Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows Live Mail


Bengt Malm
 Share

Rekommendera Poster

Efter att jag har kört Folding@home kan jag inte få svar när jag uppdaterar min inkorg i Widows Live Mail. Det blir oftast time out (1 min).

Jag har tagit bort (avinstallerat ) Folding@home, men det gör ingen skillnad!

Jag kör via IMAP-server mot min gmail-adress.

 

Bengt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat med din mejlleverantör att de inte har problem med någon mejlserver?

Fungerar webbmejlen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är inställningarna för IMAP som är problemet...

Jag får time out efter 1 min. beroende på minnesbrist?

Aktivitetshanteraren:

Minne

    12,0 GB Unknown

    Hastighet:    400 MHz
    Platser som används:    3 av 6
    Formfaktor:    DIMM
    Maskinvarureserverat:    1,6 MB

    Tillgängligt    8,8 GB
    Cachelagrat    4,9 GB
    Dedikerat virtuellt minne    3,5/24,0 GB
    Växlingsbar pool    243 MB
    Icke växlingsbar pool    186 MB
    Används (komprimerat)    2,8 GB (58,3 MB)

Det borde finnas så det räcker...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felbeskrivning:

Det går inte att skicka eller ta emot meddelanden för kontot Gmail (bengt.urban.malm). Hämtning av meddelandehuvuden för mappen Inkorgen slutfördes inte. 

Serversvar: Det gick inte att skicka ditt IMAP-kommando till servern, beroende på ett fel som inte är nätverksrelaterat. Detta kan till exempel bero på att det inte finns tillräckligt med minne på datorn.
Server: 'imap.gmail.com'
Windows Live Mail Fel-ID: 0x800CCC0E
Protokoll: IMAP
Port: 993
Secure (SSL): Ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är SMTP-inställningen rätt?

https://support.google.com/mail/answer/7126229?hl=en

 

Kolla dessa tips: https://answers.microsoft.com/en-us/windowslive/forum/livemail-email/how-can-i-resolve-machine-configuration-issues-in/7462aa67-6131-4504-a11b-7060a95c694b

 

Felkoden 0x800CCC0E betyder att Windows Live Mail inte kan koppla upp sig mot servern. Det kan vara så att Gmail inte längre accepterar Windows Live Mail eftersom den inte har uppdaterats med nya säkerhetsprotokoll på många år, men det är inget jag vet.

 

Det kan också vara ett antivirusprogram som blockerar uppkopplingen mot servern. Vad har du för antivirusprogram?

Vad har du för Windows-version?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör G Data Internet Secutiry  Version 25.5.6.20 och Windows 10 Home version 1909 och jag har försökt ställa in mit epost kont för IMAP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick in nya mails, men något gick fel:

Det går inte att skicka eller ta emot meddelanden för kontot Gmail (bengt.urban.malm). Hämtning av meddelandehuvuden för mappen Inkorgen slutfördes inte. 

Serversvar: Det gick inte att skicka ditt IMAP-kommando till servern, beroende på ett fel som inte är nätverksrelaterat. Detta kan till exempel bero på att det inte finns tillräckligt med minne på datorn.
Server: 'imap.gmail.com'
Windows Live Mail Fel-ID: 0x800CCC0E
Protokoll: IMAP
Port: 993
Secure (SSL): Ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flera fel:

No folder [Gmail]/Trash (Failure)

Konfiguration:
   Konto: Gmail (bengt.urban.malm)
   Server: imap.gmail.com
   Användarnamn: bengt.urban.malm
   Protokoll: IMAP
   Port: 993
   Secure (SSL): 1
   Kod: 800cccd2

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felmeddelandet om "No folder" låter som ett följdfel av att anslutningen till Gmail inte fungerar ordentligt.

 

Har du gjort någon ändring med mejlen i samband med att du har använt webbmejlen, t ex skapat en ny mapp?

 

Du kan pröva med att avinstallera G Data, starta om datorn och se om Windows Live Mail fungerar bättre utan antivirusprogram (dock ska du ju inte surfa runt hur som helst utan antivirus).

https://www.gdatasoftware.com/faq/consumer/how-to-remove-g-data-for-windows-from-your-pc

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har avinstallerat G DATA men det gjorde ingen skillnad! Har installerat det igen. Jag strulade runt en del innan, men vet inte vad...

Jag får fixa det senare. Måste göra annat nu... Återkommer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ligger mapparna Skickat, Utkast osv under en mapp som heter Inkorg?

I så fall ska det stå Inkorg som rotmapp.

https://www.msoutlook.info/question/619

 

Man ska nog inte göra specialinställningar med Utkast-mappen i ett skede när det inte fungerar perfekt.

 

Men du borde verkligen byta mejlprogram till ett säkrare, enklare och uppdaterat program.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Kan du inte bara testa ex. Windows inbyggda e-postprogram för att se om detta fungerar eller ej. Kanske kan du också då upptäcka att du klarar dig lika bra med den funktionen.

