Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
.M

Hitta rätt eladapter

Rekommendera Poster

Jag har haft hundra procent oflyt med eladaptrar på sista tiden. Jag tycks slarva bort dem på löpande band. Nu vill jag försöka komma in i min Western Digital Passport, eller om den heter My Passport, oavsett det är en usb-hårddisk.

Den har usb och DC-in. DC beskriver inte hur många volt eller ampere den kan ta emot eller önskar. Den adapter jag hittar som fysiskt passar i uttaget står det "Asian Power Devices Inc" på, sen något på kinesiska. Det står tydligt att den ger ifrån sig 12v och 2 ampere, så det var ju snällt. Det står en mening på svenska "Endast för kontorsmaskin".

Spontant känns det som något jag kan använda, då 12v är ganska rimligt för det finns väl 12v kablar i en dator? Så kan min suspekta kinesiska "power device" vara rätt adapter för min hårddisk? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, skrev .M:

Spontant känns det som något jag kan använda, då 12v är ganska rimligt för det finns väl 12v kablar i en dator? Så kan min suspekta kinesiska "power device" vara rätt adapter för min hårddisk? 

Det kan fungera, men det bästa vore om du kunde få fram information om vad din externa hårddisk behöver för eladapter och vilken spänning och ström den behöver.

Hittade följande, men vet inte om det är en sådan kontakt din externa hårddisk har

https://adapterexperten.se/ac-dc-adapter/ac-adapter-harddisk/western-digital-ac-adapter/ac-adapter-western-digital-5-pin/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ja det är väl klart som sjutton att det bästa vore om jag hade exakt information. Och en lösning på det problemet är ju att posta här, för det finns en ganska stor chans att någon här har en Western Digital Extern Hårddisk och kan titta på dess eladapter och se att det matchar det som jag föreslagit.

För övrigt så ser kontakten ut så här.

2094948719_20200409_085132(2).thumb.jpg.359326c9fa4cc666da310e5167da6889.jpg

Redigerad av .M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är med stor sannolikhet rätt adapter. Jag har en extern 3½" USB-enhet, WD My Book, och den har en adapter som är märkt med 12V DC 1,5A och har plus i centrum (hålet) av "stickproppen". Har även använt denna adaptern som matning till andra USB-enheter (tex Seagate Goflex Home) och det fungerar som det skall. Se bara till att du har pluspolen är i centrum på stickproppen. Adaptern är av fabrikat Ktec med modellbeteckningen KSAS0241200150HE och Made in China.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...