Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kolla webbmail och skicka vidare?


Mikael63
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Lite osäker på om detta hör hemma i epostprogram eller webbläsare men...

 

Jag har i min mobil appen Microsoft Outlook.

Där har jag tre privata konton.

Jag får notis om nya mail via statusraden och även via min smart-watch.

 

Tidigare hade jag jobbarmailen i samma app men eftersom it-avdelningens främsta uppgift verkar vara att hitta nya metoder för att försvåra så mycket som möjligt för oss som drar in pengar till företaget så går inte längre detta.

Annat än om man installerar Microsoft Intune vilket alltså krånglar till det för mycket för att jag ska anse att det är värt att kunna hantera e-post via mobilen.

Dock fungerar det att hantera e-post via webben och jag använder Firefox i mobilen för detta.

 

"Problemet" då är att jag inte blir notifierad om ny e-post.

Söker därför en app som antingen likt en webbläsare kollar e-posten (en annan "vanlig" e-postklient fungerar inte) och meddelar om ny post finns, eller en app som egentligen kollar om en webbsidas (webbmailen då) innehåll har ändrats och då meddelar sig.

 

Som alternativ till en app i mobilen, för detta, skulle det kunna fungera med ett tillägg till Vivaldi/Chrome, i min privata dator, som gör detta och skickar e-post till en av mina privata brevlådor. Givetvis måste då webbläsaren vara startad men det är acceptabelt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den första verkar bara gälla skrivbordsavisering från Outlook och när jag sitter vid jobbardatorn så får jag dessa.

Den andra verkar gälla i de fall det är webbplatsen som vill skicka aviseringar.

 

Kan fylla på med infon att jag inte vill skapa en regel som automatiskt skickar samma mail till min privata brevlåda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har väl inte full koll än men appen jämför sidan då med nu och visar ev. avvikelse med en procentsats och så håller det på, första varningen kan vara låt säga 10 %, ett nytt mail, nästa varning 20 %, ytterligare ett nytt mail.

Om jag går in och läser mailen, flyttar/raderar så kommer det också att resultera i en varning då sidan då också ändrats.

Man kan i appen radera varningarna en och en och jag måste nu bara klura ut om jag ska radera alla dessa när jag rensat inkorgen, eller om jag ska behålla den som visar att inkorgen är tom.

Tråden får anses vara löst, även om det innebär lite handpåläggning.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Nej, jag får flytta den gröna bocken.

Appen blev alldeles för jobbig att använda. Avinstallerade den.

 

Lyckades få programmet Automate att kolla detta åt mig. Det kluriga var att jag skulle ange ett applösenord och det tog ett tag innan jag insåg att det var just DET som var problemet.

 

Automate kollar jobbets brevlåda, och om ärenderad finns och är lika som vad som finns i en textfil görs inget. Om ärenderaden avviker skickar jag via gmail ett brev till hotmail med ärende och innehåll.

Troligen inget som IT gillar men det är de som är orsaken till att e-post inte fungerar i mobilen utan jobbiga säkerhetslösningar.

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChristerE
På 2020-04-19 på 16:01, skrev Mikael63:

Tidigare hade jag jobbarmailen i samma app men eftersom it-avdelningens främsta uppgift verkar vara att hitta nya metoder för att försvåra så mycket som möjligt för oss som drar in pengar till företaget så går inte längre detta.

Så kan man ju se det.


Ett problem med privat utrustning (som jag antar att det handlar om) är att företag inte har någon policy för detta, kanske inte förstår risker med det.


Är det meningen att man ska kunna utföra arbetsuppgifter utan att finnas "på kontoret" så bör väl arbetsgivaren tillhandahålla nödvändig utrustning för det, nödvändig teknik, eller på annat sätt ordna hanteringen tillräckligt säker (i förhållande till behovet).


Visst, med den teknik som finns i dag så är det praktiskt att kunna vara flexibel. Men "försvåra så mycket som möjligt ..."?


Frågan är inte ny, en del artiklar är gamla:
https://www.ibas.com/sv/blogg/563-2/

https://it24.idg.se/2.2275/1.447830/privat-utrustning-intar-arbetsplatsen

https://www.svd.se/digitalt-skulle-du-ta-med-din-egen-dator-till-jobbet

https://www.itsäkerhet.com/byod/

https://www.techradar.com/news/computing/what-is-byod-and-why-is-it-important-1175088

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev ChristerE:

Ett problem med privat utrustning (som jag antar att det handlar om)

Inte just denna specifika fråga då det är jobbets mobil jag vill kunna använda utan att min digitala arbetsmiljö ska påverkas negativt. Detta är något jag anser att Intune gör och har därför valt att inte hantera e-post i mobilen annat än att via webbläsare manuellt kolla då och då.

