Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Jocke@

Excel

Rekommendera Poster

Jocke@
Postad (redigerade)

Kopia schemamöte.xlsxHej, 

Jag har skapat en schemastruktur (kan vi kanske kalla det ) i excel och undrar nu ett par frågor. Som ni ser i bifogade bilden så har jag strukturerat upp det i datum vecka och veckodag. Sedan en kollumn per medarbetare och när dem har ett inplanerat möte med mig. Då jag har ca 25 medarbetare så blir det ett väldigt stort och tänkte att i de sista kolumnerna (AZ-BA) använda en uppsummering per enskilt datum och typ av möte. Nu är min fråga om det går att skriva en formel eller göra detta på ett mycket enklare och smidigare sätt för att få till det bra. Jag vill på något sätt få till kollum AZ att den känner av när det är något skrivet i en viss cell och koppla det till medarbetaren och alltså automatiskt föra in rätt anställningsnr i AZ kolumnen och på rätt datum och i BA föra in rätt typ av möte? 

Hoppas någon förstår vad jag är ute efter. Lite nybörjare och kanske gör det svårare för mig än vad det är men ställer frågan så kanske jag lär mig något nytt längst vägen

imageproxy.php?img=&key=e4b9d643319c9034

Redigerad av Jocke@

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
MH_

Det är inte helt enkelt att se din bild. Om du har möjlighet vore det bättre om du la upp (en tom) kopia av ditt excelblad.

Hursomhelst. Enklaste fallet, förutsätter att det inte finns dubbelbokningar.

Om du har nyaste excel så kan du testa den här formeln i BA3:

=SAMMAN(D3:AY3)

eller, för att få en varning om dubbelbokningar

=OM(ANTALV(C3:AY3)>0;"XXX-dubbelbokat-XXX";SAMMAN(D3:AY3))

Och i AZ kan du då leta efter det som står i BA och returnera värdet i rad 2 när det hittas.

=XLETAUPP(BA3;C3:AY3;$C$2:$AY$2;"";0)

Äldre excel har ingen av ovanstående formler så då får du trixa mer. Återkom i så fall

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jocke@

Nu har jag laddat upp en kopia av det jag jobbar med. Får formeln =SAMMAN(D3:AY3) att fungera men den med dubbelbokningar får jag inte till. Är det något jag behöver ändra i formeln när jag sätter in det i min fil? 

Sen som det verkar har jag en lite äldre version av excel då jag inte får upp XLetaupp i funktionerna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MH_

Nja. Någon tänkte fel med min hjärna (starta i D-kolumnen och >1). 

Det skall stå

=OM(ANTALV(D3:AY3)>1;"XXX-dubbelbokat-XXX";SAMMAN(D3:AY3))

Men. Nu när jag tittar på din fil inser jag att du har "schema kolumnerna" också. Om ovanstående skall funka måste du göra om din "samman" och bara titta i de kolumner som kan innehålla "typ av möte". med dubblettkoll (en rad):

=OM(ANTALV(D3;F3;H3;J3;L3;N3;P3;R3;T3;V3;X3;Z3;AB3;AD3;AF3;AH3;AJ3;AL3;AN3;AP3;AR3;AT3;AV3;AX3)>1;"XXX-dubbelbokat-XXX";SAMMAN(D3;F3;H3;J3;L3;N3;P3;R3;T3;V3;X3;Z3;AB3;AD3;AF3;AH3;AJ3;AL3;AN3;AP3;AR3;AT3;AV3;AX3))

Och i schemakolumnen BB

=SAMMAN(E3;G3;I3;K3;M3;O3;Q3;S3;U3;W3;Y3;AA3;AC3;AE3;AG3;AI3;AK3;AM3;AO3;AQ3;AS3;AU3;AW3;AY3)

synd att du inte har XLetaupp. Jag trodde den kom samtidigt som SAMMAN().

Nåja. Det går att göra med äldre formler. Men du måste slå ihop 3 st!

den här listar ut vilken kolumn som har din text från BA.

