Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

D som hårddisk


Stig Norin
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en Asus notebook. "Hårddisken" är ett 32 GB flashminne (C) som upptas nästan helt av Windows och andra nödvändiga program. Att uppdatera Windows är nästan omöjligt pg.a. bristande hprddiskutrymme. Nu finns där ett fack där man kan sätta in ett litet SD kort. Om jag skaffar ett sådant 128 GB. Kan jag då använda detta (som vi kan kalla D) som hårddisk. Jag förstår att jag måste installera windows på detta D-minne och dessutom ställa om BIOS så att datorns startar från D. Men är det tillräckligt? Eller kommer den fortfarande att betrakta C som primär hårddisk, om jag till exempel vill göra en windowsuppdatering? Kunde jag använda D som hårddisk skulle många problem lösa sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte riktigt svar men liknande frågor här

 

https://eforum.idg.se/topic/360773-kasta-bort-datorn-för-hårddidken-e-full/

 

https://eforum.idg.se/topic/357015-för-liten-hårddisk/

 

Jag skulle nog börja med att kolla om minneskortet går att inkludera i startsekvensen

(BIOS - Boot order)

Du kan behöva sätta i ett minneskort för att du ska kunna se det i BIOS.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog går det at starta från vilken disk man vill med BIOS. Och om jag clonar systemet från C till D så bör det gå att starta också men vad händer när Microsoft vill uppdatera Windows. Tror datorn då fortfarande att att det ligger på C?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag tolkat en del andra svar rätt så är det den disk som operativsystemet (som startas) ligger på som tilldelas C :

1 timme sedan, skrev Stig Norin:

Nog går det at starta från vilken disk man vill med BIOS

Jo, men räknas minneskortet som en disk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Stig Norin:

Nog går det at starta från vilken disk man vill med BIOS

Det beror nog på om BIOS hanterar minneskort som disk eller inte.

 

2 timmar sedan, skrev Stig Norin:

Och om jag clonar systemet från C till D så bör det gå att starta också men vad händer när Microsoft vill uppdatera Windows. Tror datorn då fortfarande att att det ligger på C?

Det kan fungera, men du vet inte förrän du provat. Den disk som du bootar upp från kommer Windows att betrakta som C disk. Om det skulle gå att boota från ett minneskort och köra Windows från detta skulle jag tro att du kommer få väldigt dålig prestanda och ett långsamt system. 

 

Linus Tech Tips har provat detta, men intrycket jag fick var att prestandan inte blev den bästa.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Stig Norin:

Nog går det at starta från vilken disk man vill med BIOS. Och om jag clonar systemet från C till D så bör det gå att starta också men vad händer när Microsoft vill uppdatera Windows. Tror datorn då fortfarande att att det ligger på C?

Du kan inte använda vilket program som helst för att klona. Det kommer inte att fungera. Du behöver WinToUSB för det.

 

Jag gjorde för ett tag sedan en USB2.0 extern hårddisk med Windows på och det fungerar men det blir segt. Med en USB3.0 disk skulle det nog fungera bättre även med ett USB3.0 minne. USB3.1 ännu bättre om du har en sådan anslutning.

 

SD minne är jag tveksam till. Det går nog men frågan är hur länge minnet håller.

 

Varför inte använda en extern SSD?

https://www.proshop.se/SSD/PNY-ELITE-External-SSD-240GB/2771838?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Om jag tolkat en del andra svar rätt så är det den disk som operativsystemet (som startas) ligger på som tilldelas C :

Precis, enhetsbokstäverna är inte huggna i sten. Det är det OS som startas som tilldelar enhetsbokstäver för diskar/partitioner i datorn. Det kan bli så att en disk som kallas E: av ett OS kallas F: om ett annat startas i datorn. Systemdisken får vanligtvis "C:" av det OS som startas, men jag har för mig att det kan bli något annat i vissa situationer. Kan ha fel, men stämmer det så är det ändå det OS som startats som har kontrollen.


Ett bra sätt att identifiera partitionerna är att ge dem unika volymnamn. Den informationen är skriven på partitionerna, på diskarna, och finns där oavsett vilket OS man startar. Bra när datorn t ex startas från CD/DVD eller USB-sticka för att göra en backup, så man inte väljer fel disk/partition.


Volymnamn.JPG.31fcb1a384b4a304500d2ffb4172758b.JPG

Redigerad av ChristerE
C: blir en emoji när inlägget sparas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev Stig Norin:

Tackar för svar. Varför skulle inte SD kortet hålla? 

Värme. Mer resistenta och snabbare SD kort (och det är det du skulle behöva) är inte billiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för alla svar och inser att min idé inte var så bra. Men då undrar jag över en annan sak. När jag tittat på tablån "Lagring" på C. Ser jag att systemet är c:a 16 GB. Men sedan står det "Appar och spel". Där har jag ju bara sådant som måste vara där. Räknar jag samman blir det 414 MB, men ändå står det att denna del upptar 5,85 GB. Sedan är det tillfälliga filer. De kan man ju ta bort allihop, men ändå upptar denna del 4,81 GB. Vad är det som äter upp minnet? Kan man på något sätt åtgärda detta så att minne frigörs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, skrev Stig Norin:

Men då undrar jag över en annan sak. När jag tittat på tablån "Lagring" på C. Ser jag att systemet är c:a 16 GB. Men sedan står det "Appar och spel". Där har jag ju bara sådant som måste vara där. Räknar jag samman blir det 414 MB, men ändå står det att denna del upptar 5,85 GB. Sedan är det tillfälliga filer. De kan man ju ta bort allihop, men ändå upptar denna del 4,81 GB. Vad är det som äter upp minnet? Kan man på något sätt åtgärda detta så att minne frigörs?

Resonemanget haltar lite... om det nu är så att du har 32 GB totalt och Microsoft anser att det behövs 32 GB för Windows + Windows-uppdateringar så finns inget utrymme alls kvar, hur mycket man än försöker frigöra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv Diskrensning i sökrutan. I nästa ruta, klicka på Rensa systemfiler. Se hur mycket du kan frigöra. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här säger Microsoft om hur mycket utrymme som installation av Windows 10 kräver, och sedan tillkommer alla uppdateringar...

 

https://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-specifications

 

Och videosnutten som Automan bifogar, säger väl nästan allt också...

Redigerad av Laso
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-04-20 på 18:35, skrev Laso:

Så här säger Microsoft om hur mycket utrymme som installation av Windows 10 kräver, och sedan tillkommer alla uppdateringar...

 

https://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-specifications

 

Det är när det är frågan om att installera win 10. En uppdatering är en annan sak. Senaste uppdateringen var på 358 MB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...