Min lösning med Automate kommer nu inte heller att fungera då man nu i dagarna infört tvåstegsverifiering.

 

2 timmar sedan, skrev ChristerE:

Men "försvåra så mycket som möjligt ..."?

Ja, jag upplever det så. Någon hjälp när hjälp behövs får man inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChristerE
4 timmar sedan, skrev Mikael63:

IJa, jag upplever det så. Någon hjälp när hjälp behövs får man inte.

Din upplevelse kan ingen ta ifrån dig, och du skrev ju "verkar vara". Jag tänkte att det där är något man skriver men egentligen inte menar, därav inlägget och kommentarer om BYOD och vad företaget bör tillhandahålla. Men stämmer den känslan, att det faktiskt är som det verkar vara, så har företaget en del att jobba med, kan jag tycka.


Mina inlägg utanför trådens fråga, men kommenterade eftersom det handlade om jobbet.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är problemet här att IT-avdelningen inte tillåter att Outlook-appen samtidigt används för både privata- och jobb-mail?

Kanske använda annan app för privat epost och låta intune säkra upp Outlook?

 

Har inte varit i kontakt med Intune än, det ovan är bara en tanke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, skrev Monshi:

är problemet här att IT-avdelningen inte tillåter att Outlook-appen samtidigt används för både privata- och jobb-mail?

Kanske använda annan app för privat epost och låta intune säkra upp Outlook?

 

Har inte varit i kontakt med Intune än, det ovan är bara en tanke.

Jag fick möjlighet att pröva Intune och det blir som att telefonen delas i två helt åtskilda telefoner, två skrivbord, två Google Play osv. En privat, en jobbet. Låter så långt bra. Man har inget emot att jobbtelefonen används för privata kontakter, sociala media osv.

Men:

Skärmlås, iris- eller fingeravtrycksigenkänning medges inte längre.

Man behöver logga in med jobbets inloggning = minst åtta tecken. Stora, små, siffror osv.

Man kan inte ställa tid innan skärmen låses.

Google Play innehåller max 10 Appar, alla bara knuten direkt till företaget.

I jobb-halvan finns inte någon kamera.

Alltså behöver man in i privat-halvan för att ta jobbrelaterade bilder, som då hamnar i privat-halvans Mina Filer - inte åtkomliga från jobb-halvan om man vill maila en bild. osv.

 

Innebär bara ett stresspåslag och påverkar den digitala arbetsmiljön på ett negativt sätt.

9 timmar sedan, skrev ChristerE:

Din upplevelse kan ingen ta ifrån dig

Precis! Det är min upplevelse som räknas i dessa sammanhang. Andra kan ha valfri annan åsikt.

 

I dessa tider med covid-19 så är vi uppmanade att jobba hemifrån. Det fungerar bra, jag brukar jobba någon dag hemma då och då i vanliga fall när det "inte stämmer" med hundpassning. Just nu har jag dock, efter ca åtta år med full beläggning lite tunt med uppdrag. Inte som en direkt följd av covid-19 men möjligen som ringarna på vattnet.

Alltså hemma + lite att göra + vår/sommar som närmar sig (+3 och spöregn nu) så finns risk/chans att man kanske snickrar lite på en terrass. Då kan man ha mobilen med sig och man då svara om någon ringer, man kan få meddelande om ny e-post.

Nej, det senare kunde man ju inte...

 

Som tillägg till ovanstående ang. Intune så gäller det bara oss som har Androidtelefoner.

De som har aj-fån klarar sig från Intune och kan använda "Microsoft Authenticator app" som inte tycks medge några nackdelar.

Som ett led i tvåstegsverifiering för inloggningar valde jag en av två metoder - kod via SMS.

Det räcker tydligen inte utan man måste ha en alternativ metod och det är just "Microsoft Authenticator app".

 

Möjligen blir det så att man med den kan använda Outlook-appen på ett "normalt" sätt igen, även om man inte berättat det tidigare.

 

Man kan ju också ställa ut jobbardatorn på terrassbygget :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh, det är låter så jobbigt att jag hade hämtat ut en iphone för jobbet.

 

Vi tvingas enbart till att ha mins 6 tecken i pin-kod samt att godkänna att de kan rensa telefonen via Ms-tjänster.

Alla MS-tjänster på telefonen är i sin tur knutna till MS authenticator.

 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...