Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar om och om igen

AndyPop

Rekommendera Poster

fel på min HP-bärbara:

Den går enbart att starta manuellt i felsäkert läge.

Jag har provat systemåterställning men "felet" kommer tillbaka så fort den har stängts av och när man återigen vill startar den så försöker den startar i felsäkert läge men den startar inte upp windows utan den omstartats om och om igen tills man manuellt startar datorn med hjälp av f-knapparna, vilket är lite jobbigt!

Tror det kommit in ett dolt virus efter senaste gången vi försökte streama film som eventuellt kraschat windows?  Jag tror att felet kan beror på att windows har kraschat då det fungera att surfa via Avast efter att jag gjort manuell uppstart och kört systemåterställning. (Har även kört Cleaner samt kollat via fliken, ta bort programvara, men det finns inga synliga program som installerats den senaste tiden).

Finns 2 varningar på datorn: Windows måste uppdateras och Avast måste uppdateras! Har dock försökt att uppdatera Avast och det står att datorn är skyddat så det lutar åt att Windows har kraschat?  Hur går man vidare? Hur gör man nu?

Redigerad av Monshi
Tagit bort formatering för att göra inlägget läsbart
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, skrev AndyPop:

Finns 2 varningar på datorn: Windows måste uppdateras och Avast måste uppdateras! Har dock försökt att uppdatera Avast och det står att datorn är skyddat så det lutar åt att Windows har kraschat?  Hur går man vidare? Hur gör man nu?

Jag skulle börja med att göra en backup av de dokument, bilder mm på datorn som är viktiga att få ha kvar. Du kanske redan har gjort det, men om inte, gör en backup till extern disk.

Om det inte går att komma in i Windows och din hårddisk inte är krypterad kan du prova boota upp din dator med en live USB av någon valfri Linuxdistribution. Då kommer du kunna öppna både Windows disken och den externa disken för att göra en backup av det du vill ha kvar.

Nästa steg kanske är att ersätta Windows 7 med Windows 10 eftersom supporten för Windows 7 gått ut och har du dessutom ett Windows som inte fungerar kan det vara läge att passa på att byta till Windows 10. Du skriver dessutom att det inte fungerar fast du kört Systemåterställning.

Har inget tips just nu för hur du får igång Windows 7 igen, men det kanske finns andra här på forumet som kan komma med tips på detta.

Länk till inlägg

Vad är det för sorts systemåterställning du har gjort?

Är det systemåterställning till en tidigare dag eller är det en systemåterställning till leveransskick?

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...