Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem att komma åt delade filer via nätverket efter ominstallation


Spac3man
 Share

Rekommendera Poster

efter nya installationen av windows så har jag inte lyckats komma åt mina delade filer från min pc via nätverket på min Dune HD smart B1 mediaspelare.

nätverket på datorn var först satt på publikt nätverk av någon anledning så jag ändrade till privat och då så ser jag i alla fall vad jag delar ut från datorn men jag kommer inte åt det via min mediaspelare kopplad till mitt nätverk alltså.

detta har jag provat utan resultat:

 

ställt in "file and printer sharing" i advanced sharing settings. network discovery är på. use 128bit encryption..är på. turn on sharing so anyone..är på. media streaming options är på.

mina partitioner som jag vill dela ut är satt på "share this folder" och  permissions är satt på: everyone-read

 

har aktiverat smbv1 och startat om datorn.

 

varför funkar det inte? det funkade utmärkt på tidigare version av win10..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver du uppge någon kontoinformation (inloggningsnamn, lösenord) i din mediaspelare för att det ska fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
11 timmar sedan, skrev Cecilia:

Behöver du uppge någon kontoinformation (inloggningsnamn, lösenord) i din mediaspelare för att det ska fungera?

alternativet finns där och är ifyllt. funkar ändå inte

Redigerad av Spac3man
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är alla enheter omstartade, alltså inte bara datorn utan router och mediaspelare?

 

Kan en annan dator komma åt de delade filerna?

För att se om problemet ligger i datorn eller i mediaspelaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
3 timmar sedan, skrev Mr Andersson:

Kan vara att Dune HD bara klarar SMB 1 och det är numera avstängt i Windows 10.

 

https://eforum.idg.se/topic/358888-kommer-inte-åt-min-nas/?tab=comments#comment-1715765

 

jo hörde det från dune själv. fick svar från dom att deras nya spelare har smbv2 och att man tyvärr inte kan uppdatera till v1 på min spelare.

så nu är ju nästa grej att prova köra med nfs istället för det har spelaren också stöd för. har bara ingen aning om hur man gör det på ett enkelt sätt

Redigerad av Spac3man
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
10 minuter sedan, skrev Spac3man:

jo hörde det från dune själv. fick svar från dom att deras nya spelare har smbv2 och att man tyvärr inte kan uppdatera till v1 på min spelare.

så nu är ju nästa grej att prova köra med nfs istället för det har spelaren också stöd för. har bara ingen aning om hur man gör det på ett enkelt sätt

Man uppgrdaterar inte till  SMBv1. Min fråga gällde om det fungerar om du aktiverar SMB 1 i din Windows. 

 

Redigerad av Mr Andersson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Mr Andersson:

Min fråga gällde om det fungerar om du aktiverar SMB 1 i din Windows. 

 

På 2020-04-05 på 17:47, skrev Spac3man:

har aktiverat smbv1 och startat om datorn.

Verkar som att SMBv1 aktiveringen inte löste problemet

Tillägg: Har du kunnat bekräfta att SMBv1 är aktivt efter omstart av datorn?

 

Redigerad av Automan
Kompletterat med en fråga
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
10 timmar sedan, skrev Mr Andersson:

Man uppgrdaterar inte till  SMBv1. Min fråga gällde om det fungerar om du aktiverar SMB 1 i din Windows. 

 

nej jag vet, jag skrev fel och menade uppgraderar till smbv2.

ja det fungerar om jag aktiverar smbv1 på windows. men då det inte är speciellt säkert så vill jag använda nfs istället för att dela ut på nätverket. finns det något bra och enkelt sett? något bra program som är gratis och enkelt att använda?

1 timme sedan, skrev Automan:

 

Verkar som att SMBv1 aktiveringen inte löste problemet

Tillägg: Har du kunnat bekräfta att SMBv1 är aktivt efter omstart av datorn?

