Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Globetrot

Android uppdatering/uppgradering

Rekommendera Poster

Globetrot
Postad (redigerade)

Hej ! Skulle vilja uppgradera Samsungs mobiltelefoner till ett högre OS (nu är Andoid: # 2.36 / 4.1.2 / 4.4.4 / 5.0). Det finns inte några officiella uppgraderingar från Samsung. Har försökt i flera gånger enligt guiden utan framgång. https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.696176/uppgradera-android-sjalv

Använder Samsung Odin https://odindownload.com/  och som jag har förstått måste först installeras ’’Ett nytt återställningsprogram (Recovery), exempelvis Clockworkmod Recovery eller TWRP (Team Win Recovery Project)….Packa upp den tar.md5-fil som zip-filen innehåller.’’ men på den officiella sida ’’TeamWin – TWRP’’ https://eu.dl.twrp.me/jflte/ finns bara filerna i img.tar och img format ej zip ?! På ’’Clockworkmod’’https://www.clockworkmod.com/ fattar inte riktig hur skulle man göra om man gör detta genom Odin (om det möjligt ?)

Samt skulle vilja också uppgradera Android på Sony Xperia nu är Android #5.0 (finns inte några officiella uppgraderingar) men som jag förstår det är lite krångligare.

Kan någon hjälpa / tipsa till bra guider. Tack.

Redigerad av Globetrot

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Monshi

ge oss exakt vad för telefoner du har så går det lättare att hjälpa.

Tar är bara en annan wrapper för komprimering, kan vara zip. Ladda hem och packa upp med exempelvis 7-zip som kan hantera tar eller en rena image-filen.

Viktiga med root är att ha exakt rätt filer och din telefon och att följa instruktionerna till varje punkt.

Se guiden på Odins sidor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Globetrot
Postad (redigerade)

Som jag har förstått det är samma (ungefär) uppdatering/uppgradering av samtliga Samsung-enheter med Samsung Odin då är inte viktig modell av enheten … eller ?

Annars är exakt:

Samsung Galaxy S GT-19000, Samsung Galaxy S III GT-19305, Samsung Galaxy Ace 4 SM-G357F.

Sony Xperia M2 Aqua (D2403), Sony Xperia Z1 (C6903)

Jag följer guiden laddar ner från officiell sida TWRP (Team Win Recovery Project) https://twrp.me/Devices/ senaste img.tar (finns bara i img.tar och img format) som passar den aktuella telefonen men i guiden står ’’Packa upp den tar.md5-fil som zip-filen innehåller.’’!!? Sedan starta telefon i ’’Odin mode’’ och starta programmet Odin. Under Log ser att Added !, vilket betyder att telefonen är ansluten. Klickar på knappen AP och bläddra fram den img.tar-filen. Sedan klickar på Start. Odin flashar (?!) telefon och sedan när telefon har startat om ser man att det är bara Factory reset med samma Android version.

Då förstår jag att hade misslyckas att bränna nytt återställningsprogram i telefonsminneskretsen som är grund att gå vidare för att uppdatera/uppgradera Android … eller ?!

Med Sonys mobiler vet inte riktigt än.

Måste man Roota mobil innan användning av Odin ?

Redigerad av Globetrot

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
vertpre

Det du har gjort är att du har installerat programmet Custom Recovery med hjälp Odin vad jag kan förstå.

Efter det måste du ladda ner och installera ett rot program och också ladda ner och installera en ROM (firmware) speciellt gjord för din mobil. Den ROM du installerar måste passa exakt till din mobil version. Dessa installeras med hjälp av Custom Recovery programmet.

Som har nämnts i PC För Alla, behöver du också installera GAPPS om du vill ha tillgång till Google Play för appar. Vad som inte nämnts är att du måste installera GAPPS innan du gör första omstarten, tror jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Globetrot

Dessvärre när startar jag om telefon i Recovery mode igen då ser jag Android system recovery inte Custom Recovery  i mitt fall skulle jag se Team Win Recovery Project. Alltså Custom Recovery installeras inte !?

Hur man installera sedan ROM / GAPPS med hjälp av Custom Recovery har jag förstått (tror jag iallafall)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
vertpre

Om det står PASS uppe till höger i Odin programmet efter det att du har klickat på AP, har Custom Recovery installerats. Tydligen kan det ibland hända att original recovery tar över från TWRP vid första uppstart. Jag har ingen lösning för dig förutom vad som står på deras hemsida.

Citat

Note many devices will replace your custom recovery automatically during first boot. To prevent this, use Google to find the proper key combo to enter recovery. After typing fastboot reboot, hold the key combo and boot to TWRP. Once TWRP is booted, TWRP will patch the stock ROM to prevent the stock ROM from replacing TWRP. If you don't follow this step, you will have to repeat the install.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
vertpre

Prova följande. Gör om proceduren för att installera TWRP. I Odin programmet se till att alla rutorna är avmarkerade, t.ex. autostart och de andra alternativen innan du gör något. Ser du inte autostart och de andra alternativen klickar du på OPTION. Klicka på AP och välj TWRP image.tar.

När allt är klart och det står PASS i grönt håller du ner Hem, Power och Ljud  upp knapparna utan att först stänga av mobilen. Håll nere knapparna tills mobilen startar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
vertpre

Hur går det för dig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Globetrot

Tack ! Det går framåt kunde installera ny Android (Lineages OS) på de nyaste modeller av Samsung Galaxy (på äldre inte än det är lite svårare, där är något annorlunda Bootning och är svårt att hitta TWRP som skulle passa). Hade problem med de nyaste TWRP ! och hade lös problem genom att installera lite äldre versioner.

Med Sonys Xperia är mycket svårare tycker jag, har inte lyckats än...Det svår att hitta en bra guide på internet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...