Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny dator+Ny hårddisk=?


Pontus-
 Share

Rekommendera Poster

Halloj, börjar med att erkänna att jag inte är helt insatt i hårdvaran som döljer sig bakom skalet, så jag tenderar att köpa färdigbyggda datorer och lita på försäljaren. Kanske lite för mycket.

Hittade hursomhellst en ny pc häromdagen, efter en del bläddrande på elgiganten, som verkade vara rätt vass. Hårddisken på 512 gb tyckte jag däremot var skrattretande och åkte till en butik för att fråga om jag kunde köpa datorn med ett byte eller uppgradering, vilket inte var något de erbjöd i butiken.

 

Däremot fanns ju möjligheten att köpa en extra hårddisk och plugga in själv, det "måste ju gå". Så det slutade med att jag köpte datorn och en extra hårddisk på 1 tb. Har nu varorna hemma och var tidigare upphetsad och sprallig, som man ju blir av en ny leksak. Nu är jag däremot bitter och sur, kanske, förhoppningsvis, i onödan.

 

Vet inte vad jag väntade mig riktigt, funderade aldrig så mycket på det men antog väl någonstans i bakhuvudet att det helt enkelt fanns ett fack på moderkortet där hårddisken kunde placeras. Nu efter uppackning och öppnad dator visar det sig att sladdar och separat montering verkar behövas. Disken dök dock upp ensam, varken sladdar, skruvar eller instruktioner men även om allt det varit med vet jag inte om den passat någonstans.

 

Så nu, till sist, har jag fått sagt det jag ville och undrar helt enkelt om något kan räddas, mitt humör inte minst. Är det bara så att jag inte ser det uppenbara, eller är det så att säljaren är just bara en säljare, och vet lika mycket om datorer som jag?

 

Lägger i alla fall med länkar till det jag köpt samt en halvdan bild på insidan ifall någon med lite hum har lust att luska lite.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-dator/120680/asus-rog-strix-g15dh-nr023t-stationar-dator-gaming

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk-ssd-och-nas/41687/seagate-firecuda-3-5-intern-sshd-1-tb

 

20200407_222834.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den SSD hårddisk som följde med datorn sitter i en M.2 slot på själva moderkortet. Den nya du köpt ska monteras baktill på datorn. Som jag fårstår det ser vi inte hela datorlådan i din bild, bara den främre delen. I normala lådor finns plats för hårddiskarna i den delen till höger som vi inte ser. Nu ser ju inte lådan ut som din i denna video, men du kan få lite tips.

 

Redigerad av Pentti H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte säkert att moderkortet har en SATA-kontakt för det finns inte nämnt i Asus specifikation: https://www.asus.com/se/Tower-PCs/ROG-Strix-GA15-G15DH/Tech-Specs/

Citat

Expansion Slots

1 x PCle 3.0 x 16

2 x PCIe 2.0 x 1

1 x M.2 Socket (2242/2260/2280/22110 storage devices support (PCIe 4.0 and SATA modes)

I så fall är det skäl för att reklamera datorn eftersom du har varit tydligen i butiken med vad du vill ha och datorn de har sålt inte uppfyller de kraven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det är inte säkert att moderkortet har en SATA-kontakt för det finns inte nämnt i Asus specifikation: https://www.asus.com/se/Tower-PCs/ROG-Strix-GA15-G15DH/Tech-Specs/

I så fall är det skäl för att reklamera datorn eftersom du har varit tydligen i butiken med vad du vill ha och datorn de har sålt inte uppfyller de kraven.

Sata kontakter finns. De syns på bilden till höger om den röda sladden.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Pentti H:

Den SSD hårddisk som följde med datorn sitter i en M.2 slot på själva moderkortet. Den nya du köpt ska monteras baktill på datorn. Som jag fårstår det ser vi inte hela datorlådan i din bild, bara den främre delen. I normala lådor finns plats för hårddiskarna i den delen till höger som vi inte ser. Nu ser ju inte lådan ut som din i denna video, men du kan få lite tips.

 

Jo jag tittade runt lite efter information innan jag postade här. Det jag hittade var i stil med det som visas på klippet, problemet är att vaggor tyvärr lyser med sin frånvaro.

Bilden är tagen från sidan och till vänster är bakdelen(där uttag och dylikt finns). Enda som inte syns på bilden är ett avskärmat utrymme i botten där sladdarna går ner. Det är visserligen ett rätt stort utrymme, strömförsörjning finns där bl.a. , men jag har inte hittat någon väg in dit utan kofot. Sitter ett par skruvar i baksidan samt några hakar i fram som tyder på att den behöver skjutas åt vänster, vilket det inte finns plats för.. Här är en bild snett framifrån

20200408_170449.jpg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på vad datorn kostar enligt länken, så tycker jag att det är snålt med innehåll.

SSD-disken är enligt mig en snikdisk, för ett så stort chassi så borde det sitta en vanligt 2,5 SSD disk, och den är bara på 512 GB, men det är tyvärr vanligt med dessa små SSD-diskar, men dom kan man sätta i bärbara datorer eller datorer med platsbrist, inte i stora speldatorer där det finns gott om plats, verkar också bara vara två Slots för minnesenheter, och max 32 GB. Minne får man fortfarande inte för mycket av. 32 GB minne borde vara min standard i en sådan här typ av dator. Och sedan vid behov ska man kunna bygga ut till 64 GB.

