Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Google Photo


Torparen
 Share

Rekommendera Poster

Jag är på jakt efter ett  molnprogram i vilket jag kan lagra foto. Eftersom jag tillhör den åldersgrupp som ej fick lära engelska i skolan, blir programutbuden begränsade.

Har nu hittat ett program som är på svenska Google photo. Innan jag tar upp mina teknikfrågor så en fråga: Är det någon som har erfarenhet av detta program eller något annat svenskt program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Jag har kört detta på dator och mobil i flera år och fungerar utmärkt. Om man accepterar att bilderna krymps (komprimeras) så har du obegränsat utrymme. Jag har testat att skriva ut både originalbild och sedan en nedladdad bild från Google Photo och kan inte se någon skillnad vid detta tillfälle. Duger alldeles utmärkt för en amatör

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google photo är en del av Google sfär. Har du ett konto hos Google kan du ladda upp till 15 GB  (delat över alla deras tjänster, drive, photo, mejl). Blir det trångt kan du köpa mer och, som Pelle Penna skriver, godtar man att det inte är en ren backup där då får man lägga upp obegränsat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Pelle Penna:

Jag har kört detta på dator och mobil i flera år och fungerar utmärkt. Om man accepterar att bilderna krymps (komprimeras) så har du obegränsat utrymme. Jag har testat att skriva ut både originalbild och sedan en nedladdad bild från Google Photo och kan inte se någon skillnad vid detta tillfälle. Duger alldeles utmärkt för en amatör

Så till frågorna; När jag öppnade programmet för första gången fans det en massa bilder ända sedan 2015. Hur har dessa kommit in?

Kan man dela upp foton så att de som skall få tillgång till foton enbart får se de som jag har bestämt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, skrev jagärkristian:

Jag använder Google Photo både privat (från mobilen) och på jobbet. Fungerar väldigt smidigt och väldigt enkelt att dela bilder med andra som också har Gmail eller Google konto. Har inte erfarenhet av andra liknande molntjänster.

OK nu är det bara att jag får svar på mina frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja du kanske haft/har en Android mobiltelefon. Tagit kort med denna? Då är det med stor sannolikhet kort från denna som synkats upp i molnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Icke bilderna är tagna med kameran och importeras till Lightroom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev jagärkristian:

Om du använder en smartphone så kan det vara inställt så att bilderna laddas upp automatiskt därifrån. Skulle kunna vara inställt liknande på din dator som en automatisk säkerhetskopiering.

 

Ja, du kan markera vilka bilder du vill dela med andra och sedan bara dela dem specifikt. Du kan också skapa egna album som en mapp bland dina bilder som du sen delar med med dem som du önskar. Då ser de bara den mappen eller de utvalda bilderna. Bara du kan se de övriga bilderna.

OK var hittar jag anvisningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev Torparen:

OK var hittar jag anvisningar?

Menar du att jag kan göra flera kataloger så att A får se en kat och B får se en annan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev jagärkristian:

Här hittar du gott om dokumentation på svenska.

https://support.google.com/photos/?hl=sv#topic=6128818

 

Där finns kom igång artiklar och du kan även söka efter frågor som andra har besvarat, lite som på detta forumet ?

Stort tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Just nu är jag nöjd med era tips kanske jag återkommer. I detta program är det som i alla andra Googleprogram rörigt. I går höll jag på att skaffa lösenord glömt tidigare, tog nära en dag.

Tack så länge.

Redigerad av Torparen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Som ni ser i bif så stämmer ej logiken.image.png.2242cc57ff11b23ad12d4824680acc06.png

Redigerad av Cecilia
Tagit bort skärmbild med privat info /Cecilia, moderator
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit bort en av de två bilderna du bifogade eftersom man såg en mejladress i den. Om du vill ladda upp den igen så måste du redigera bilden så att mejladressen inte syns.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev Cecilia:

Jag har tagit bort en av de två bilderna du bifogade eftersom man såg en mejladress i den. Om du vill ladda upp den igen så måste du redigera bilden så att mejladressen inte syns.

 

Cecilia

Moderator

 

21 timmar sedan, skrev Cecilia:

Jag har tagit bort en av de två bilderna du bifogade eftersom man såg en mejladress i den. Om du vill ladda upp den igen så måste du redigera bilden så att mejladressen inte syns.

 

Cecilia

Moderator

Tackar så, mycket. Då det gäller Googlefoto så återkommer jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-04-20 på 21:07, skrev Torparen:

Så till frågorna; När jag öppnade programmet för första gången fans det en massa bilder ända sedan 2015. Hur har dessa kommit in?

Kan man dela upp foton så att de som skall få tillgång till foton enbart får se de som jag har bestämt?

Jag fick en länk till någon form av beskrivning. Tyvärr har Google förmågan att göra sina beskrivningar svårlästa. Hänvisar hela tiden till ny sida. Men strunt samma. Några frågor: kan jag lägga foton i olika mappar, detta för att selektera bilderna till olika mottagare? Kan jag skälv bestämma när bilder skall in i programmet? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

1. Du kan skapa album och du kan skapa DELADE album Där du lägger de bilder du vill ha.

2. Du kan ladda upp bilder manuellt därifrån men om du har laddat ned Google backup and sync så sker uppladdningen automatiskt så fort du är internetansluten.

 

OBS att om du skapar ett album och flyttar in bilder där, så innebär inte det att bilderna försvinner från själva Google photo utan att skapa ett album är att du ger albumet behörighet att se vissa av bilderna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...