Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljudproblem headsets


tomashag
 Share

Rekommendera Poster

Jag försöker få igång 2 olika "hifi"-headsets på två olika win10-datorer men det vill inte lyckas. Ska man inte kunna ansluta ett headset i en av ingångarna och få både mikrofon och hörlurar att fungera? Jag har försökt i alla ingångar och dragit på alla reglage som jag har hittat. Finns det olika standarder för pluggarna, dom passade i alla fall att trycka in? Pluggarna är fyrpoliga. På en ingång har jag lyckats få lite ljud från mikrofonen, men mycket svagt men jag har inte lyckats få något ljud ut till hörlurarna. Det enda ljudet jag får ut är från datorns inbyggda högtalare. Om jag ansluter USB-högtalare så får jag ljud ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kommit fram till en hörlursutgång på en dator mycket väl kan vara precis det. En hörlursutgång och den förstår inte att du ansluter ett headset och kan därför inte lyssna på det som sägs. Så jag har en adapter som delar headset från en 3,5mm kontakt till två. På så vis ansluter jag hörlur till hörlursutgången och mikrofonen till mikrofoningången. Fast det är bara en sladd från headset.

 

Jag har fått förklarat för mig att det finns åtminstone två olika standarder, en apple och en android. Och det är inte 100% garanterat att den ena är kompatibel med den andra. Om du kollar exempelvis urbanears, så brukade dom sälja samma hörlur i android eller apple utförande. Just pga kontakterna inte var 100% kompatibla med varandra.

Redigerad av .M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i Inställningar - System - Ljud vilka ljudenheter det finns där utifall att de skulle ha dykt upp där men inte är valda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikrofon kan man se men som jag skrev, mycket svagt ljud, man måste skrika för att få bargraphen att röra sig. Hörtelefondelen syns inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du valt Enhetsegenskaper under rubriken Indata?

Där kan man ändra volymen för mikrofonen.

 

Har du valt Sekretessinställningar för mikrofon och Ljud på Kontrollpanelen lite längre ner på sidan för att där se att allt ser vettigt ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du mer än en 3,5mm uttag på din dator? Då finns det en risk att du måste ha en adapter. Jag blev tvungen att använda adapter eftersom dockningsstationen till min laptop har ett uttag för hörlur och ett uttag för mikrofon.

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/horlurar-headset/tillbehor-for-horlurar-headset/datoradapter-for-mobil-headset-p39356

 

På laptopen har jag ett uttag, men ansluter jag headset där så verkar den inte erkänna att det sitter en mikrofon i headsettet utan den använder enbart den inbyggda mikrofonen i datorn.

 

Ipad är lite märkvärdig, den har en specialkontakt för att ansluta sådana headset du testar med nämligen. Men laptops och stationär datorer är inte garanterade att klara sådana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack .M, jag ska försöka med den adaptern. Det kan dock dröja ett slag för jag är 76 och sitter i karantän ?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...