Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa automatisk bildarkivkopia på NAS ?


Akkis
 Share

Rekommendera Poster

Jag önskar skapa en kopia av mitt bildarkiv som finns på min Dell XPS 8900 med W10Pro på min WD MyCloud EX2 NAS, men är osäker på hur man bäst sätter upp detta så att bildarkivet backas per automatik när det sker en förändring i original mappen på PCn. Bägge enheterna finns fysiskt i samma nätverk via Ethernet. 

Tacksam för tips om hur man bästa sätter upp detta, jag har åter tillgång till NAS-ens dashboard efter krångel ( se annat inlägg), antar att man där skapar rutinen för detta.

 

Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det ska flyttas/kopieras filer FRÅN datorn TILL din Nas är det din dator som måste initiera detta.

 

I detta fall skulle jag titta på ett sync-program. Kanske din nas har ett program du kan installera lokalt på datorn (synology har ett de kallar cloudstation).

Gamla synctoy ska man egentligen inte rekommendera:

https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=15155

det finns bättre program som, exempelvis, själva kan koppla upp sig till Nas, dvs Windows måste inte alltid ha en enhetsbokstav för den eller ens veta login. Kanske WD har ett som kan fungera?

 

Eller är det en vanlig backup du vill skapa?

Cobian, Aomei Backup, EaseUS ToDo backup är bra alternativ.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar.

Backup gör jag av datorn genom ett image förfarande en gång per vecka genom W10. Funkar mycket bra.

Nej, det jag vill är att ha åtkomst av filmer och bilder från NASen som jag sedan tittar på på TVn som är smart. Bägge är också kopplade till nätverket och det funkar fint att spela direkt från NASen till TVn.

Men när jag fyller på med nytt från kamera/telefon till datorn vill jag att det fortplantas till NASen.

 

WD har en massa fina funktioner men just den (lite äldre) NAS version jag har är rätt bökig att förstå, manualen kräver att man är mycket IT-kunnig tyvärr.

 

Jag kan naturligtvis kopiera över filer manuellt, tidigare kopior skrivs väl bara över antar jag, men det låter lite väl omständligt nu när vi skriver 2020..?

 

Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det nog ett sync-verktyg du vill ha.

Kolla på WDs hemsida och testa, jag har inte erfarenhet av deras verktyg.

 

Synologys cloudstation fungerar precis som du vill, att den direkt synkroniserar över filer från dator till nas (precis som dropbox, onedrive, google drive fungerar fast till Nas).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...