=PASSA(BA3;D3:AY3;0)

Sen använder du INDEX för att returnera värdet i rad2

=INDEX($D$2:$AY$2;PASSA(BA3;D3:AY3;0))

Och för att slippa se felmeddelanden

=OMFEL(INDEX($D$2:$AY$2;PASSA(BA3;D3:AY3;0));"")

Se bifogat om du inte får till det.

+ kolla om det jag kallar dubbelbokningar verkligen är dubbelbokningar eller om du vill göra på något annat sätt

Kopia schemamöte.xlsx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jocke@
Postad (redigerade)

Tack snälla för hjälpen. Funkar riktigt bra. Ang dubbelbokningen så var det inte helt rätt, men det är svårt att förklara utförligt. Då jag enbart valt att ha med datum och ej klockslag så kan jag vissa dagar ha fler möten inbokade. Det kanske inte blir helt ultimat med dubblebokning. och då i rutan för anställningsnr skulle den summera alla nr som har möte den dagen. men antar att här kan det bli krock för excel, då det blir mer info för en och samma cell? Då jag en och samma dag kan ha möte kat1 med en medarbetare och möte kat3 med en annan. 

Redigerad av Jocke@

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MH_
Postad (redigerade)

<ED> Jag hade kopierat fel formler. Har även ändrat den bifogade</ed>

Filter är en halvny formel. Kolla om det funkar på din excel. formler från AZ-BB vänster till höger:

=OMFEL(TEXTJOIN(", ";SANT;INDEX($A$2:$AY$2;FILTER(KOLUMN(D3:AY3);ÄRJÄMN(KOLUMN(D3:AY3))*(D3:AY3<>""))));"")

=TEXTJOIN(", ";SANT;D3;F3;H3;J3;L3;N3;P3;R3;T3;V3;X3;Z3;AB3;AD3;AF3;AH3;AJ3;AL3;AN3;AP3;AR3;AT3;AV3;AX3)

=TEXTJOIN(", ";;E3;G3;I3;K3;M3;O3;Q3;S3;U3;W3;Y3;AA3;AC3;AE3;AG3;AI3;AK3;AM3;AO3;AQ3;AS3;AU3;AW3;AY3)

Se bifogat (nu även med ledighetslista :-)

Kopia schemamöte2.xlsx

Redigerad av MH_

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MH_

Oj vad jag är glad att jag uppdaterade till slut 🙂

Du får väl göra långa och krångliga formler istället...

Kolla varje möte. Om det är skilt från tomt (<>"") så hämtas namnet från rad2...

Anst nr:

=SAMMANFOGA(OM(D3<>"";D$2&" ";""); OM(F3<>"";F$2&" ";""); OM(H3<>"";H$2&" ";""); OM(J3<>"";J$2&" ";""); OM(L3<>"";L$2&" ";""); OM(N3<>"";N$2&" ";""); OM(P3<>"";P$2&" ";""); OM(R3<>"";R$2&" ";""); OM(T3<>"";T$2&" ";""); OM(V3<>"";V$2&" ";""); OM(X3<>"";X$2&" ";""); OM(Z3<>"";Z$2&" ";""); OM(AB3<>"";AB$2&" ";""); OM(AD3<>"";AD$2&" ";""); OM(AF3<>"";AF$2&" ";""); OM(AH3<>"";AH$2&" ";""); OM(AJ3<>"";AJ$2&" ";""); OM(AL3<>"";AL$2&" ";""); OM(AN3<>"";AN$2&" ";""); OM(AP3<>"";AP$2&" ";""); OM(AR3<>"";AR$2&" ";""); OM(AT3<>"";AT$2&" ";""); OM(AV3<>"";AV$2&" ";""); OM(AX3<>"";AX$2&" ";""))

Möte:

=SAMMANFOGA(D3;F3;H3;J3;L3;N3;P3;R3;T3;V3;X3;Z3;AB3;AD3;AF3;AH3;AJ3;AL3;AN3;AP3;AR3;AT3;AV3;AX3)

Schema

=SAMMANFOGA(E3;G3;I3;K3;M3;O3;Q3;S3;U3;W3;Y3;AA3;AC3;AE3;AG3;AI3;AK3;AM3;AO3;AQ3;AS3;AU3;AW3;AY3)

Kopia schemamöte.xlsx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...