Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Snart slutar Com Hem-mejl att fungera


ChristerE
 Share

Rekommendera Poster

Det har sedan över ett år gått "rykten" om att Com Hem kommer att upphöra med sin e-posttjänst. Men jag har inte lyckats hitta någon information som bekräftar det, inte ens på Com Hems egen webbplats. Det mest konkreta är att det sedan rätt länge inte går att skapa nya e-postadresser hos Com Hem.


Idag blev jag tipsad om följande information, se länken, och tillfrågad om vad jag vet om saken. Äntligen något konkret men jag hittar inget på deras hemsida, alltså webbplatsens startsida, där jag tycker att informationen borde vara tydlig och lätt att upptäcka. Kan inte heller påminna mig om att jag fått mejl från Com Hem om detta, har angivit en fungerande e-postadress bland kontaktuppgifterna på "Mina sidor".

https://www.comhem.se/kundservice/bredband/stanga-epost


Com Hem har ju gått upp i Tele2 (är det väl) och har tänkt att e-posttjänsten, och Com Hem-adresserna, blir kvar fast hanteringen flyttas till Tele2. Men Tele2 tycks också avsluta sin e-posttjänst. Deras information är nästan densamma som den hos Com Hem.

https://www.tele2.se/utskick/nedstangning-av-tele2-mejl


Sökte i forumet och hittade följande tråd där det också skrivs om Com Hems e-posttjänst.

https://eforum.idg.se/topic/357220-outlookcom-med-office-365/


Har ingen direkt fråga, men nyfiken på vad andra har för information, och åsikter om detta.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer bra att Comhem stänger sin e-posttjänst. Comhem stänger ned denna tjänst i etapper för att inte ”sänka” hela sin kundkrets i ett enda svep.

Alla kunder som har e-posttjänsten hos Comhem kommer att få e-post från Comhem med information om när just deras tjänst stängs ned. Alla kunder får inte e-post samtidigt eftersom Comhem valt att stänga ned i etapper.

 

Någon ”flytt” till Tele2 är inte heller aktuell. Comhem anser sig inte längre ha behov av att ha servrar för e-post. För några år sedan stängde Comhem också med sin service med hemsidesutrymme och nedstängningen av e-posten går i samma linje.

 

Informationen har jag fått ikväll via samtal med Comhems kundtjänst.

Således framför jag information som jag fått direkt från Comhems kundtjänst.
 

Jag har ett styvt jobb framför mig att ändra e-postadressen till alla kundkonton jag har. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, skrev X-Men:

Comhem stänger ned denna tjänst i etapper för att inte ”sänka” hela sin kundkrets i ett enda svep.

...

Informationen har jag fått ikväll via samtal med Comhems kundtjänst.

Således framför jag information som jag fått direkt från Comhems kundtjänst.

Märkligt då att Com Hem skriver (se länk i mitt förra inlägg):
"Den 27 april 2020 kommer din e-posttjänst från Com Hem (xxx@comhem.se) att sluta fungera."


Men läser man vidare och kollar "Frågor och svar" hittas följande:
"Nedstängningen kommer att pågå under hela 2020. När just ditt konto stängs har du fått information om i det meddelande som skickats ut."


Det senare stämmer med X-Mens information, Com Hem kan ju skicka till allas e-postadresser oavsett vad man (eller om) angett i kontaktinformationen på Mina sidor. Men varför "skrämmas" i första meningen i informationen.
 

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag talade om för Kundtjänst att jag inte fått någon information från Comhem angående nedstängning av min e-posttjänst. Kundtjänst kunde bekräfta att jag inte fått utskicket ännu angående nedstängning av min e-posttjänst.
 

”Du kommer att få utskicket vilken dag som helst nu. Där finns information om när din e-posttjänst kommer att upphöra. ”


Jag kände inte till detta förrän jag läste TS första inlägg i denna tråd och blev omgående intresserad av att få ta del av denna information direkt från Comhem. Därför ringde jag ikväll så snart jag läste om det här.

