Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HP Pro X2 tror den är läsplatta när dockad?


/S-D
 Share

Rekommendera Poster

Har en HP Pro X2 2i1 som jag hemma dockar med en HP thunderbolt docka till en 24er HP skärm via VGA-kabeln.

Problemet är att när jag surfar på många hemsidor så tycks de tro att jag sitter på en mobil enhet och den mobila sidan visas? Datorn är inte i läsplatteläge och upplösningen är 1024x768 på 100% vilket är rekommendationen.

 

Bilden i övrigt är rätt så utdragen? Inte så det stör men det märks... 

 

Hur tusan blir jag av med detta så webben tror jag är den dator när jag är dockad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det hänger ihop med den dåliga upplösningen på skärmen vilket är mer i klass med mobila enheter eftersom det är sällan som datorskärmar är mindre än Full-HD (1920 x 1080) numera.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev Cecilia:

Jag tror att det hänger ihop med den dåliga upplösningen på skärmen vilket är mer i klass med mobila enheter eftersom det är sällan som datorskärmar är mindre än Full-HD (1920 x 1080) numera.

Du menar skärmen i X2 Pro? För den HP 24er skärmen fungerar perfekt med en stationär dator och HDMI kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menar är att du skriver om en skärm som har upplösningen 1024x768 och det kan nog ge det problem som du beskriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typiskt denna skärm är det. Den var ju inte jättebillig... 

 

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3815373

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Responsiva webbplatser visar innehåll beroende på fönstrets upplösning.

Så är det här i forumet också, om man krymper fönstrets bredd så kommer översta högra hörnet av sidan att se ut så här:

Skärmklipp.PNG

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
32 minuter sedan, skrev Mikael63:

Det är ju inte bildskärmen som ansluter till webbplatserna.

Vilken webbläsare används?

Problemet är i edge och Explorer inte chrome. 

 

Edit: Gamla edge som inte är Chrome baserat

Redigerad av /S-D
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, skrev /S-D:

Problemet är i edge och Explorer inte chrome. 

 

Edit: Gamla edge som inte är Chrome baserat

Kan du inte bara använda Chrome då? Eller nya Edge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur visas bildskärmarna, speglat eller utvidgat? De alternativen finns väl också på den här enheten, eftersom det går att ansluta en till skärm.


Har de två bildskärmarna olika "upplösning", olika antal pixlar, så är det skärmen med det mindre antalet som styr båda skärmarna, när man speglar. Har skärmarna olika proportioner så blir bilden också utdragen på den ena bildskärmen, på höjden eller på bredden.


Det som inte stämmer med de här funderingarna är att det blir olika resultat beroende på webbläsare. Men det är i alla fall något att fundera över.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev ChristerE:

Hur visas bildskärmarna, speglat eller utvidgat? De alternativen finns väl också på den här enheten, eftersom det går att ansluta en till skärm.


Har de två bildskärmarna olika "upplösning", olika antal pixlar, så är det skärmen med det mindre antalet som styr båda skärmarna, när man speglar. Har skärmarna olika proportioner så blir bilden också utdragen på den ena bildskärmen, på höjden eller på bredden.


Det som inte stämmer med de här funderingarna är att det blir olika resultat beroende på webbläsare. Men det är i alla fall något att fundera över.
 

Japp dom speglas och bara pro x2 utan dockan har 1270 någonting pixlar och 125% zoom rekommenderas. 

 

Det har inget med VGA kabeln att göra vad den klarar? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev /S-D:

Det har inget med VGA kabeln att göra vad den klarar? 

Nej, det tror jag inte, utan att tvärsäkert veta. Googlade och hittade följande, vilket tyder på att kabeln knappast är problemet i ditt fall.


"The same VGA cable can be used with a variety of supported VGA resolutions, ... and up to 2048×1536px (QXGA) @85 Hz (388 MHz)."
https://en.wikipedia.org/wiki/VGA_connector


Tycker du ska testa med att ställa om till Utvidgat, för att se vad som händer (trots kommentaren om olika resultat beroende på webbläsare).


Den analoga kabeln är "fel" när man ansluter en plattskärm. Datorer har alltid(?) skapat en digital bild i grafikhanteringen. Sen konverteras den bilden till analog form för att passa en CRT-skärm. När de platta skärmarna kom anslöts de ofta med VGA-kablar, eftersom det var vad många datorer hade. Och därför behövde de konvertera tillbaka till en digital signal för att styra alla bildpunkter. Då blir bilden något förvanskad, men inte alls på det sättet du beskriver.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bildskärm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Mikael63:

Kan du inte bara använda Chrome då? Eller nya Edge?

Tyvärr jobbsidorna kräver edge eller Explorer. Nya edge är blockat. 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.  Jag vet inte hur det är med tillägg till Explorer men det finns tillägg som alltid "begär datorwebbplats" liksom även åt andra hållet.

Finns ingen sådan länk på sidan du besöker?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I internet explorer, tryck F12, kolla fliken längst till höger, se om du kan byta där.

På vårt intranet ser jag att jag kan byta till Windows Phone

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-04-15 på 21:24, skrev ChristerE:

Hur visas bildskärmarna, speglat eller utvidgat? De alternativen finns väl också på den här enheten, eftersom det går att ansluta en till skärm.


Har de två bildskärmarna olika "upplösning", olika antal pixlar, så är det skärmen med det mindre antalet som styr båda skärmarna, när man speglar. Har skärmarna olika proportioner så blir bilden också utdragen på den ena bildskärmen, på höjden eller på bredden.


Det som inte stämmer med de här funderingarna är att det blir olika resultat beroende på webbläsare. Men det är i alla fall något att fundera över.
 

Jag testade att köra med skärmen utvidgad men det är samma "fel".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev /S-D:

Jag testade att köra med skärmen utvidgad men det är samma "fel".

 

På 2020-04-15 på 21:24, skrev ChristerE:


Det som inte stämmer med de här funderingarna är att det blir olika resultat beroende på webbläsare. Men det är i alla fall något att fundera över.
 

Du hade rätt Chrome och Edge (gamla) gör sidan mobil men explorer kör den rakt av som vanligt. Inställningarna för webbläsaren sköter min admin via distans står det när jag försöker laborera lite...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När samma skärm HP 24Er är kopplad med HDMI till min stationära med ett Nvidia 750 så är upplösningen 1920*1280 på 100% (rekomendationen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...