Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Herr Hall

LÖST Hittar inte NAS i nätverket

Rekommendera Poster

Herr Hall

Jag har ett hemnätverk som fungerar perfekt på flera sätt.

Jag har ett meshsystem (Deco Mesh M9) med tre enheter.

Till huvudenheten har jag direktkopplat modemet i en utgång och en kabel till en switch i andra utgången.

Till switchen har jag sedan två NAS-enheter direkt kopplade med kabel, på exakt samma sätt.

NAS:arna är en äldre QNAP och en nyare QNAP.

Jag ansluter till nätverket trådlöst med samtliga datorer.

Allt har fungerat fint på alla sätt under lång tid...

Men nu, plötsligt, utan att jag utfört några som helst ändringar, har den äldre NAS:en försvunnit på min stationära dator.

Den finns fortfarande när jag går in på min laptop. Men som sagt inte om jag söker efter den på min stationära dator.

Jag har använt QFINDER för att försöka hitta den, men den finns inte.

Jag har Windows 10 på alla datorer.

Jag tänkte testa söka efter den via IP-adressen. Men jag vet inte hur jag hittar IP-adressen till min NAS.

Så första frågan är hur jag gör det?

Andra frågan...om det ändå inte fungerar...hur bär jag mig åt???

//Tacksam för hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Phenomen
Postad (redigerade)

Om jag vill veta vad mina andra enheter har för IP, så går jag in i routern efter något som har med DHCP att göra, där någonstans, finns det en sektion som innehåller en lista på alla mina kopplade enheter. 

De gångerna jag inte hittat en viss enhet, så brukar jag misstänka dammsugaren. Jag kollar att kablarna sitt i ordentligt, Om det inte hjälper, så brukar jag starta om saker och ting. 

Om allt detta inte hjälper och det handlar om en NAS, så kan man väl ta ut hårddiskarna, nolställa och konfa på nytt. Det borde inte ta så lång tid...

Redigerad av Phenomen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Phenomen

Sedan har jag som regel att konfa "enheter" som är centrala som i det här fallet (en NAS), så att de får en och samma IP-address hela tiden (Static IP)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Automan
1 timme sedan, skrev Herr Hall:

Men nu, plötsligt, utan att jag utfört några som helst ändringar, har den äldre NAS:en försvunnit på min stationära dator.

Kan det vara så att den äldre NAS:en kör med SMBv1 och att Windows inte tillåter anslutning med SMBv1 ?

Lite information om SMBv1 och Windows 10 finns att läsa på 

https://www.windowscentral.com/how-access-files-network-devices-using-smbv1-windows-10

Behöver inte vara detta som är orsaken, men kan vara värt att kolla upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Herr Hall

Detta löste problemet! :)

Men jag hittar fortfarande inte NAS:en i QFINDER.

Jag tänker att jag kanske ska uppdatera firmware. Men hur???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Liknande Innehåll

• Hjulben56
      Av Hjulben56
      Jag har fiber 100/100Mb och har köpt ett mesh system TP-link Deco E4 med 3st enheter.
      Problemet? är att jag bara får runt 8Mb i uppladdning trådlöst (ca 85/8Mb). Med kabel direkt i datorn så får jag 100/100Mb.
      Enligt supporten på TP-link så är det fullt normalt. ”that is the speed does the fiber provides to it, and the deco focus on the download speed, if the download speed is normal then it means that the deco is working fine”
      Tycker att det känns som snömos den förklaringen.
      Så min fråga: Ni som använder mesh, har ni någon skillnad i hastigheten, nedladdning vs uppladdning?
      (Har mätt med 2 datorer, olika webbläsare och ett par telefoner, samma resultat) Mätt mot bredbandskollen och speedtest)
    • ChuckNorris
      Av ChuckNorris
      Hej!

Jag hade tidigare ADSL med Bahnhof innan jag för två år sen ungefär fick Telia Öppen Fiber indraget i villan. Om jag band mig till Telia i två år fick jag en hyfsad rabatt på kostnaden för själva fibern och det hoppade jag på. Den tiden är nu på väg att gå ut och jag har sagt upp Telia och tänkte byta till Bahnhof igen. Frågan är då vad för hårdvara jag skall ha på nätverket.

Med ADSL hade jag den router Bahnhof skickade vars namn jag inte längre minns, men den brann upp av åskrelaterade orsaker och jag köpte en ny likadan. Efter ett tag bytte jag upp mig till en Asus RT-AC68U vilken gjorde jobbet utan anmärkning. När jag sen fick fibern använde jag den Telia skickade, men den skall nu skickas tillbaka och jag står inför ett val:

1. Jag kan köpa den Bahnhof tycker man skall ha. Den vet jag inte så mycket om men det brukar vara billigast tänkbara som gör jobbet men inte mer.
      2. Använda min numer gamla RT-AC68U
      3. Köpa en ny och modern router, eller kanske rentav ett Mesh-system.