 

Visst, SSD-disken verkar sitta i en egen slot, går säkert att ta ur, så kan man sätta i en snabbare 2,5 SSD på motsvarande eller en 1 TB istället, ska man få plats med operativet och dess uppdateringar både nu och i framtiden, så bör man ha minst 512 GB och sedan tillkommer alla spel och annat man vill installera. Men en separat hdd, var ju köpt till förstår jag. Och bara 3 st Sata kontakter, blir ofta snabbt upptagna.

Dom kunde också gott och väl ha lagt med Windows 10 Pro för det priset. Visst duger Home, men ändå.

 

Edit: Tittar man på andra bilden som jag ser nu, så verkar det vara ett midi-chassi, och då är det ju inte så stor plats. Då kan man kanske börja förstå att dom "snikar" med mindre kompakta enheter, för att få plats.

Redigerad av Laso
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herrejisses! Detta var helt nytt för mig. Jag har aldrig stött på datorlådor utan hårddiskplatser :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha hämtat mig från chocken kan jag bara komma fram till att du kan ju låta den ligga på "golvet" av lådan, bara du kommer ihåg det när du flyttar på datorn.
Det är inte snyggt men det fungerar vet jag för jag har haft ett par hårddiskar som legat lösa i botten av lådan i flera år.
Anledningen ifall nån undrar: jag har en "nätlåda" som kyler utomordentligt bra och de gummiband som man satte fast hårddiskarna med har vittrat sönder av ålder och jag iddes inte skruva fast dem :) Nuförtiden har jag bara SSDn som bara hänger i sladdarna...

Redigerad av Pentti H
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev Pentti H:

Det är inte snyggt men det fungerar vet jag för jag har haft ett par hårddiskar som legat lösa i botten av lådan i flera år.

Samma här. Vibrerar det kan man lägga dem på en musmatta.

 

Men det behövs ju även spänningsmatning till disken.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
53 minuter sedan, skrev Laso:

Då kan man kanske börja förstå att dom "snikar" med mindre kompakta enheter, för att få plats.

Jag gissar att du oftast bygger själv. :) Att man betalar för mer än man får skulle inte förvåna mig det minsta men efter att ha klickat runt och jämfört ett tag verkade det vara rätt okej ändå till det priset, de har ju visserligen monster för 36k också men någon måtta får det vara. (Men har som sagt inte stenkoll heller.)

39 minuter sedan, skrev Pentti H:

du kan ju låta den ligga på "golvet" av lådan

Tanken slog mig men ligger den tyst och stilla då? Inga vibrerande oljud eller liknande? Hittade dessutom en SATA-sladd tillsammans med strömsladden i kartongen, så då behövs ju till slut bara ström till hårddisken innan man kan börja experimentera..

 

(edit: och var hade jag tänkt plugga i den någonstans? haha.. herregud..)

 

Tack för alla svar. :)

Redigerad av Pontus-
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Pontus-:

Jag gissar att du oftast bygger själv. :) Att man betalar för mer än man får skulle inte förvåna mig det minsta men efter att ha klickat runt och jämfört ett tag verkade det vara rätt okej ändå till det priset, de har ju visserligen monster för 36k också men någon måtta får det vara. (Men har som sagt inte stenkoll heller.)

Tanken slog mig men ligger den tyst och stilla då? Inga vibrerande oljud eller liknande? Hittade dessutom en SATA-sladd tillsammans med strömsladden i kartongen, så då behövs ju till slut bara ström till hårddisken innan man kan börja experimentera..

 

(edit: och var hade jag tänkt plugga i den någonstans? haha.. herregud..)

 

Tack för alla svar. :)

Stämmer, bygger mina datorer själv, man lär sig en hel del, i början gjorde man rätt mycket fel innan man lärde sig att göra rätt, och få dom att fungera som man ville, uppgraderade datorn för inte så länge sedan, var flera irriterande fel som avgjorde, så nu går den några år till.

 

Men åter till din nya dator, har du kollat att ta loss den andra sidan och se vad som finns där, som vertpre tipsar om.
Det brukar kunna finnas hållare/fastsättning för just SSD-diskar, men det är då vanliga 2,5 SSD diskar.

 

Har själv två stycken sådana SSD-diskar bakom den plåten på min dator, för Systemdisken och en vanlig.
Då är dom inte ivägen, så kan man stoppa in annat godis på den andra vanliga sidan.

 

Men det verkar ju lite knepigt, om det inte finns plats att stoppa in en extra hdd, om du inte fått med några satakablar, strömkablar och skruvar att fästa den extra hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, skrev vertpre:

Har du tagit bort sidoväggen på baksidan och tittat där?

 

18 timmar sedan, skrev Laso:

har du kollat att ta loss den andra sidan och se vad som finns där

Jo, alltså.. Baksidan lämnade jag outforskad därför att; "moderkortet sitter ju fast där" .. Tittade lite närmare och såg att så inte var fallet, så har ni inte börjat skratta åt mig än så kan nu vara ett bra tillfälle. :D

 

Den mystiska lådan i botten var öppen på baksidan och innehöll en veritabel härva med diverse sladdar, så nu är allt inpluggat och klart.

Tyvärr får jungfruresan vänta några dagar då helgplaner kommer i vägen och jag har inte tid att möblera om och testköra just nu (samt inte tid att ta hand om den stundande branden som kanske följer på det också ;) )

 

Men tusen tack för all hjälp, tvätta händerna och trevlig helg på er :)

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är första gången du gör det här så passar jag på att förklara lite så inte ditt humör går i botten igen. ?

Windows kommer inte att hitta den nya disken när du startar datorn. Du behöver först initiera, partitionera disken. Det gör du i Diskhantering och det är inga konstigheter. Högerklicka på disken och sedan OK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...