Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur mycket i- och urplockande tål komponenter?


Tomas E
 Share

Go to solution Solved by Laso,

Rekommendera Poster

Hur pass tåliga är minnen och andra komponenter som M.2 etc vad gäller att ta loss och sätta dit, byta ut o s v? Jag tänker t ex på de hållare som minnena sitter fast i, om de lätt går sönder eller om de förväntas hålla att öppna och stänga ett visst antal gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Man bör handskas försiktigt med dessa, och man bör använda dom klassiska viktiga tillbehören, ESD-armband, helst bordsmatta, och sedan lugnt och försiktigt handskas med komponenterna så är det ingen fara, är man ovan, ha gärna manual på hur moderkortet ser ut till hands, så man vet var dom olika komponenterna sitter, och hur eventuella låsningar fungerar.

 

Idag är det ju vanligt att datorbyggare ändrar i sina datorer ganska ofta, så komponenterna tål en del, men man ska som sagt ändå vara försiktig. Men vissa delar är ändå känsligare än andra. processorn, hållaren och det mesta på moderkortet bör man behandla mer försiktigt. Ordentligt med tid, bra belysning är några viktiga punkter.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, skrev Laso:

Man bör handskas försiktigt med dessa, och man bör använda dom klassiska viktiga tillbehören, ESD-armband, helst bordsmatta, och sedan lugnt och försiktigt handskas med komponenterna så är det ingen fara, är man ovan, ha gärna manual på hur moderkortet ser ut till hands, så man vet var dom olika komponenterna sitter, och hur eventuella låsningar fungerar.

 

Idag är det ju vanligt att datorbyggare ändrar i sina datorer ganska ofta, så komponenterna tål en del, men man ska som sagt ändå vara försiktig. Men vissa delar är ändå känsligare än andra. processorn, hållaren och det mesta på moderkortet bör man behandla mer försiktigt. Ordentligt med tid, bra belysning är några viktiga punkter.

Då känns det lugnt. Jag kommer nog inte att byta ut grejer i den omfattning som datorbyggare gör. Vad gäller att jorda sig brukar jag ta av ena strumpan och hålla foten mot ett element, jag känner mig tryggare med det. En klämma kan släppa utan att man märker det, eller så kan kabeln vara skadad, eller så blir det dålig kontakt runt handleden, plus att kabeln kan vara i vägen. En bar fot mot ett varmt och skönt element vet man däremot var man har. :) 

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, skrev Tomas E:

mot ett element

Mot färgen på ett element då?

Hur gör du för att ansluta datorn till elementet så att datorn får samma potential som dig själv?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Mikael63:

Mot färgen på ett element då?

Hur gör du för att ansluta datorn till elementet så att datorn får samma potential som dig själv?

Men om man är statiskt laddad har det ju ingen betydelse om det är färg på elementet. Du får ju en stöt oavsett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

så att datorn får samma potential som dig själv?

Exakt så är det.

Använd ESD-armband.

 

Du och datorchassit ska ha samma potential.
Ett ESD-armband gör urladdningen mellan dig och datorchassit långsammare, pga att det sitter motstånd med högt värde monterade i armbandet.

Det är snabba urladdningar som förstör komponenter.
Försök fäst armbandet på en omålad del i datorchassit.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att en enklare ESD-matta med tillhörande armband inte är så stor kostnad, så fungerar det utmärkt, slipper man bry sig om prylarna får samma potential eller inte, vill man vara extra petig, köper man till en specifik stickkontakt som kopplas till mattan, som man stoppar in i ett jordat vägguttag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Mikael63:

Hur gör du för att ansluta datorn till elementet så att datorn får samma potential som dig själv?

 

5 timmar sedan, skrev bengt 429:

Exakt så är det.

Använd ESD-armband.

 

Du och datorchassit ska ha samma potential.

 

Ok, ni har säkert rätt i det ni säger. Men enligt beskrivningen nedan så står det att man kan ansluta den till datorchassit eller till jordad punkt. Får man samma potential då också?

ESD-armband.png.f0cfd752bb6d0c8f38cc7873d13b52ef.png

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jord, som i skyddsjord, är inte relevant i sammanhanget mer än att det kan vara praktiskt att använda som en gemensam punkt, en gemensam anslutning. Om du ansluter dig till denna punkt, oavsett om det är skyddsjord eller annat, och datorn också ansluts till samma punkt så blir det lika potential, vilket är det viktiga.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förr när jag mera konsekvent byggde mina datorer, så hade jag en fast plats där jag höll till.