JAG skulle också prova att köra en registerstädning med Ccleaner. Detta har räddat mig ett par gånger när programinstallationer har gått fel. Tänk bara på i så fall att låta programmet göra en backup på registret när du får den frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hur gör jag för att byta ut Windows Live Mail mot den i Windows 10's inbyggda mail-klienten? Kan jag få med mina gamla e-postmappar??

Redigerad av Bengt Malm
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte ta bort Windows Live Mail för att börja använda ett annat mejlprogram så du kan använda två mejlprogram parallellt ett tag utan alltför mycket krångel.

 

Eftersom Windows Live Mail hämtar mejl med IMAP så bör alla dina mejl finnas kvar på Gmails server och kan då hämtas till ett annat mejlprogram på nytt. Om det finns mejl som bara finns i Windows Live Mail är det troligen enklast att i Windows Live Mail se till att de synkroniseras till Gmails server och sen hämta dem därifrån med det nya mejlprogrammet.

 

Om du bestämmer dig för att gå över till Thunderbird från Mozilla så finns det i det programmet plus ett tillägg funktioner för att importera mejl som exporteras från Windows Live Mail: https://support.mozilla.org/en-US/kb/switching-thunderbird

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har ju adressen n@n.as hos hover.com och för att använda den, vidarebefordrar jag den till en gmail-adress (bengt.urban.malm), som jag utnyttjar för detta. Finns det bättre sätt för detta än att köra IMAP mot gmail??

Vilken mejl-klient är bäst??

Redigerad av Cecilia
Tagit bort mejladress, det är privat information som inte spamspindlar ska kunna plocka upp /Cecilia, moderator
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olika människor tycker olika mejlprogram är bäst, på samma sätt som att olika människor föredrar olika webbläsare. Man får pröva sig fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Kan jag köra på något annat sätt utan att använde IMAP?

Kan jag köra direkt mot mitt hover-konto???

Finns det någon klient för det?

Redigerad av Bengt Malm
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan hämta mejl antingen med IMAP eller POP3, det första är i huvudsak en spegling av mejlen som finns på servern och det andra är i grunden ett protokoll för att hämta ner mejl och samtidigt radera dem på servern.

 

Det är nog få här som vet hur ett hover-konto fungerar och vad det finns support för. Men här har Hover en sida med kontoinställningar för användning i ett mejlprogram:

https://help.hover.com/hc/en-us/articles/217281777-Email-server-settings

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Bengt Malm:

Kan jag köra direkt mot mitt hover-konto???

Har du någon e-postlåda hos hover.com (men ändå vidarebefordrar mejlen), eller använder du varianten "Forward" där du har en e-postadress med eget domämnamn men att e-breven skickas vidare till en e-postlåda (med sin tillhörande e-postadress) hos annan e-postleverantör?


Gäller det andra (Forward) borde svaret bli nej, det finns då ingen e-postlåda att köra mot.
https://www.hover.com/email


När du själv skickar mejl, vilken e-postadress ser mottagarna som avsändaradress? Är det Hover-adressen eller den från Gmail? Men det går nog inte att dra någon slutsats av det. Är Hover-adressen bara en e-postadress, utan tillhörande e-postlåda, så kanske det går att ställa in hos Gmail att den ska visas som avsändaradress.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Cecilia:

Eftersom Windows Live Mail hämtar mejl med IMAP så bör alla dina mejl finnas kvar på Gmails server ...

 

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Man kan hämta mejl antingen med IMAP eller POP3, det första är i huvudsak en spegling av mejlen som finns på servern och det andra är i grunden ett protokoll för att hämta ner mejl och samtidigt radera dem på servern.

 

Bra att den andra posten också kom, informationen i den första tycker jag är lite motsägelsefull. Om något hämtats så finns det ju inte kvar sen. ?


För alla som vet skillnaden mellan protokollen så är formuleringen inget problem. Men jag har en känsla av att många inte gör det, och då kan formuleringen kanske bli vilseledande. Något i stil med "hämtar en kopia" skulle kunna vara en variant, om man inte skriver om synkronisering.


Reagerar alltid när jag ser "hämtar med IMAP", om det inte framgår vad det faktiskt handlar om. Kanske lite "överkänslig", men jag brukar vilja att användare ska kunna förstå, för att sen kunna dra egna slutsatser.
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu laddat ner Thunderbird och satt upp den för att hämta mina mejl med IMAP, samt ta bort dem från servern efter hämtningen. Håller nu på och exporterar alla mina mejl från Windows Liva Mail till Thunderbird och även lägga över mina kontakter.

Det verkar fungera utmärkt.

Tack så mycket Cecilia för alla råd!!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, skrev Bengt Malm:

Jag har nu laddat ner Thunderbird och satt upp den för att hämta mina mejl med IMAP, samt ta bort dem från servern efter hämtningen.

Har du inte läst Cecilias senaste inlägg? Med IMAP är innehållet i klienten i datorn en spegling av innehållet på servern. Raderar du mejlen från servern kommer synkroniseringen sen också radera dem från datorn.
 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...