Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Snart slutar Com Hem-mejl att fungera

Rekommendera Poster

Enligt information skulle mejltjänsten stängas den 25 november, i alla fall för min e-postlåda och samma för X-Mens (se tidigare inlägg). Men jag har kunnat logga in till mina e-postlådor tills för ett par dagar sedan (nu går det inte längre).

Testade att skicka mejl till mina egna mejladresser och förväntade mig då autosvar om att adresserna inte finns, men det kom i stället vidarebefordran av de mejlen. På ett sätt inte så konstigt, jag hade ställt in för vidarebefordran. Men stängs e-postlådan så borde det i stället komma svar om att adressen inte finns. Jag kan ju inte längre påverka adressen för vidarebefordran och kan ha haft anledning att sluta använda den adressen.

Nu är jag nyfiken på vad som skulle ha hänt om jag inte hade haft vidarebefordran inställd. Skulle jag i så fall fått ett svar om att mejladressen inte finns, eller skulle de bara hamna i Inkorgen (en tid till) utan möjlighet att logga in och kolla e-postlådan.

Någon i samma situation får gärna testa, om intresse finns, någon som inte längre kan logga in till en e-postlåda hos Com Hem och som inte har ställt in vidarebefordran.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som du skulle mina e-postadresser hos Comhem sluta fungera den 25 november. De fungerade tills mitten av förra veckan.

Sedan dess får jag besked om att lösenordet är felaktigt och ombeds ange korrekt lösenord för att logga in.

Jag använder Thunderbird för e-posthantering.

Att lägga in de lösenord jag haft hjälper inte. Beskedet är att lösenordet är fel och jag ombeds gång på gång att ange korrekt lösenord.

Länk till inlägg
6 timmar sedan, skrev X-Men:

Sedan dess får jag besked om att lösenordet är felaktigt och ombeds ange korrekt lösenord för att logga in.

Jag använder Thunderbird för e-posthantering.

Då är också dina e-postlådor avstängda, i alla fall för bevakning av dem. Vad händer om du skickar mejl till dina e-postadresser, får du "studs" och meddelande om att adresserna inte existerar? 

Antar att du inte ställt in vidarebefordran, eftersom du haft (har) e-postlådorna i Thunderbird. Jag har haft comhem-adresserna som extra adresser, och har därför inte tagit med dem i e-postprogrammet utan ställt in vidarebefordran för att slippa kolla via webbmejlen.

Jag testade nu igen och vidarebefordran är fortfarande aktiv för mina e-postadresser.

Länk till inlägg
59 minuter sedan, skrev ChristerE:

Då är också dina e-postlådor avstängda, i alla fall för bevakning av dem. Vad händer om du skickar mejl till dina e-postadresser, får du "studs" och meddelande om att adresserna inte existerar? 

Jag testade för nästan en timme sedan och skickade ett e-brev till min Comhemadress. Fram tills nu har jag inte fått något besked om att adressen inte existerar. 
Således får jag ingen studs eller information om att meddelandet inte nått mottagaren.

Stämmer också att jag inte har vidarebefordrat min e-post. Skulle nog tänkt på det innan Comhem stängde kontot.

Länk till inlägg
3 timmar sedan, skrev X-Men:

Jag testade för nästan en timme sedan och skickade ett e-brev till min Comhemadress. Fram tills nu har jag inte fått något besked om att adressen inte existerar. 
Således får jag ingen studs eller information om att meddelandet inte nått mottagaren.

Då stänger Com Hem e-postlådorna för åtkomst, för innehavarna, men låter inte avsändarna veta att e-postadresserna inte längre är användbara. Skickar man till en giltig domän så brukar studsen komma rätt direkt, inom några minuter, för e-postadresser som inte existerar för den angivna domänen. (Råkar man skicka till en domän som inte finns kan det ta rätt lång tid att få svar om den saken.)

3 timmar sedan, skrev X-Men:

Stämmer också att jag inte har vidarebefordrat min e-post. Skulle nog tänkt på det innan Comhem stängde kontot.

En del ordnade förmodligen med vidarebefordran i samband med att ny e-postadress skaffades efter Com Hems information om den kommande nedstängningen. Detta för att börja bevaka den nya e-postadressen och via den också se e-post som skickas till Com Hem-adressen. I alla fall praktiskt om man hanterar e-posten med webbmejlen.

Bra om man tidigare ställt in vidarebefordran, som Com Hem tycks ha ordnat med nedstängningen. Men om man som du har Com Hem-mejlen i en e-postklient så har man kanske inte haft någon anledning att ordna med vidarebefordran. Inte lätt att veta att Com Hem skulle ställa till det på det här sättet.

