Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Samsung 10 och W 10 home/Lenovo Y540-15IRH


hup151_t
 Share

Rekommendera Poster

Koppla ihop S10 med W 10. Börjat med Din Telefon som funkar. Vill se telefonens foton på datorn.  Trots att det finns massor av bilder av bilder i Galleri och Foto så

känner datorn bara av knappt 5 st. Finns nån tänkbar anledning?

Läste nånstans att ska gå att kopiera filer från S10 och klistra in i datorn och vice versa. Men hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Använder du funktionen Importera foton eller använder du utforskaren, men för att kopiera gör så här.

 

Koppla ihop dator och telefon. Du måste nog vara observant på att det kan dyka upp en ruta på telefonen där du måste tillåta datorn att kopplas ihop,

Nu startar du utforskaren. Leta rätt på din Samsung i utforskarfönstret. Dubbeklicka på den och du ska då hitta ett antal kataloger. Den katalog som heter DCIM är kamerabilderna. Enklast är ju att markera hela DCIM och välj kopiera.

Klicka sedan där du vill ha bilderna, ex Skrivbordet och klistra in.

Sedan kan det finnas bilder i några andra kataloger också. Ex Download, Bluetoth och om du har någon bildredigeringsapp installerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är också att ladda ner och installera OneDrive-appen i din telefon, och tillåta denna att ladda upp dina fotografier i molnet, så har du dem direkt i din dator. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du har en Android telefon kan du föra över filer mellan telefon och dator med SSH. Installera en SSH server på telefonen. Sedan installerar du FileZilla på din dator.

Starta SSH servern på telefonen de gånger du vill göra överföring mellan telefon och dator. Är några inställningar att göra i SSH servern, men det tar inte lång tid att göra. Starta därefter FileZilla och anslut till din telefon. Din dator och telefon måste befinna sig på samma lokala närverk.

 

Filezilla.thumb.jpg.5bb9b850fe977c7377f784c8e50d6fc2.jpg

 

Har i bilden ovan kopplat upp mig mot min Huawei telefon. Listan till höger visar filerna i telefonen, listan till vänster visar filerna på datorn. Med denna lösning behövs det varken USB kabel eller molntjänst för att kopiera filer mellan telefon och dator.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Besvärligt.  Jag använder alltid sladd. Har OneDrive genom Personal 365 och Dropbox genom nya Lenovon på alla tillåtna enheter. Använder OneDriven ofta till att föra över från en enhet till annan och sedan ta ner till mottagandes enhetens hårddisk. Telefonens DCIM vars -  innehåll jag kommer åt -  visar bara en bråkdel av telefonens innehåll  jag ser när jag bläddrar i Galleri/Foto på telefonen. Jag gick in på OneDrives web en massa filer som jag överfört från hd till OneDrive -mappen  som molnet fångat upp. Märkligt är att vissa filer är dubblerade upp till ibland 10 st  Här kan jag alltså ladda ner från molnet som ger zip-filer på datorns hd men när jag laddar ner många i ett svep så får jag ut bara 50% efter extraheringen för resten står det bara 1 kb för varje fil. Pga detta  kommer jag fram till att bästa sättet från dator till dator blir med sladd med extern 3.0 hd som mellansteg. När jag har telefonen kopplad  till datorn får jag endast fram alternativet importera bilder. Med direkt in på utforskaren ingen skillnad,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått avisering att det finns svar på mitt senaste men ser inget svar. Glömde kommentera SSH som är helt nytt för mig. Laddade ner till datorn och såg riktigt rejält ut. Däremot fick jag det inte att fungera med telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har inte tagits bort något inlägg från denna tråd enligt forumets historik. Men det finns ju 5 inlägg mellan dina två.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar skriva med två användarnamn, HUP151 och HansErik, och det betyder ju att när HUP151 skriver så får HansErik ett bevakningsmejl och tvärtom.

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev HansErik:

Glömde kommentera SSH som är helt nytt för mig. Laddade ner till datorn och såg riktigt rejält ut. Däremot fick jag det inte att fungera med telefonen.

Var tog det stopp någonstans? I konfigurationen av SSH Servern i telefonen? Inställningar i FileZilla? Inloggningen mot telefonen från FileZilla? Berätta gärna, för det bör gå att få det att fungera.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Cecilia vi har haft detta uppe tidigare med 2 adresser.  Detta löstes då med att det blev olika  beroende på om jag använde dator eller mobil. Beslöt att enbart använda datorn. Trodde det var löst. Tyvärr pga dålig hälsa finns jag på sjukhus ibland och då följer förstås enbart mobilen med. I detta fall är  inte det orsaken. Som jag nu ser det har jag använt svara-funktionen i svaren jag fått från  er som tydligen ger annat konto mot när jag startar ny tråd eller först loggar in på normalt sätt. Jag ser att senast nu har ett konto med xxx.xx@bredband.net  använts men  det har jag inte haft sedan jag gick över till Telia för 6 år sen. Nu ska gentemot  Forum endast xxxxxx@telia.com  gälla. Har ett reservkonto  xxx.xx@telia.com men ska inte förekomma här.  Till min förvåning fick jag nyss se att den senare står inskriven som adress i OneDrive. Kanske detta kan förklara en del till problematiken som behandlas här i tråden ovan.

