Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan någon säga vad sådan filer är


Pelle Penna
 Share

Rekommendera Poster

Pelle Penna

Ibland när jag skannar datorn så dyker det upp PUP-filer som anses vara skadliga. I nedanstående har jag skannat med Maleware Adw cleaner. Det står ju Wow6432Node på samtliga. Är det någon som vet vad detta innebär.image.png.aa79e7e21268646bbb2fe1511b1b5e98.png

 

 

Redigerad av Pelle Penna
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna registernyckel visar att du kör 64-bitars Windows : "What is HKLM Software wow6432node?
John Savill | Jul 21, 2002. A. The Wow6432 registry entry indicates that you're running a 64-bit version of Windows. The OS uses this key to present a separate view of HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE for 32-bit applications that run on a 64-bit version of Windows."

https://gist.github.com/ssfang/077e502e23d01e9d007068f219d1e132

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Ibland när jag skannar datorn så dyker det upp PUP-filer som anses vara skadliga.

PUP är inte skadliga filer utan Möjligen oönskade program (Potentially Unwanted Programs) och det som är på bilden är inte filer utan registernycklar. Sen håller jag med om mbgtmaris inlägg också.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

'tack för svar. Frågan är varför de dyker upp och vad de innebär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat med Registereditorn om AdwCleaner lyckas ta bort nycklarna eller om de finns kvar efteråt?

Kan vara bra att köra en vända med Malwarebytes också utifall att det hittar något mer än AdwCleaner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna
1 timme sedan, skrev Cecilia:

Har du kollat med Registereditorn om AdwCleaner lyckas ta bort nycklarna eller om de finns kvar efteråt?

Kan vara bra att köra en vända med Malwarebytes också utifall att det hittar något mer än AdwCleaner.

Jag kan inte hitta dessa och Adw cleaner hittade dem inte vid en andra sökning och inte heller Malewarebytes. Det skulle vara kul att veta vad det är och varför de finns. Jag använder Windows Defender och Malewarebytes. Tidigare hade jag Trend Micro som antivirus och sådan registernycklar dök upp även då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att de är borta i alla fall. Men tyvärr är det nog omöjligt att veta vilket program som la in registernycklarna. Om de dyker upp igen så får du försöka tänka efter vad du har gjort för något vid datorn mellan de två kontrollerna och som du inte har gjort mellan två kontroller där de inte har dykt upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...