Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows Live Mail


Bengt Malm
 Share

Rekommendera Poster

Är du verkligen säker på att mejlen ska tas bort från servern?

Det är inte det normala när man använder IMAP och det kan ju vara bra att de finns på servern som säkerhetskopia eller om man vill kolla mejlen via mobilen eller på en lånad dator när man är borta och bara kommer åt webbmejlen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är elöverkänslig och använder inte min mobil särskilt mycket och kan heller inte använda andras datorer; min dator är el-sanerad. Tar inte gamla mejl onödig plats på servern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Bengt Malm:

Men jag har ju ingen synkronisering på...

Om du satt upp IMAP så kan man säga att det i praktiken innebär synkronisering.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Bengt Malm:

Men jag har ju ingen synkronisering på...

 

3 timmar sedan, skrev Bengt Malm:

Tar inte gamla mejl onödig plats på servern?

 

Med tjänster som Gmail och Hotmail (Outlook.com), m fl, hanterar man e-posten på deras servrar. När de var nya med webbmejl men med tiden också med IMAP i våra egna e-postklienter. Hämtning med POP kan också fungera med en del av de leverantörernas tjänster (tror jag). Med e-postleverantörer som Telia och flera andra fick man till att börja med hämta e-posten till sin dator, med POP. Med tiden började de också erbjuda möjligheten att använda IMAP, och webbmejl.

 

Nu när många hanterar sin mejl från flera enheter (datorer, plattor och mobiler) är det praktiskt med e-posten på servern hos sin e-postleverantör. Med hantering av e-posten på tjänsternas servrar kan man också komma åt den med webbmejl, utan att behöva ha tillgång till en installerad och konfigurerad e-postklient.

 

Med användning av IMAP finns originalen hela tiden på servrarna. Och kopior sparas på de egna enheterna, för att man ska kunna läsa e-posten offline, utan uppkoppling till internet. Det är det som kallas att synkronisera, serverns och e-postklienternas innehåll ska vara lika. Och det handlar inte bara om att "hämta kopior", raderar man e-post, med webbmejl eller med en e-postklient, så försvinner den både från servern och från alla enheter som man hanterar e-postlådan med.

 

(Bara ett litet tillägg till Mikaels svar ?)

Redigerad av ChristerE
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Cecilia:

Är du verkligen säker på att mejlen ska tas bort från servern?

Det är inte det normala när man använder IMAP och det kan ju vara bra att de finns på servern som säkerhetskopia ...

Som säkerhetskopia? Jag ser det som att originalen finns på servern. Och tar man bort mejlen från servern, som Bengt skrev i ett tidigare inlägg, så raderas de också från alla andra enheter som hanterar samma e-postlåda - mejlen synkroniseras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev ChristerE:

Som säkerhetskopia? Jag ser det som att originalen finns på servern. Och tar man bort mejlen från servern, som Bengt skrev i ett tidigare inlägg, så raderas de också från alla andra enheter som hanterar samma e-postlåda - mejlen synkroniseras.

Det gör jag också men för Bengt som är van att hantera sina mejl på datorn kanske det är tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Bengt Malm:

Jag är elöverkänslig och använder inte min mobil särskilt mycket och kan heller inte använda andras datorer; min dator är el-sanerad. Tar inte gamla mejl onödig plats på servern?

Naturligtvis tar de plats på servern men om det är onödigt eller inte beror ju på hur mycket plats man har på servern. Med tjänster som Gmail och Outlook så har man ju flera GB att använda och i så fall är det ju onödigt att genast radera allt nerladdat utan det kan man göra typ en gång om året radera mejl som är flera år gamla.

 

Vill man radera allt på servern genast är väl POP3 ett bättre protokoll än IMAP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det gör jag också men för Bengt som är van att hantera sina mejl på datorn kanske det är tvärtom.

Då förstår jag, och då är vi helt överens.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu ställt om min Thunderbird till POP och vi får se om det fungerar som jag tänkt...

Återkommer om det inte är OK!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återkom gärna och berätta om det fungerar också :) det är alltid kul att veta säkert hur det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan allihop!

Jag har nu kört en tid med Thunderbird och POP3 och det verkar fungera bra! Jag tyckte då att jag inte behövde min gamla gmail-adress längre, men det tycker inte Google... När jag tog bort den var jag tvungen att använda en annan av google tidigare skapad adress förr att kunna koppla min dator till min mobil. Jag har sedan försökt att koppla min mobil till min dator, men har inte lyckats riktigt hittills, men jag har i alla fall lyckats att få min lösenordsdatabas att synkronisera med min mobil. Jag hoppas att så småningom få kontakt dem emellan så att jag kan föra över mina foton från mobilen till datorn. Jag har ingen WiFi tillgänglig, så det måste bli via min mobil-operatör, även om det kostar lite.

Bengt

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra!

 

Ta gärna upp det där med kopplingen mellan mobil och dator i en ny tråd i underforumet Mobiltelefoner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttar inläggen om din mobil till sin egen tråd.

 

Cecilia

Moderator

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...