Redigerad av Laso
Redigerat i mailadress, så dom inte blir hittade av sökrobot
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev HUP151:

Nu ska gentemot  Forum endast xxxxxx@telia.com  gälla.

Men kontot HUP151 som du använde när du skrev ovanstående har inte Telia-adressen. Logga ut från Eforum och logga sen in igen med kontot HansErik och Telia-adressen. Logga ut gör du genom att klicka på H-ikonen uppe till höger och välja Logga ut mig. H-ikonen för kontot HansErik har lila bakgrund medan det för gamla kontot är blått. Där uppe till höger är det också lätt att se om det står HUP151 (fel) eller HansErik (rätt).

 

Ovanstående kan förstås även göras i mobilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

FileZilla. Ska både Client och Server laddas ner på datorn? Kan du ange den SSH-server jag ska ta ner till S10an?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ jag själv börjat testa/använda är Resilio.

Bara synkat fem bilder och vid ett tillfälle än men då fungerade det väldigt snabbt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Hans-Erik:

Ska både Client och Server laddas ner på datorn?

Klient på datorn innebär att du från datorn kan hämta och skicka bilder från/till telefonen.

(Tillägg: då måste Server vara installerad på telefonen)

Server på datorn innebär att du från telefonen kan hämta och skicka bilder från/till datorn.

Inget fel i att ha båda.

(Tillägg: Då måste Klient vara installerad på telefonen)

Redigerad av Mikael63
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"You appear to be behind a NAT router. Please configure the passive mode settings and forward a range of ports in your router.
Warning: FTP over TLS is not enabled, users cannot securely log in."

 

Detta visas i servern. I klienten finns tomma rektanglar för värd, användarnamn, lösenord och port. En femte är snabbanslut. Både client och server finns nu i både dator och S10an. Samma program men slår mig att 10an är android....         Börja klia i skallen...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-06-13 på 11:38, skrev Hans-Erik:

 

Varför använder du tre olika användarnamn egentligen?

Det kan bli ganska rörigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har 4 datorer 2 telefoner 1 padda. 2 mailadresser och ska i princip bara använda Telia. Trodde detta problem var åtgärdat. Det här svaret skrivs på mobil som jag sällan gör. Kan ej göra nåt bättre så nu får det vara då jag ej vill göra det besvärligt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev HansErik:

Har 4 datorer 2 telefoner 1 padda. 2 mailadresser

Det går ju utmärkt att använda samma inloggning oavsett vilken enhet man ansluter från.

 

Jag själv loggar in från jobbardatorn (men får inte e-postbevakning till den), privata dator, telefonen, surfplattan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev HansErik:

Har 4 datorer 2 telefoner 1 padda. 2 mailadresser och ska i princip bara använda Telia.

I den här tråden förekommer 3 konton, 3 mejladresser varav 2 kommer från Telia och en från bredband.net.

 

Bestäm dig för vilket konto du vill använda och varje gång du besöker Eforum kollar du vad det står för användarnamn uppe i högra hörnet och om det står fel där så loggar du ut och loggar sen in med rätt konto.

 

Det är förvirrande för dem som försöker hjälpa dig för de tror ju att när HansErik ställer en fråga så är HUP151 en person som antingen försöker hjälpa HansErik eller en som försöker kidnappa tråden så att HansErik inte ska få någon hjälp.

 

Cecilia

Moderator

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt att dessa problem kvarstår då jag trodde de var åtgärdade. Bredbandsbolaget har jag ej haft på  flera år. Jag har varit medlem i flera år så jag fattar inte det härl  Men som jag skrev i föregående så var det tyvärr vara fr o m nu då jag ej vill göra det besvärligt för er.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där skrev du med ett annat konto än när du skrev inlägget i morse.

 

Det enda som hjälper är att du kollar vilket konto du är inloggad med och om det är fel så logga ut och logga in med rätt.

 

Naturligtvis vill vi gärna hjälpa dig men det blir så mycket missförstånd så försök se till att bara använda ett konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Cecilia:

I den här tråden förekommer 3 konton, 3 mejladresser varav 2 kommer från Telia och en från bredband.net.

 

Bestäm dig för vilket konto du vill använda och varje gång du besöker Eforum kollar du vad det står för användarnamn uppe i högra hörnet och om det står fel där så loggar du ut och loggar sen in med rätt konto.

 

2 timmar sedan, skrev Hans-Erik:

Märkligt att dessa problem kvarstår då jag trodde de var åtgärdade. Bredbandsbolaget har jag ej haft på  flera år. Jag har varit medlem i flera år så jag fattar inte det här

Om det eventuellt tillför något ...

 

Det här är inga problem som kan vara "åtgärdade". Det handlar bara om vilket konto du loggar in med (eller är inloggad med sedan tidigare) när du skriver ett inlägg. Vilken internetleverantör du använder har inte mycket med saken att göra, en e-postadress behöver inte vara i bruk för att fungera som användarnamn vid inloggning i forumet. Men det går förstås inte att få mejl från forumet om adressen inte längre används. Det går också att logga in med sitt visningsnamn.

 

Så lösningen är bara att göra som Cecilia förklarar i sitt tidigare inlägg på förmiddagen. Det gäller oavsett vilken enhet du använder, dator, platta eller mobil.
 

Eforum_inloggning.JPG.f808ab11389c1a594adb47ad73b3d35d.JPG

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...