Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Thunderbird kan inte visa skickat


brra1
 Share

Rekommendera Poster

Den här bilden kommer upp trots att det finns utrymme och att massor av mail har raderats. Får även meddelande om komprimering hela tiden. Mitt skickat-arkiv är tomt. Tacksam för förslag. Senaste version av Thunderbird. Datorn W7/64, 16 GB minne, 3 TB hårddiskimage.png.04484536b12db3140a34964f124e9804.pngimage.png.81d24edc91ce8125c6567264a3cb7f3e.png

Redigerad av brra1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske falsklarm, att det inte är frågan om otillräckligt diskutrymme utan "otillräcklig" behörighet?

Har du nyligen bytt användarnamn eller liknande med ditt konto i Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så är det frågan om utrymme på servern som hanterar dina mejl. Om man har ett mejlkonto hos sin internetleverantör så är det ofta kraftigt begränsat utrymme och man måste logga in på webbmejlen för att där rensa. Med konto hos Googles Gmail och Microsofts Outlook så har man mycket mer utrymme.

 

Kan ju vara bra att tänka på detta också: https://eforum.idg.se/topic/360817-snart-slutar-com-hem-mejl-att-fungera/

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske beror det på att comhem har stängt ner mailservern enligt tidigare avisering. 
Du måste skaffa nytt mailkonto hos annan leverantör. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, skrev polken:

Kanske beror det på att comhem har stängt ner mailservern enligt tidigare avisering. 
Du måste skaffa nytt mailkonto hos annan leverantör. 

Det är ett rykte som har börjat spridas, fast datum som anges nu är 27 april. Men som jag förstår det kommer Com Hem att stänga mejlkonton i etapper under hela året. Har man e-postlådor hos Com Hem kommer man att få meddelande om nedstängningen minst en månad före lådorna slutar fungera.


https://eforum.idg.se/topic/360817-snart-slutar-com-hem-mejl-att-fungera

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev ChristerE:

Det är ett rykte som har börjat spridas, fast datum som anges nu är 27 april. Men som jag förstår det kommer Com Hem att stänga mejlkonton i etapper under hela året. Har man e-postlådor hos Com Hem kommer man att få meddelande om nedstängningen minst en månad före lådorna slutar fungera.


https://eforum.idg.se/topic/360817-snart-slutar-com-hem-mejl-att-fungera

 

 

”Rykte” är det ju inte.   Varför vänta in i det sista med att skaffa ny adress? Övergången är enklare nu än när det är ett måste.
27/4  stängs den ner:

https://www.comhem.se/kundservice/bredband/stanga-epost
 

Redigerad av polken
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, skrev polken:

”Rykte” är det ju inte.   Varför vänta in i det sista med att skaffa ny adress? Övergången är enklare nu än när det är ett måste.
27/4  stängs den ner:

https://www.comhem.se/kundservice/bredband/stanga-epost

Man behöver inte vänta in i det sista, det håller jag helt med om. Men du skrev "comhem har stängt ner mailservern", 27 april har inte passerats än. Så undrar jag vad det var du inte förstod med etapperna i inlägget du nyss citerade, och informationen i tråden som det där länkades till?

 

Med rykte avsåg jag att Com Hem stänger hela sin e-posttjänst nu den 27 april. Något jag alltså uppfattat inte stämmer.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, skrev ChristerE:

Man behöver inte vänta in i det sista, det håller jag helt med om. Men du skrev "comhem har stängt ner mailservern", 27 april har inte passerats än. Så undrar jag vad det var du inte förstod med etapperna i inlägget du nyss citerade, och informationen i tråden som det där länkades till?

 

Med rykte avsåg jag att Com Hem stänger hela sin e-posttjänst nu den 27 april. Något jag alltså uppfattat inte stämmer.
 

Varför ful-klipper du bort ”Kanske beror det på att” när du citerar. Det är fult spelat. Försök gärna hålla god ton. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev polken:

Varför ful-klipper du bort ”Kanske beror det på att” när du citerar. Det är fult spelat. Försök gärna hålla god ton. 

"Ful-klippet" beror på att jag citerade det som var relevant för mitt svar.


Du skrev att Com Hem har stängt ner mejlservern, som förslag på anledning till brra1's problem (som jag tolkade inlägget). 27/4 (som du också sen själv skrev) har ju inte varit än, så det "kanske" du skrev har ju inte med saken att göra. Brra1's problem kan rimligtvis inte bero på en nedstängd server som ju inte är nedstängd än.


Så var det det där om etapperna, och innehållet i tråden https://eforum.idg.se/topic/360817-snart-slutar-com-hem-mejl-att-fungera ... 

 

Ursäkta att jag citerade hela inlägget den här gången. ?
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du varit inne på webbmejlen och kollat hur det är med utrymme där?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-04-21 på 13:30, skrev brra1:

Den här bilden kommer upp trots att det finns utrymme och att massor av mail har raderats.

 

På 2020-04-21 på 15:00, skrev Cecilia:

Eller så är det frågan om utrymme på servern som hanterar dina mejl. Om man har ett mejlkonto hos sin internetleverantör så är det ofta kraftigt begränsat utrymme och man måste logga in på webbmejlen för att där rensa.

 

13 timmar sedan, skrev brra1:

Inga problem att ta emot lr sända epost men jag ser inte att mailet är skickat.

 

Funderade lite mer på de två felmeddelandena. Tycker de stämmer bra med om du hanterar e-posten direkt på servern, med IMAP. Det första anger i så fall att e-postlådans utrymme på servern är fullt utnyttjad, det går inte att ta emot fler e-brev. Men då borde de som skickar mejl till dig få meddelande från din e-postleverantör om att deras skickade mejl inte kommer fram till dig. Det andra anger att mejl skickats men att det inte finns plats att spara det i e-postlådans Skickat-mapp.

 

Det skulle möjligtvis kunna vara så att du hämtar med POP, men att "Spara på servern ..." är förbockat. Men det stämmer inte med att skickade mejl inte sparas, används POP för att hämta så sparas skickade mejl lokalt i den egna datorn, och där har du uppenbarligen mycket ledig plats.


De här teorierna stämmer inte med att du skrev att det inte är några problem med att ta emot. Fast om e-postlådan är nästan full så kan en del mejl tas emot men inte andra, beroende på hur stora de är. Så har du också kanske raderat något mejl ibland.


Din kommentar om att det finns utrymme avser antagligen disken i datorn, vilket inte har någon betydelse om det är IMAP du använder och det är i e-postlådan begränsningen finns.


Men gör som både @Laso och @Cecilia föreslagit, logga in med webbmejlen och kontrollera hur mycket utrymme som använts. Jag bor i ett Com Hem-hus, använder sedan länge andra mejladresser men skapade också ett par "extra" hos Com Hem (blir alltså inget problem när de sen försvinner, se annan tråd). Informationen verkar vara lite gömd, men välj Inställningar och E-post så finns den där. Och har du samma begränsade utrymme som jag så har du också bara 100 MB (per e-postlåda).

 

1583180816_ComHem.JPG.69f67ccb00782f9774d1da10dc3bee9e.JPG

 

 

Så till sist en kommentar om Cecilias information, hanterar man e-posten med IMAP raderar man vanligtvis i e-postklienten (man behöver inte logga in med webbmejlen). Borde väl inte vara något problem även om e-postlådan är full.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...