Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför funkar inte interna nätverket via wifi när internet är nere?


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

C-sam som är vår internetleverantör har rasat ihop totalt. Internet har legat nere i 3 dagar nu. Men är det av naturen så att ifall internet ligger nere så fungerar inte det interna wifinätverket heller? Jag tänker på olika smarta saker man har som Philips hue, nätverkshögtalare chrome cast apple tv osv..
Kan någon förklara varför i så fall, jag finner det ologiskt. Mitt interna nätverk borde väl inte vara beroende av internet?

Redigerad av Pentti H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Pentti H:

C-sam som är vår internetleverantör har rasat ihop totalt. Internet har legat nere i 3 dagar nu. Men är det av naturen så att ifall internet ligger nere så fungerar inte det interna wifinätverket heller? Jag tänker på olika smarta saker man har som Philips hue, nätverkshögtalare chrome cast apple tv osv..
Kan någon förklara varför i så fall, jag finner det ologiskt. Mitt interna nätverk borde väl inte vara beroende av internet?

Jag tänker som du, det interna nätverket har rimligtvis inget med en fungerande internetuppkoppling att göra. Och det oavsett den kabelbundna eller den trådlösa delen av det lokala nätverket.


Sen skulle en del utrustning kunna vara beroende internet, men det är en annan sak. Givetvis för att strömma bild och ljud från t ex Youtube och Spotify, m m, men det är ju inte det du skriver om. Det lokala nätverket är inte beroende av internet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag försöker ansluta mobilen till ett nytt wifi-nät så görs en kontroll över "kvaliteten". Finns ingen internetåtkomst så kopplas inte telefonen upp mot wifi.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ja, att jag inte kan lyssna på spotify eller strömma video via Netflix osv är ju givet då jag inte har något internet. Men jag noterar nu att inte ens det som är kopplat via kabel och switch fungerar.
Jag har en mediaspelare, VU+ 2 duo,  som är kopplad med kabel via en switch och ett internt IP-nummer där jag kan tala om vilka program som ska spelas in och även se det som är inspelat inte ens fungerar att se via datorn utan internet är mycket märkligt.
(
mea culpa. jag hade VPN på via webläsaren. När jag stängde av den kom jag åt mediaspelaren)

Rent logiskt borde jag i vanliga fall kunna dra ut internetkabeln från routern, men det interna nätverket borde ju fungera som sagt. Har nu aldrig testat, men förutsatt det.

Det lustiga är att jag, när jag går in i routerns inställningar så ser jag att allt är uppkopplat via routern och via vilken frekvens (2,4 eller 5Ghz) och de har de vanliga interna IP-numren. Jag ser mina Sonos-högtalare, iphone, hue bridge, harmony, Apple TV och allting.. och ändå talar de inte med varandra...
 

Redigerad av Pentti H
hittade felet med VU+
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev ChristerE:

Sen skulle en del utrustning kunna vara beroende internet, men det är en annan sak.

 

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Om jag försöker ansluta mobilen till ett nytt wifi-nät så görs en kontroll över "kvaliteten". Finns ingen internetåtkomst så kopplas inte telefonen upp mot wifi.

Kan vara ett exempel på en situation jag avsåg i mitt tidigare inlägg. Här antar jag det handlar om WiFi-samtal och då behövs ju också en fungerande internetuppkoppling. Ansluter man mobilen till ett trådlöst nätverk och det inte handlar om WiFi-samtal borde den inte bråka om att internetuppkoppling saknas. Det finns ju annat mobilen kan användas till inom det egna nätverket.

 

1 timme sedan, skrev Pentti H:

Det lustiga är att jag, när jag går in i routerns inställningar så ser jag att allt är uppkopplat via routern och via vilken frekvens (2,4 eller 5Ghz) och de har de vanliga interna IP-numren. Jag ser mina Sonos-högtalare, iphone, hue bridge, harmony, Apple TV och allting.. och ändå talar de inte med varandra...

Här blev det tvärstopp, har ingen idé om orsaken till problemet. Men fick i alla fall en förklaring till trådrubriken. Jag förstår inte vad i själva nätverket som skulle krångla så enheter sen inte kan kommunicera med varandra.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...