 

Jag frågade inte om varför de anger 27 april som slutdatum utan sa att jag ryktesvägar hört att e-posttjänsten skall upphöra. Jag ville få mer information om detta, vilket jag skrivit om i mitt första inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev ChristerE:

Märkligt då att Com Hem skriver (se länk i mitt förra inlägg):
"Den 27 april 2020 kommer din e-posttjänst från Com Hem (xxx@comhem.se) att sluta fungera."

En bekant kom med tanken att informationen inte är till för alla att hittas på webbplatsen. Länken kanske bifogas de mejl som skickas till de som står på tur att få e-posten nedstängd. Så ändras datum när mejl sen skickas för nästa etapp. Kanske ett sätt att slippa ange olika datum direkt i mejlen, för de olika etapperna. Men hur svårt kan det vara att ändra innehåll i mejlutskicken.


Hittar inte informationen när jag surfar runt på comhem.se, inte ens på sidan www.comhem.se/kundservice/bredband/  när "stanga-epost" tagits bort. Har jag nu inte missat något så kan det vara ett tecken på att min bekants tanke stämmer, den sidan/informationen avser endast de som får mejl för aktuell etapp av nedstängningen.


Om det är så Com Hem tänkt så tycker jag det inte är så lyckat. När väl första etappen fått sina mejl, många överraskade av nedstängningen, så sprids länken rimligtvis till andra, i alla fall andra med Com Hem-mejladresser. Jag själv blev ju tipsad om länken, och sprider den vidare här i forumet.  Bor också i ett Com Hem-hus där bostadsrättsföreningen har ett gruppabonnemang för bredband. Så här har många en Com Hem-mejladress, även om det inte är alla, och det är troligt att nedstängningen ibland kommenteras när man träffar varandra.


Om någon läser som redan fått mejlet från Com Hem så beskriv gärna vad som står där. Finns t ex datum för nedstängningen av din Com Hem-mejladress direkt i mejlet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Mållgan:

-

Lite knasigt citat, men ...


Lätt att missa länkar och annan information som redan finns i tråden, det är sån't som händer. ? Eller så är den värd att upprepa.


Det finns mycket bra information på sidan du länkade till (se Cecilias inlägg). Men i det "allt som behövs", som du skrev, finns också datumet 27 april 2020 (i alla fall just nu). Vilket rimligtvis inte stämmer för alla med xxx@comhem.se-adresser, se diverse kommentarer i tråden.


Sidan tycks inte gå att hitta när man surfar runt på comhem.se. Så jag undrar varifrån du fått den webbadressen?
 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev ChristerE:

Det finns mycket bra information på sidan du länkade till (se Cecilias inlägg). Men i det "allt som behövs", som du skrev, finns också datumet 27 april 2020 (i alla fall just nu). Vilket rimligtvis inte stämmer för alla med xxx@comhem.se-adresser, se diverse kommentarer i tråden.


Sidan tycks inte gå att hitta när man surfar runt på comhem.se. Så jag undrar varifrån du fått den webbadressen?
 

Du går in hos comhem.se, kundservice, bredband, sedan får du söka efter resten, jag skrev...comhem mail slutar fungera, och så kom jag rätt.

 

För övrig, riktat rakt ut...Försök att inte redigera bort sådant som då gör hela inlägget tomt och innehållslöst, då är det bättre att det får stå kvar, oavsett om det blir en upprepning av tidigare inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
På 2020-04-16 på 18:36, skrev Mållgan:

Jag googlade

Okej, ett sätt att hitta information av diverse slag. Jag antar att du fick en träff direkt till Com Hems webbplats, inte någon annan webbplats, blogg eller t ex en Facebooksida som tipsade om sidan hos Com Hem.


Tipset jag nämnde i första inlägget kom från en granne, som hade fått mejl från en förening hen tillhör. I föreningen hade någon snappat upp detta och skickat till medlemmarna och skrivit att Com Hems e-posttjänst upphör den 27 april 2020. Länken var bifogad i mejlet så när jag sen läste igenom allt så hittade jag att nedstängningen kommer att ske i etapper. Det hade tydligen den som gjort utskicket missat, och därmed förmodligen "skrämt upp" en del i onödan.


