Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kasta bort datorn för hårddidken e full?


hottiz
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, skrev hottiz:

Går det göra en backup som skickas till den externa och skrota den interna disken?

 

 

  

På 2020-04-10 på 21:42, skrev vertpre:

Ett alternativ kan vara att ladda ner WinToUSB, köpa en USB disk och klona eMMC disken till den. Sedan köra Windows från USB disken.

 

Ändrat kopiera till klona.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte göra en vanlig backup och sedan köra Windows från en extern disk. Det går inte.

Du behöver använda ett program som EaseUS Todo Backup Home som har en funktion "System clone" eller WinToUSB annars kommer det inte att fungera. Du behöver en USB3.0 disk eller helst en extern SSD för att det inte ska bli för segt.

Har du Win10 Pro fungerar inte gratis versionen av WinToUSB.

 

Ett annat, Rufus, lär också fungera men det har jag inte använt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-04-22 på 12:08, skrev vertpre:

Rufus, lär också fungera

Rufus är ett bra, för att inte säga mycket bra, verktyg men jag tror inte den har möjlighet att klona en befintlig installation av ett OS till USB?

Däremot hanterar Rufus sk. ISO-filer och om man på annat sätt skapar en ISO av OS-et så kan det ju fungera.

Jag har aldrig testat WinToUSB men jag förmodar att den så att säga tar hand om startsekvensen som behövs för att USB-minnet/-disken ska kunna starta?

Eller vad skiljer det verktyget, eller användningen av det, jämfört med en "vanlig" klon med ex. Clonezilla?

Kan man ex. klona "bara" använt utrymme + lite extra?

Tänker om man har en disk á 1 TB med OS,et på och så vill man byta till en extern disk på 128 GB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rufus har en funktion Windows To Go. Den måste man använda. Det går inte använda Rufus som "vanligt" och få det att fungera. Om man med den funktionen måste använda en iso eller om det går att klona, vet jag inte. Vill man bara skapa en USB enhet med Windows på kan man använda en iso fil eller en Windows DVD istället.

 

För EaseUS Todo Backup gäller samma sak. Det går inte använda "klona" funktionen utan man måste använda "Systemclone". Det är min erfarenhet efter ha provat.

 

Klona med ett vanligt program fungerar inte. En USB startar inte med en sådan klon. Vad som exakt skiljer WinToUSB från andra program kan jag inte svara på.

 

Eftersom Windows To Go fungerar på flera datorer oavsett hårdvara, skapas väl filer (funtioner) som inte finns vid en vanlig klon. En vanlig klon blir ju låst till en bestämd hårdvara. Vilka dessa filer (funtioner) är vet jag inte.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Åker o köper ny laptop på netonnet den billigaste med över

100GiG såg de fortfarande finns nya med 32GiG Hd o win10

Hur tänker tillverkarn? 

Edit: lägger bort denna sålänge...nu startar den om själv...slocknar

ofta på webbläsare ..läst något om uppdatering som får skärmen blinka.

Krångel stänga bort update...125mb tomrum på C har kollat vad som kan ta

plats o rensas bort men hitar bara 2,5GiG i alla programfiler...återkommer om

jag ger bort denna mot fraktkostnad...synd skrota den. Tack ni som svarat

i tråden.:like:

Redigerad av hottiz
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
WindowsPro
På 2020-04-26 på 10:40, skrev hottiz:

Åker o köper ny laptop på netonnet den billigaste med över

100GiG såg de fortfarande finns nya med 32GiG Hd o win10

Hur tänker tillverkarn? 

Edit: lägger bort denna sålänge...nu startar den om själv...slocknar

ofta på webbläsare ..läst något om uppdatering som får skärmen blinka.

Krångel stänga bort update...125mb tomrum på C har kollat vad som kan ta

plats o rensas bort men hitar bara 2,5GiG i alla programfiler...återkommer om

jag ger bort denna mot fraktkostnad...synd skrota den. Tack ni som svarat

i tråden.:like:

Vad jag inte förstår är att ingen har informerat dig om att köra: DISKRENSNING (som du hittar via sökfältet nere vid startmeny-knappen)

Däri kan du välja: RENSA SYSTEMFILER där du kan välja att ta bort: WINDOWS UPDATE RENSNING dvs. ta bort ÄDRE versioner av uppdateringar, som ofta tar upp flera GIG av hårddisken….

Att diskrensning även tar bort andra onödiga filer är endast ett extra plus!

 

Prova gärna detta INNAN du avyttrar datorn..

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt korrekt WindowsPro! Föreslog själv rensning tidigare men fick ingen reaktion. Visserligen skrev jag om Ccleaner men i alla fall. Har svårt att förstå syftet med denna tråd.  

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev DePhaz:

Har svårt att förstå syftet med denna tråd.  

Syftet framgår av inledande inlägg.

 

Ts har en dator där diskutrymmet är 32 GB.

Eftersom Windows 10 behöver 32 GB finns inget diskutrymme alls kvar till något annat.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.719918/microsoft-fortydligar-32-gb-kravet-for-windows-10-installation?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+PcFrAlla-Nyheter+(PFA%3A+PC+för+Alla+-+Nyheter)

 

Ts vill då ha råd enligt de fyra punkterna inledningsvis.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, så mycket förstod jag också. Men första åtgärd bör ändå vara att städa datorn beträffande skräpfilet etc.PP. vilket jag föreslog för ett bra tag sedan men jag fick ingen reaktion. Istället övergick man till en diskusion om externa hårddiskar och OS via USB sticka. Inte någon föreslog städning. Förrän i posten från WindowsPro. Jag gav tummen upp men då var TS på väg till datorbutiken! Suck... Jaja, jag ska hålla käften i fortsättningen! Behöver inte besöka forumet heller...

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske beror det på att jag m.fl. insåg att en städning inte skulle hjälpa om 32 GB av 32 GB ockuperas av Windows?

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev DePhaz:

Helt korrekt WindowsPro! Föreslog själv rensning tidigare men fick ingen reaktion.

Om vi ändå är inne på att städa disken finns det ett verktyg som effektivt tar bort de flera av de appar som följer med Windows 10. Kan röra sig om några GB som frigörs om man kör detta verktyg.

 

Testade det på en maskin med Windows 10 och det försvann en hel del. Dock förutsätter det att man inte använder de appar som följer med Windows 10.

 

Finns mer att läsa om detta på https://www.christitus.com/debloat-windows-10/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WindowsPro
På 2020-05-06 på 19:45, skrev Mikael63:

Kanske beror det på att jag m.fl. insåg att en städning inte skulle hjälpa om 32 GB av 32 GB ockuperas av Windows?

Men… Vi har själva en surplattedator med Windows 10 och 32Gb inbyggd disk och den har ett par 10tals gig lediga-- utan att göra annat än att köra diskrensning...

(Visst har den en ett extra lagringskort i sig men endast för dokument osv. som går att ändra i lagring...)

 

Så NÄ! Jag ser inte att Windows tar upp alla 32GB alls.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jo win10 update Toshiba update mcaffe google chrome...mm gör hd full

det enda jag kan frigöra är typ några hundra mb med diskrens.

Och sen under ta bort program...där blir det inte heller mycket

plats om jag rensar onödigt men nödvändigt.

inget virusprogram jag kört(olika) har heller reagerat över någe speciellt

virus.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...