Huset är en enplansvilla på 97 kvadrat plus cirka 40 kvadrat biyta (där hemmakontoret är, så där behöver jag ha täckning). Fibern kommer in i vardagsrummet ganska mitt i huset och på en hylla samsas router, nas, en raspberry pi, ett par usb-diskar (en inkopplad i routern, en annan i nas:en) och lite förlängningssladdar och annat jox. Vissa kvinnliga medlemmar av hushållet vill bli av med "alla fula sladdar" och det var då jag tänkte på ett mesh-system. Vad jag förstått har en mesh-enhet cirka 11 meters räckvidd, vilket KAN göra att det räcker med en enhet, men det blir nog lite snålt så två är nog att föredra Om jag har två kan jag ha den andra i kontoret och där ha de där fula sladdarna och alla enheter, så endast en fin liten router i vardagsrummet. När jag läst på om exempelvis Googles mesh-system och TP-Link Deco M4 Whole-Home Mesh WiFi System så har de uttag för två ethernetkablar. I beskrivningarna på Prisjakt står det dock 2 LAN-portar och 2 WAN-portar, betyder det att ett av dessa uttag kopplar jag in fibern i, och de övriga (1, 3 eller 5, beroende på om jag har 1, 2 eller 3 mesh-enheter) kan användas för att koppla in grejer? I så fall kan jag ha en mesh-enhet på kontoret och ha alla inkopplade grejer där.

Utöver ovanstående har jag även en nätverksskrivare jag vill ha in i systemet. Tror min NAS har möjlighet att agera skrivarserver ifall det inte går, men jag har skrivaren trådlöst idag.

Vad jag förstår kan man inte koppla in en usb-disk i en mesh-enhet, men jag klarar mig med att bara ha en i NAS:en. Det är en 4TB-disk som jag just köpt för att ersätta 1TB-disken som sitter i routern.

Så, min fråga då... vad skall jag satsa på?

Routern skall helst vara vit tydligen.
    • Herr Hall
      Av Herr Hall
      Hej!

Jag skulle vilja ha en mjukvara som ligger på min stationära dator, som nattetid, en gång i veckan, kopierar/synkroniserar specifika mappar på min dator och min NAS - till en extern HDD, som jag har ansluten till min stationära dator.

- Jag vill alltså sjulv kunna väl vilka mappar som ska bevakas
      - Jag vill själv kunna välja hur ofta den ska kopiera
      - Jag vill bara att ändrade eller nya filer ska kopieras 
      - Jag vill att filer eller mappar som jag ändrat, tagit bort eller flyttat ska kopierar/raderas

Jag vill helt enkelt att min externa HDD, ska vara en exakt koipa av vissa utvalda mappar, som ligger på min dator och min NAS

Finns detta???
    • Kalle Dator1
      Av Kalle Dator1
      Hej !

Med flera datorer anslutna till en skärm via HDMI, kan jag ju få in var och en av datorerna i tur och ordning med en switch, vilket ju fungerar väl och levererar såväl ljud som bild. Så långt är allt gott och väl.
      Ljudet som bildskärmen lämnar duger till det mesta som man sysslar med på datorn, men ger inte alltid den ljudkvalitet som man önskar, när man t ex tittar på en video och vill ha lite maffigare ljud.

När det gäller TV:n kan jag ju koppla in mina hörlurar, alternativt högtalarna.
      Men för att kunna göra något liknande med datorljudet, måste jag ju dra separat ljudkabel från var och en av datorernas stereo-utgångar och välja in någon av dem separat och parallellt HDMI-valet.

Vad jag skulle önska vore någon möjlighet att hämta ljudet från HDMI-kabeln som går in på bildskärmen (som tyvärr inte har någon ljudutgång !).

Då ser jag endast en dyr utväg med först en splitter som delar HDMI-signalen i två valbara utgångar (kan användas samtidigt !), varav den ena går till bildskärmen och den andra går till en converter som lämnar ut AV, d v s både stereo-ljud och videosignal. Alltsammans till ett pris av dryga tusenlappen.
      Smakar det så kostar det...

Har någon ett bättre och gärna billigare förslag ?

/Kalle
    • kungmats
      Av kungmats
      Hej
      Jag har en Asus RT-N66U som jag har använt under några år och som fungerat bra. Räckvidden har dock inte räckt till så jag har nu köpt ett set med TP-Link M5 Deco och den sitter som första enhet direkt mot min fiberdosa. Därifrån kör jag kabel till Asusens WAN-port.
      Jag skulle vilja använda min gamla Asus för att att kunna använda mina två USB-diskar som sitter inkopplade i den och jag kör också en av mina datorer via kabel och Asusen.
      Jag lyckas dock inte ställa om den så att den funkar som jag vill. Jag fattar inte vad jag skall göra.

Tacksam för tips.
  • Senaste som Tittar

Inga registrerade medlemmar är inne på denna sida.

• Obesvarade ämnen

• Nya ämnen

• Aktuella jobb

Alla lediga jobb
  • Skapa nytt...