När jag själv googlat hittade jag t ex följande, med en notis och en länk till Com Hems informationssida. Henrik tycks också ha missat att nedstängningen sker i etapper och att datumet först på sidan rimligtvis inte gäller alla med e-postadresser hos Com Hem.
2002083128_SnartslutarComHem-mejlattfungera.jpg.becb11dfb6aea857f5b71947a71305ce.jpg

https://sv-se.facebook.com/pg/henriksteknikhjalp/posts/

 

Mycket av det jag skrivit handlar alltså om detta datum, 27 april, om hur Com Hems kunder kommer att meddelas om nedstängningen och om hur det tycks spridas missvisande information om nedstängningen.

 

 

På 2020-04-16 på 19:22, skrev Laso:

Du går in hos comhem.se, kundservice, bredband, sedan får du söka efter resten, jag skrev...comhem mail slutar fungera, och så kom jag rätt.

Fungerar när du redan känner till något du vill söka efter, liksom för Mållgan som googlade. Vad jag är ute efter borde framgå av inläggen i tråden.


Sen räcker det att besöka Com Hems hemsida (startsidan) och söka med dina ord så hittas också informationen. Ville bara informera om det. ?


Upprepar det jag frågade om i tidigare inlägg:
Om någon läser som redan fått mejlet från Com Hem så beskriv gärna vad som står där. Finns t ex datum för nedstängningen av din Com Hem-mejladress direkt i mejlet?
 

 

TILLÄGG:
Sidan hos Com Hem kände jag alltså redan till, se länken i första inlägget, så det var inte tips för att hitta sidan jag var ute efter. Ställde en fråga efter Mållgans tips om länken, då jag antog att kanske någon bekant tipsat om nedstängningen eller att information kunde ha hittats på nätet. Avser då inte den här tråden.

 

Redigerad av ChristerE
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar och engagemang i frågan. Jag har alltså inte fått något meddelande från Comhem att de skall skjuta ner e-posttjänsten. Surt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev brra1:

Tack för alla svar och engagemang i frågan. Jag har alltså inte fått något meddelande från Comhem att de skall skjuta ner e-posttjänsten. Surt!

Enligt din tråd eforum.idg.se/topic/360875-thunderbird-kan-inte-visa-skickat/ så har du ju problem att skicka e-post. Kan det vara så att du inte heller kan ta emot e-post och då inte heller få meddelandet från Comhem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga problem att ta emot lr sända epost men jag ser inte att mailet är skickat. Jag får hela tiden propåer att komprimera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, skrev brra1:

Inga problem att ta emot lr sända epost men jag ser inte att mailet är skickat. Jag får hela tiden propåer att komprimera.

Hej brra1!

 

Kan du vara snäll och fortsätta i din egen tråd eftersom denna tråd inte handlar om ditt problem utan information om att ComHem-mejl ska upphöra?

 

Mvh

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, skrev Cecilia:

Hej brra1!

 

Kan du vara snäll och fortsätta i din egen tråd eftersom denna tråd inte handlar om ditt problem utan information om att ComHem-mejl ska upphöra?

 

Mvh

Cecilia

Moderator

Sorry, jag svarade bara Mikael63

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har Com Hem uppdaterat texten på sidan om nedstängningen av e-posttjänsten.


"Vi har tvingats ta bort några tusen mejlkonton som fanns på en gammal plattform. Första stängningen sker den 27 april och de kunder som berörs har fått meddelande per mejl. Har du inte fått information om stängning så berörs inte ditt mejlkonto."

https://www.comhem.se/kundservice/bredband/stanga-epost


En tanke jag haft är att texten på den sidan är till för dem som får länken i ett mejl (se tidigare inlägg). Kvittar hur det varit med den saken, nu är informationen tydligare och oavsett vem som läser bör det inte bli något missförstånd.
 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förklarar varför jag inte fått något meddelande från Comhem om att det är aktuellt att stänga ned mina e-postkonton än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Bump!

