Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Guide: Så kör du nya Microsoft Office i mobilen


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Citat

Du kan med andra ord börja skriva ett dokument på din bärbara dator, fortsätta på din mobil och avsluta på din stationära dator.

Vem vill skriva eller redigera ett dokument på en liten 5 - 6" mobilskärm? Det är smidigt att kunna läsa dokument direkt i mobilen, men det är inte lika smidigt att kunna redigera dem i mobilen. För min egen del skulle det räcka gott med en viewer för office dokument. Finns ingen anledning att börja göra redigering i en mobil, när det är så pass mycket mer effektivt att göra det på en dator med fysiskt tangentbord.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Automan:

Vem vill skriva eller redigera ett dokument på en liten 5 - 6" mobilskärm? Det är smidigt att kunna läsa dokument direkt i mobilen, men det är inte lika smidigt att kunna redigera dem i mobilen. För min egen del skulle det räcka gott med en viewer för office dokument. Finns ingen anledning att börja göra redigering i en mobil, när det är så pass mycket mer effektivt att göra det på en dator med fysiskt tangentbord.

Har man inte datorn med sig och någon akut redigering behöver göras är mobilen oumbärlig. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Jonny Andersson

Jag installerade den nya appen för att testa den lite efter att ha läst artikeln om den i PC för alla nr. 6, maj, och ett rätt avancerat kalkylblad jag har för att sköta vår ekonomi gick bra att öppna i appen, förutom ett undantag och det är alla VBA-makron som inte körs. Det kan bero på två saker. Den första, som jag hoppas på, är för att det kräver ett Office 365-abonnemang. Den andra att det inte finns stöd för att köra VBA-makron i Office-appen nu heller, som det inte har varit förut heller som jag förstår det. Ett av de makron jag har lagt till kör t.o.m. en liten VBA-dialogruta med drop down meny och några textboxar m.m., men de flesta gör bara beräkningar.

Så min fråga är om det är någon som har ett Office 365-aboonemang som har testat den nya Office-appen och vet om den har stöd för att köra VBA-makron också?

 

Jag har redan Office på datorn, köpt till engångskostnad, inte abonnemang, men om mitt kalkylblad med makron kan köras i mobilen också så blir det onekligen mer intressant att överväga ett 365-abonnemang så småningom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inte stöd för VBA vare sig i molnet eller i appen.

Det går inte heller med pivot som har flera konsolideringsområden app.

Exempelvis.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonny Andersson

Det var inte det jag hoppades på ?

 

Och inte heller vad jag kallar att " Appen är nämligen fullt kompatibel med det vanliga Office-paketet för datorn" vilket jag hoppades att den här nya appen skulle vara nu.

 

Men tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...