Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Historik Opera webbläsare


Vinterfiskaren
 Share

Rekommendera Poster

Vinterfiskaren

Historik Opera

 

Opera webbläsare version: 67.0.3575.137

 

Går det att stänga av sparandet av historiken i Opera webbläsare?

 

Det går ju att tömma historiken, men går det att stänga av den så att det inte blir någon ny historik?

 

Använder Opera webbläsare eftersom det på Internet blir dålig bild på filmer med både Edge och Explorer i en gammal dator med W10 Home 1909, 32 bitars. Edge är sämst på filmvisning i denna gamla dator.

 

Med Opera webbläsare så fungerar filmvisning bra på Internet i denna gamla dator.

 

Även på en del MP4 filmer så blir det dålig bild med Windows Media Player.

 

Film&TV och MPC-HC fungerar bra med MP4 filmer i denna gamla dator med W10 Home 1909, 32 bitars.

 

Jag har i W10 ändrat Inställningarna för Videouppspelning och bockat i rutan: Jag föredrar att video spelas upp med lägre uppläsning.

 

Vänliga hälsningar

Vinterfiskaren

 

887722479_HistorikOperawebblsare-CC33.thumb.jpg.b929a23f6f8bcaaad56e23d4f11c1d05.jpg

 

1300775946_VideouppspelninglgreUpplsning-CC33.thumb.jpg.d4126904e8e2086a2774f56333a43412.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Vinterfiskaren:

Går det att stänga av sparandet av historiken i Opera webbläsare?

Det finns ett tillägg till Opera som ska ge den funktionen du är ute efter. Har inte provat den själv hur pass bra den fungerar, men testa och se om det fungerar för dig.

 

https://addons.opera.com/sv/extensions/details/history-onoff/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinterfiskaren

Tack för svaren,jag har inte provat maskinvaruacceleration i någon webbläsare.

Jag hittar ingenstans att stänga av historiken i min Opera Webbläsare.

Det går ju ganska lätt att tömma historiken i Opera, så jag nöjer mig troligen med detta.

Eftersom Opera webbläsare verkar fungera bättre än Edge och Explorer på denna gamla dator så får den troligen vara kvar tillsvidare som standard webbläsare.

Vänliga hälsningar

Vinterfiskaren

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Vinterfiskaren:

Jag hittar ingenstans att stänga av historiken i min Opera Webbläsare.

Har du provat om det fungerar med det tillägg till Opera som jag länkade till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinterfiskaren

Svar till. Automan

Jag hittar inte detta tillägg i min Opera version: 67.0.3575.137

Hittar ingen plats högst upp till höger som ser ut som din länk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Vinterfiskaren:

Jag hittar inte detta tillägg i min Opera version: 67.0.3575.137

Om du provar med att klicka på länken som jag gav dig så bör du kunna installera tillägget och få en ikon för detta i övre högra hörnet av Opera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinterfiskaren

Stort tack Automan, nu först tror jag att jag förstår jag vad du menar.

Om jag fattar det rätt så sparas ingen historik när ett rött kryss visas i H längst upp till höger i Opera webbläsare.

Vänliga hälsningar

Vinterfiskaren

OperaHistorikDD34.thumb.jpg.9b9b17743a37640951dbfaca1194c1d4.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinterfiskaren

Jag förstod först inte att tillägget för avstängning av historiken i Opera måste installeras.

Tyvärr så går det inte att backa tillbaka till föregående Internetsida när Historiken är avstängd, krysset är rött i H:et, längst upp till höger i Operas webbläsarfönster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-04-25 på 09:39, skrev Vinterfiskaren:

Tyvärr så går det inte att backa tillbaka till föregående Internetsida när Historiken är avstängd, krysset är rött i H:et, längst upp till höger i Operas webbläsarfönster.

Testade just själv att göra detta i Opera och får samma resultat som du, det går inte att backa tillbaka till föregående sida. Tillägget fungerar uppenbarligen eftersom ingen historik finns som kan tala om vad som var den föregående sidan.

 

Du har 2 alternativ om du inte vill ha kvar Historiken, men kunna backa tillbaka till föregående sida

 

Alt 1

När du är klar, men innan du stänger ned Opera, öppna Historik och välj "Clear Browsing Data" (Kör med engelsk version av Opera) och välj vad du vill rensa bort av det som sparats som Historik

 

Alt 2

Öppna ett nytt Privat Fönster (CTRL + SHIFT + N). När du är klar och stänger ned kommer ingen Historik att sparas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...