Ett stabilt träbord med en ESD-matta på som täckte hela bordet, ett lång armband med tryckknapp som fästes i mattan, från mattan gick en ledning med en specifik stickpropp som jag stack in i ett jordat vägguttag, då fick jag en väl balans.

 

Det blev ungefär som på bilden nedan...

 

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmateriel/esd-antistat/jordanslutningspunkt-for-esd-matta-p40688

 

Om man ska bygga idag enligt senaste normer, har det ju hänt lite, på 10 år, men principen är ju detsamma, och det räcker långt även idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev bengt 429:

Det är snabba urladdningar som förstör komponenter.

Jo det har jag förstått. Men om jag håller foten mot elementet, blir jag ens statiskt laddad då? I alla fall tycker jag att det måste bli en otroligt mycket lägre urladdning även om jag skulle få för mig att börja gnugga med några delar av kroppen mot lämpligt material. Så länge jag sitter relativt stilla på möbler som inte ger uppladdning, med en fot i elementet, så känns risken för att något ska hända extremt liten. Strömmen går ju den lättaste vägen, vilken måste vara via foten, som för övrigt är betydligt större än kontaktytan från en krokodilklämma. Ja just det, det blir i så fall inte fråga om en urladdning utan mer om en konstant mycket svag ström. Jag kan bara tala av egen erfarenhet, men hittills har jag bytt ut minnen i fyra datorer utan missöden. Har även bytt hårddiskar och satt i nåt expansionskort utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev Mikael63:

Jord, som i skyddsjord, är inte relevant i sammanhanget mer än att det kan vara praktiskt att använda som en gemensam punkt, en gemensam anslutning. Om du ansluter dig till denna punkt, oavsett om det är skyddsjord eller annat, och datorn också ansluts till samma punkt så blir det lika potential, vilket är det viktiga.

Är produktbeskrivningen felaktig m a o?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Mikael63:

Fast egentligen onödigt med stickproppen då.

Tycker jag inte, även om den i vissa fall kanske inte behövs, så blir det ett moraliskt stöd :D.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det viktiga är, som påpekats ovan, att Du som "mekkar" har samma potential som komponenterna du "mekkar" med, för att inga urladdningar skall ske och förstöra elektroniken. I många äldre hus finns inte tillgång till skyddsjord i de flesta utrymmen. /bgjo

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har inte riktigt tid att leta nu, men det vore intressant att läsa nåt test om just den här biten med statisk elektricitet. Min särbo har förstört ett antal fasta telefoner genom att resa sig från soffan och svara. Och då har telefonhöljet ändå inte varit av metall utan av plast/nylon eller liknande. Men den energi som alstras från just hennes soffa är extrem, det gör riktigt ont av de stötarna. Så visst vet jag att det är skadligt för elektronik.

 

Sen måste jag tillägga att skulle jag sitta mycket och byta minnen och sånt så skulle jag inte kunna ha foten mot elementet eftersom det blir väldigt obekvämt efter mer än 5 minuter. Jag brukar få ta en liten paus om det tar längre tid än så. I det fallet skulle jag dock inte nöja mig med ett armband utan jag skulle köpa hela kittet som nån eller några har beskrivit, med matta, kontakt i väggen och allt det, med hängslen och livrem. Så jag är ingen slarver på det sättet, bara så att ingen missförstår mig. 

 

Det här är ingen metod jag rekommenderar åt andra att använda. Jag gör det på egen risk, det är jag medveten om. ;) 

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att småskador på komponenter är mer vanligt än att en "dundersmäll" dödar komponenten direkt.

En liten skada på t.ex. en IC krets är ju inte nåt man kan se. Det kan ju fungera efter montage, men sedan under årens lopp kan skadan förvärras, och man har kanske förkortat livslängden.

Skador på nån eller några komponenter kan ju kanske också sätta ner prestandan på datorn.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

En skada på en hårddisk kan man få av att kartongen har öppnats eller gått sönder under transport. Som den här som jag fick idag. Det var en enda röra i kartongen. Sitter just nu i telefonkö till Komplett. (Det är väl mest backup-disken som kan ta skada, den andra har ju inga rörliga delar.)

 

 

1754707592_Transportskada2.thumb.png.f7877db179e9ad727b901f5fcef91343.png

 

 

744046027_Transportskada1.png.4eb714024974bc5333a9bffea8e9a60d.png

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...