ny backup till den externa.

Att nu blanda in programmet OneDrive som inte har ett dugg med Lightroom att göra, kan inte inverka/påverka på varandra, nu är jag inte alls med?

Och varför gör du igen en ny import med återigen en ny kopia till den externa..??

Börjar att sakta förstå att du säkert fått ett antal problem, och kanske ett antal dubbletter på bilder.

OneDrive har ställt till mycket problem med Lightroom Dagligen återkommer skräpet och tar hand om LR:s katalog. OneDrives org fil är borta, men kör jag sökning på Cdisken finns det ca 40 filer som är involverade i OneDrive.

Men kan vi inte avsluta diskussionen med att du lämnar en synpunkt på om LR har problem eller inte.

Kan också nämna att jag haft brevväxling med Microsowte i nära en månad utan resultat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan, skrev Laso:

Bra, helt normalt.

Sådant händer.

Importen görs från C-disken på denna finns inga kopior. De importerade filerna hamnar på externdisken varför? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, skrev Torparen:

Importen görs från C-disken på denna finns inga kopior. De importerade filerna hamnar på externdisken varför? 

Du har inställt att det ska bli så.

Men om du importerar från din C-disk och låter bli att en kopia hamnar på externa disken, du har ju redan en kopia på denna hårddisk, så ska det fungera till att börja med.

Sedan måste du bestämma dig för från vilken mapp/hårddisk Lightroom ska hämta bilderna när du startar programmet.

Och att du sparar din säkerhetskopia på rätt ställe, rätt mapp. Detta ställer du in under Redigera - Kataloginställningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att få slut på denna tråd gör jag en koncentrerad fråga.

Först jag har jobbat med Lightroom CC och Photoshop i ca tio år.

Problemet som jag tagit upp har jag aldrig tidigare upplevt.

Problembeskrivning: Importerar ca 1000 foto från mapp på C-disken. Av säkerhetsskäl görs automatiskt en säkerhetskopia på ext disk.

Då importen är klar visar det sig att i LR ligger nu ca 1300 foto.

Foton som importerats finns på den externa disken.

De ca 300 extra foton som ses på skärmen kan vara från 2 till fyra ibland fler. Dom ligger samlade på skärmen men finns på olika platser på den ext HD:n, detta ser jag då jag högerklickar på ett foto visa i utforskaren.

Med hopp om denna beskrivning hoppas jag få er uppfattning är det fel eller inte i LR? Om inte ser jag fram mot en förklaring som beskriver slutsatsen.

Med vänlig hälsning

Lennart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu med hjälp av Adobesupport fått problemet löst, till alla som bidragit med förslag till lösningar ett stort tack och trevlig helg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, skrev Cecilia:

Har du någon aning om hur det löste sig?

Nej du Cecilia har inte en aning, han var in i min dator och rotade

Trevlig helg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...