Detta ebrev fick jag idag från Comhem.

 

 

Hej X-Men!

Din epostadress@comhem.se e-postadress kommer den 25 november 2020 att stängas ner och sluta fungera.
 
Com Hem har sedan två år slutat att erbjuda e-posttjänsten @comhem.se till nya kunder och nu kommer vi att stänga ner tjänsten helt. Vi ser en större efterfrågan på mer moderna e-posttjänster som fungerar enkelt på olika enheter och som erbjuder bättre skräpposthantering, driftsäkerhet och lagringsutrymme.

Vad innebär det för dig att din e-posttjänst stängs ner?
Det innebär att från och med angivet datum kommer du inte att kunna logga in på ditt e-postkonto, skicka och ta emot mejl samt komma åt din inkorg.

Vi rekommenderar dig att skapa en ny e-postadress
Om du inte redan har en annan e-postadress rekommenderar vi dig att skapa en ny. Vi kan tipsa om gmail.com eller outlook.live.com som erbjuder moderna, enkla och flexibla e-posttjänster.

comhem.se/stanga-epost finns mer information om hur du skapar en ny e-postadress och hur du kan spara ner dina gamla mejl innan de försvinner. Du  hittar även annan information som berör nedstängningen.
Beställ hem en Hemfixare som hjälper dig
För att ge extra hjälp till dig som eventuellt tycker att det är krångligt att själv byta e-posttjänst har vi tagit fram en särskild supporttjänst. Boka en Hemfixare för 399 SEK efter RUT-avdrag (villkor för Hemfixare finns att läsa om här). Bokningen gör du antingen genom vårt bokningsformulär eller ring 077-022 07 17.
Redigerad av Mikael63
tagit bort bakomliggande länkar
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nu verkar det vara definitivt slut.

 

Har hört frågor om hur nedstängningen förhåller sig till t ex avtal och abonnemang som föreningar har för tv och bredband. Com Hem skriver:

"Har ni rätt att göra denna förändring?
Ja, E-post är en kostnadsfri tilläggstjänst som när som helst kan avslutas så länge du som kund informeras om detta senast 30 dagar innan förändringen sker."

https://www.comhem.se/stanga-epost

 

För övrigt rätt utförlig information om att skaffa ny mejladress och om att informera sina kontakter, m m.

 

@X-Men tror dina bakomliggande länkar är personliga, Com Hem kollar om du använt länkarna. Inte hela världen, men kommenterar ifall du vill ändra dem.
 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, skrev X-Men:

Beställ hem en Hemfixare som hjälper dig
För att ge extra hjälp till dig som eventuellt tycker att det är krångligt att själv byta e-posttjänst har vi tagit fram en särskild supporttjänst. Boka en Hemfixare för 399 SEK efter RUT-avdrag (villkor för Hemfixare finns att läsa om här).

Och så försöker de tjäna pengar på det också. Urk.

Än så länge fungerar dock Tele2s webbmejl - jag kontrollerade nyss - men jag inser att även den kan komma att stängas ned, vilket framgick av länken i ditt första inlägg https://www.tele2.se/utskick/nedstangning-av-tele2-mejl

 

Redigerad av mbgtmari
Du glömde "här"-länken i citatet men den tog jag gladeligen bort. Har dock svårt att tro att hemfixare skulle vara ett attraktivt erbjudande för någon.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev ChristerE:

 

@X-Men tror dina bakomliggande länkar är personliga, Com Hem kollar om du använt länkarna. Inte hela världen, men kommenterar ifall du vill ändra dem.

Tog bort länkarna. Ts får lägga dit dem igen om det är okej att de finns där.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev Mikael63:

Tog bort länkarna. Ts får lägga dit dem igen om det är okej att de finns där.

Tack!

Såg inte att de var personliga!

 

? ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev mbgtmari:

Du glömde "här"-länken i citatet men den tog jag gladeligen bort. Har dock svårt att tro att hemfixare skulle vara ett attraktivt erbjudande för någon.

Närå, jag redigerade bara den och jag såg att den ledde till en 404 men bra att den är borta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...