Länk till inlägg
11 timmar sedan, skrev ChristerE:

Inte lätt att veta att Com Hem skulle ställa till det på det här sättet

Fast.. om Comhem aviserat i god tid(?) att man upphör med tjänsten så kanske man inte kan räkna med annat än just det?

• Gilla 1
  • Förvirrad 1
Länk till inlägg

Jag började med att byta e-postadress när jag fick beskedet från Comhem. Under tiden fick jag e-post från butiker/konton som jag inte tänkt på att jag fortfarande har.

Vissa konton tillåter inte ändring av e-postadress. Ett av företagen som inte tillåter det är Elgiganten. Det finns fler som inte tillåter ändring av e-postadress av samma skäl som Elgiganten, kontot är kopplat till e-postadressen.

Enda sättet att ”ändra” e-postadress hos dessa företag är att skapa ett nytt konto med den nya e-postadressen.

Jag har säkert missat byta e-postadress på ett och annat konto men så får det vara.

Länk till inlägg
8 timmar sedan, skrev Mikael63:

Fast.. om Comhem aviserat i god tid(?) att man upphör med tjänsten så kanske man inte kan räkna med annat än just det?

Det där förstår jag inte, och hanteringen (ingen skickad "studs") har väl inget med avisering i god tid att göra.

De som skickar mejl har inte nödvändigtvis uppmärksammat att Com Hem stänger mejltjänsten. Och många har förmodligen inte kommit i kontakt med att mejl till adresser som inte finns genererar meddelanden tillbaka om detta. Hur ska man då kunna förutse dels att mottagare inte längre kan kolla sin e-postlåda och att situationen inte genererar något "studs"? Tycker hanteringen är märklig även om man känner till hur det fungerar med mejl till felaktiga adresser, som det ju borde anses vara när man inte längre kommer åt sin e-postlåda.

5 timmar sedan, skrev X-Men:

Vissa konton tillåter inte ändring av e-postadress. Ett av företagen som inte tillåter det är Elgiganten. Det finns fler som inte tillåter ändring av e-postadress av samma skäl som Elgiganten, kontot är kopplat till e-postadressen.

E-postadresser är något som byts då och då, e-postleverantörer som stänger tjänster och av andra anledningar. Märkligt att man skapar system där det inte går att byta ut e-postadressen.

Länk till inlägg
1 minut sedan, skrev ChristerE:

Det där förstår jag inte, och hanteringen (ingen skickad "studs") har väl inget med avisering i god tid att göra.

Jag antar att om ett tjänsteföretag tar bort en tjänst som du har så är det du som får meddela dina kontakter att så kommer att ske. Jag kan tycka att de borde hanterat detta så att post studsar men jag ser inte att de har någon form av skyldighet att se till att så sker.

• Gilla 1
Länk till inlägg
43 minuter sedan, skrev Mikael63:

Jag antar att om ett tjänsteföretag tar bort en tjänst som du har så är det du som får meddela dina kontakter att så kommer att ske.

Jovisst, det är givetvis bra - och högst lämpligt - att göra (tjänsteföretaget kan ju inte hålla reda på mina kontakter).

43 minuter sedan, skrev Mikael63:

Jag kan tycka att de borde hanterat detta så att post studsar men jag ser inte att de har någon form av skyldighet att se till att så sker.

Kanske inte skyldighet - men det brukar ju komma "studs" för e-postadresser som inte finns. Här är e-postlådorna stängda så innehavarna inte längre kan nå dem, då tycker jag det ska hanteras som att e-postadresserna inte finns. Ser ingen logik i att göra annorlunda.

Länk till inlägg
  • 1 month later...

Kollade av nyfikenhet om Com Hem stängt mejltjänsten helt än, och det har de gjort nu. I mitten av december kunde jag inte logga in till webbmejlen men vidarebefordran fungerade (som var aktiverad sedan tidigare). Kollade igen för ett par veckor sedan och fick även då ett mejl vidarebefordrat.

Men nu verkar mejltjänsten vara helt stängd. Skickade nyligen ett test igen och fick inte mejlet vidarebefordrat. Ett halvt dygn senare kom en "studs", en "Delivery Status Notification" där det bl a anges "Diagnostic-Code: smtp; 550 "mitt.namn"@comhem.se unknown user account".

Anger man en mejladress som inte existerar, men att domänen finns, så brukar det rätt omgående komma en "studs" som meddelar att mejladressen inte finns (delen till vänster om @). Domänen comhem.se finns fortfarande men det finns inte längre någon mejltjänst för domänen som direkt kan svara att en mejladress inte finns. Och då tar det ju ett tag innan servern som ursprungligen skickade mejlet kan meddela att mejlet inte kunde levereras.

För några veckor sedan kunde man komma till inloggningssidan för webbmejlen, men inte logga in. Nu finns inte inloggningssidan, men Com Hem har länk till den kvar på sin webbplats.

• Tack 1
Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...