Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Notifikation när slutdatum har nåtts?


Lansgren
 Share

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag är ny på excel så om ni kan hjälpa mig tänk er att ni då pratar som med ett barn.

 

Jo, jag har letat runt på internet litegrann och har inte riktigt hittat någon lösning på mitt problem.

 

Jag vill att en notifikation av något slag ska dyka upp när ett slutdatum har nåtts utan att behöva öppna excel. Det är en fil jag inte behöver öppna så ofta helst inte alls förrän notifikationen kommer.

Notifikationen kan vara att excel automatiskt startar upp den dagen datumet nåtts när jag startar upp windows, typ kopplat till datorns interna klocka eller så, eller att ett mail skickas till mig.

Jag har nosat på någon variant där mejl kan skickas genom sharepoint eller så när någon gör en ändring i en cell och tänker mig att det kan vara en väg framåt. Typ  att man kopplar en cell till slutdatums-cellen som känner av när en förändring sker. Har en ikon i den cellen som blir gul när det närmar sig och röd när den passerat. Kanske det skulle gå att känna av?

Helst skulle jag vilja ha något enklare alternativ där jag inte behöver koppla in en massa andra program.

 

Någon som har ett tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade lite med programmet AutoMate.

Tänker att man kör kontroll mot dagens datum i Excel, sätter en cell till värdet 1 om det finns ett slutdatum som matchar dagens datum.

Då behöver "snurran" bara kolla värdet i en enda cell.

I AutoMate ser det då ut så här:

 

image.thumb.png.914d2f4df589f6548b3c587fabad19c4.png

 

Där är åtgärden att poppa upp en dialogruta men det kan ju vara vad som helst, som att skicka e-post.

 

Någon ;) borde kunna skriva detta i ett VBA-skript som man kör med Task scheduler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Någon ;) borde kunna skriva detta i ett VBA-skript som man kör med Task scheduler.

Det skulle vara önskvärt, slippa ladda ner något externt program.

Men då kanske jag skulle sätta in mig lite i vba-språket, kanske ett stort äpple å bita i. Men såhär i coronatider har man ju lite tid över förstås, man kan ju testa :)

 

AutoMate, ska testa det först. är det det här programmet du pratar om?https://download.cnet.com/Automate/3000-2084_4-10000220.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Lansgren:

AutoMate, ska testa det först. är det det här programmet du pratar om?https://download.cnet.com/Automate/3000-2084_4-10000220.html

Ja, verkar som att företaget nu heter, eller är uppköpta av, HelpSystems.

Jag har version 9, från Network Automation.

 

20200416200513.png

Redigerad av Mikael63
Ja, det är samma.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här kan man låta Automate, och inte Excel, kontrollera en radda datum:

image.thumb.png.ba5d878110c6ddebb67e0201708ac1fd.png

 

Vet inte varför man inte kan jämföra DataSet1.A direkt mot Date() 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev Phenomen:

Det man får tänka på är att avbryta kontroll i schemaläggningen om filen redan är öppnad...

Varför?

 

Tillägg: Automate hanterar detta även om filen är öppnad och nej, den stänger inte filen då.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev Phenomen:

Alltså att man kör jobbet en gång direkt efter uppstart/inloggning...

Man bör ju trigga skriptet en gång varje nytt datum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, skrev MH_:

Jaha (det där är ett svart kunskapshål för mig). 

 

Reservation: jag vet inte vad jag sysslar med. -i nedanstående exempel förblir excelfilen låst när skriptet har kört klart. Vänta med att köra med riktiga filer skarp tills någon mer kunnig har sagt hur man avslutar skriptet på rätt sätt. 

 

Men här har du ett exempel att utveckla

antar att

datumen står i Kolumn A

När du har åtgärdad en rad med slutdatum så markeras det i kolumn B på något sätt (ett kryss, en 1:, whatever)

Med hjälp av den här formeln:

=ANTAL.OMF(A:A;"<"&IDAG();B:B;"")

Så kollar du hur många datum som är passerade utan att ha åtgärdats (kryssats i B-kolumnen)

 

I mitt exempel heter filen och fliken:

C:\tmp\datumfilen.xlsx

På fliken "Blad1"

Då borde ett script bli någoning i stil med:

 


Set objExcel = CreateObject("Excel.Application")
Set objWorkbook = objExcel.Workbooks.Open ("C:\tmp\datumfilen.xlsx")
Set objWorksheet = objWorkbook.worksheets("Blad1")

iSlutdatumPasserade=objExcel.WorksheetFunction.CountIfs(objWorksheet.Range("A:A"), "<" & Date, objWorksheet.Range("B:B"), "")

if (iSlutdatumPasserade > 0) then
Wscript.Echo Cstr(iSlutdatumPasserade) & ":st slutdatum har passerats utan att ha markerats som åtgärdade"
End if

set objWorkbook=Nothing
set objWorksheet=Nothing
objExcel.Quit
WScript.Quit

Dvs du kopierar in ovanstående i en textfil och fixar filnamn osv. Spara filen och ändrar filändelsen till VBS.

När det funkar som du vill följer du de tidigare instruktionerna för schemaläggaren men länkar till ditt skript.

 

 

Jag skulle påstå att problemet är löst med detta ?

Men det är ju inte min tråd - Ts får lämna synpunkter.

 

image.png.dfa67d6150d6d7d91af9b4286ad8d741.png

Redigerad av Mikael63
Fungerar alltså!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev MH_:

Men sen vad det den låsta filen. Vad gör jag för fel?

Funkar fint här.

Filen går att ha öppen men skriptet tar inte redigerade värden förrän man sparat filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev Mikael63:

 

Fasen vilket aktivt forum :)

 

Tack för alla svar. Ska sätta mig ner till veckan och se om jag lyckas skapa nått vettigt med hjälp av era tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-04-16 på 14:27, skrev Lansgren:

Jag vill att en notifikation av något slag ska dyka upp när ett slutdatum har nåtts utan att behöva öppna excel. Det är en fil jag inte behöver öppna så ofta helst inte alls förrän notifikationen kommer.

Det verkar handla om flera (många?) dagar mellan dessa slutdatum. Kan du inte helt enkelt använda en kalender i mobilen. Det tycks handla om att bli uppmärksammad på när något ska kollas eller göras i Excelfilen, den hanteringen verkar ändå behöva göras manuellt.


Det blir förstås extra moment för att skriva in i kalendern. Men handlar det om "sällantillfällen" kanske det är enklare än att "krångla till det" med script och annat.


Bra eller dåligt, i alla fall en tanke.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...