Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skanning av dokument.


PcClaes
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en skrivare med inbyggd scanner. HPEnvyPhoto 7134.

När jag skannar dokument och lagrar dem som fil blir de alltid pdf:er.

Vad krävs för programvara för att jag skall kunna lagra dem i doc-format.

Finns det någon i detta forum som kan förklara detta för mig?

Tacksam för ett svar.

 

Claes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev PcClaes:

Jag har en skrivare med inbyggd scanner. HPEnvyPhoto 7134.

När jag skannar dokument och lagrar dem som fil blir de alltid pdf:er.

Vad krävs för programvara för att jag skall kunna lagra dem i doc-format.

Finns det någon i detta forum som kan förklara detta för mig?

Jag antar att du är ute efter att få en redigerbar Wordfil, med text inte med en bild i.


Skanningen skapar en bild, som i ditt fall direkt läggs in i och sparas som en pdf-fil. Att i stället spara bilden i en Wordfil ser jag ingen vits med. Pdf:er är till för att sprida dokument, innehållande både text och bild, och ljud.


Stämmer mitt antagande att du vill spara redigerbar text behöver du ett OCR-program, Optical Character Recognition. Ett program som tolkar skanningen/bilden och sparar resultatet som text.


En del sådana program kan antagligen både hantera skanningen, tolka till text och spara i ett svep. Annars ställer du om så att din skanning sparar som bild i stället för som pdf, och sen låter bilden vara input till något OCR-program.


https://sv.wikipedia.org/wiki/Maskinläsning

https://www.makeuseof.com/tag/top-5-free-ocr-software-tools-to-convert-your-images-into-text-nb/

 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för ditt svar.

Vad jag önskar är ett program (driver ?) som gör det möjligt för mig att välja det ena eller det andra som du säger i din sista mening.

Har kollat med HP som svarar att de inte har någon sådan driver utan att jag måste söka på webben.

Jag har försökt utan att lyckas och är inte heller säker på vad jag skall söka efter.

/Claes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, skrev PcClaes:

Hej och tack för ditt svar.

Vad jag önskar är ett program (driver ?) som gör det möjligt för mig att välja det ena eller det andra som du säger i din sista mening.

Har kollat med HP som svarar att de inte har någon sådan driver utan att jag måste söka på webben.

Jag har försökt utan att lyckas och är inte heller säker på vad jag skall söka efter.

/Claes

Du bör i programsviten som HP skickat med din skrivare/skanner kunna välja vilket format som en skanning skall resultera i. De skrivare jag använt har möjligheten att ställa in upp till fyra olika profiler för skanning. Där har jag valt bildformat .jpg, bpm, .pdf, och text (doc). 
I mer avancerade skrivar/skannerinställningar har jag kunnat välja att behålla formateringen på dokument som skannas i den utsträckning som skannern klarar.

 

Har du inte installerat mjukvaran (programsviten) som HP skickat med skrivaren föreslår jag att du installerar den och ser om du i inställningarna för skanning kan välja text (doc) eller .pdf. 
 

Du kan också uppdatera din programsvit på HPs hemsida.

 

https://support.hp.com/us-en/product/hp-envy-photo-7100-all-in-one-printer-series/9073119/model/16494338/manuals

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...