cybertears Posted April 12, 2020 Share Posted April 12, 2020 Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska strukturera. Jag har 7 kolumner. Produkt | kostnad | utgångsdatum | användare | dagar till utgång | kostnad per person | vill du förnya | Jag har tänkt såhär Produkten har en kostnad på 849 kronor dagar till utgång är skriven på följande sätt i min 5 kolumn: =C7-IDAG() Men för att kunna räkna ut kostnad per person så måste man i kolumn 7 få veta om en vill förnya eller inte. men jag vet inte hur jag ska strukturera upp det riktigt. vi är totalt 6 personer, så säg att 4 svarar ja men de två andra svarar nej, då blir det ju 849/4 och de blir då 212,25 kronor per person men endast för de som har sagt ja. Sen är de lite kring hur jag ska göra om jag även har andra produkter med än just bara 365. Jag är rörig jag vet. Kan ladda upp ett exempel. De kanske är lättare att förstå hur jag tänker. Utgångsdatum.xlsx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phenomen Posted April 12, 2020 Share Posted April 12, 2020 Låter som om du måste gruppera på produkt och sedan räkna antal Ja-svar och sedan productPris/antalJaSägare. Går sådant att lösa med oneliner? annars skriver man väl egna funktioner. Jag kan annars 0 om Excel System Development.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monshi Posted April 12, 2020 Share Posted April 12, 2020 ja vi måste först ha en tabell där du skriver upp kostnaden för en produkt. Givet att detta alltid är en fast kostnad som produkten kostar och som sedan ska delas på de som säger jag. Namnet måste även vara exakt det som anges i tabellen där användarna som ska dela på det finns. Detta så att vi Kan leta reda på priset. (LETARAD eller paret PASSA - INDEX) Kan räkna antalet som sagt ja till denna produkt (ANTAL.OMF ) Har vi pris och antal är det inga problem att räkna ut kostnaden per person. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cybertears Posted April 21, 2020 Author Share Posted April 21, 2020 Där sa du något letarad verkar ha sina begränsningar. Jag vill försöka förstå vad jag gör så för enkelheten och för att få det snyggt i slutändan så har jag skapat ett nytt kalkylblad som jag kallar för data. där jag har lagt in följande: Programvara | Licenstyp | Pris | Användare | Därefter gick jag tillbaka till mitt första blad. Jag har ju följande kolumner: Programvara | Licenstyp | Pris | Utgångsdatum | Användare | Dagar till utgång | Kostnad per person | Vill Förnya | (A6-H6) I A7 & B7 har jag lagt in två st dataverifieringar som har följande: =data!$A$2:$A$3 <A7 =data!$B$2:$B$3 <B7 Därefter har jag C7 med följande formel: =INDEX(data!C2:C25;PASSA(A10;data!A2:A25;0);PASSA(B10;data!B2:B25;0)) Väljer jag då först programvara och sedan licens så får jag priset från bladet data som finns i kolumnen C. Däremot väljer jag först licenstyp och sedan programvara som inte innehåller 1 användare så får jag bara referensfel. Vet inte hur jag löser de riktigt. Men jag går vidare för nu iaf. Men iaf så har jag dataverifiering på användare som även det hämtas från bladet data. =data!$D$2:$D$9 Dagar till utgång har jag följande: =D7-IDAG() Kostnad per person har jag inte kommit till än. men i H7 för fliken "vill förnya" så har jag en villkorsstyrd formatering med följande villkor: Så det är såhär långt jag kommit hittills iaf. Jag kanske gör de mer komplicerat än nödvändigt men försöker samtidigt lära mig och förstå vad jag gör och varför jag gör det. Det är en bit på vägen kanske. maybe, jag vet inte. Utgångsdatum_ ändringar.xlsx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solution Monshi Posted April 23, 2020 Solution Share Posted April 23, 2020 såhär kanske? En tabell för produkt och pris En tabell för dina användare, vilken produkt och datum de sagt ja. En tabell där uppgifter sammanställs, vad kostar det per användare. Samt en rapport via Pivot som även finns som en vanlig rapport med funktion som kräver Office 365 för att fungera (Filter). Pivot måste manuellt uppdateras men tar då med alla nya poster, nya användare. Vanliga summeringen uppdateras automatiskt men om ny användare måste formlerna manuellt dras ned. Kopia av Utgångsdatum-1.xlsx Link to comment Share on other sites More sharing options...
cybertears Posted April 24, 2020 Author Share Posted April 24, 2020 Åh du är så grym, att de inte va svårare än så. Tack så supermycket Monshi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monshi Posted April 25, 2020 Share Posted April 25, 2020 Tack Enkla regeln är att behandla data i Excel som du skulle behandla dem i en databas. En struktur för data, en struktur för rapporter. Undvika att blanda dem. Se boken ovan som en start, det går att göra bättre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now