 

jo det funkar men vill som sagt inte använda det då det inte rekommenderas

Redigerad av Spac3man
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-04-10 på 13:18, skrev Spac3man:

så nu är ju nästa grej att prova köra med nfs istället för det har spelaren också stöd för. har bara ingen aning om hur man gör det på ett enkelt sätt

Jag har kört NFS i Linux, dock aldrig provat det i Windows. Hittade följande guide för hur du monterar en NFS utdelad mapp i Windows 10.

https://graspingtech.com/mount-nfs-share-windows-10/

 

Enligt guiden ska detta fungera i Windows 10 Pro. Vet inte vilken Windows 10 version du har och jag har inte provat detta själv. Finns fler guider om man söker på nätet efter detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev Automan:

Jag har kört NFS i Linux, dock aldrig provat det i Windows. Hittade följande guide för hur du monterar en NFS utdelad mapp i Windows 10.

https://graspingtech.com/mount-nfs-share-windows-10/

 

Enligt guiden ska detta fungera i Windows 10 Pro. Vet inte vilken Windows 10 version du har och jag har inte provat detta själv. Finns fler guider om man söker på nätet efter detta.

har sett den guiden men det var tydligen fel för mitt ändamål.

tydligen ska nfs inte heller vara så bra. gammalt och instabilt har jag hört. 

hur är det med sftp, ftp och plex. har bara hört talas om dessa men vet inget om dom och har aldrig provat vad jag minns.

kan det vara något?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Spac3man:

tydligen ska nfs inte heller vara så bra. gammalt och instabilt har jag hört. 

De gånger jag kört NFS har det fungerat utan några problem, men har bara provat det i ren Linuxmiljö

 

1 timme sedan, skrev Spac3man:

hur är det med sftp, ftp och plex. har bara hört talas om dessa men vet inget om dom och har aldrig provat vad jag minns.

Det beror på vad din mediaspelare har stöd för, men grundproblemet verkar vara att din mediaspelare inte har stöd för nyare versioner av SMB utan endast version 1 som du inte vill använda.

 

Om din mediaspelare har stöd för SFTP kan du prova och se om du får det att fungera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev Automan:

De gånger jag kört NFS har det fungerat utan några problem, men har bara provat det i ren Linuxmiljö

 

Det beror på vad din mediaspelare har stöd för, men grundproblemet verkar vara att din mediaspelare inte har stöd för nyare versioner av SMB utan endast version 1 som du inte vill använda.

 

Om din mediaspelare har stöd för SFTP kan du prova och se om du får det att fungera.

 

ser inget sftp alternativ på mediaspelaren i någon meny. finns "´browse network" och där ser jag att man kan välja på samba eller upnp. om jag går in på upnp så ser jag en mapp med namnet på min dator och när jag går in där så finns 4 mappar med namnen videos, pictures, playlists och music men alla mappar är tomma. sen finns en mapp med namnet på min router och där finns en mapp men namnet mediaserverroot men även den är tom.

kan man göra något här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-04-11 på 00:16, skrev Spac3man:

inte är speciellt säkert

På vilket sätt då? Vad skulle kunna hända, egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SMBv1 skapades ursprungligen för DOS och är ett gammalt protokoll. Har ingen uppfattning om hur pass stor risk man utsätter sig för som privatperson att köra SMBv1 i sitt nätverk hemma.

 

Några artiklar som tar upp detta med SMBv1

https://securityboulevard.com/2018/12/whats-the-problem-with-smb-1-and-should-you-worry-about-smb-2-and-3/

 

https://techworld.idg.se/2.2524/1.685730/protokoll-windows-10-smb1

 

Dock blir det ett problem om man som i Spac3man fall har en mediaspelare som inte går att uppdatera SMB till en nyare version. Valet är då att fortsätta köra med SMBv1 med de risker som det medför eller att byta mediaspelare till en nyare som stödjer nyare versioner av SMB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Mikael63:

På vilket sätt då? Vad skulle kunna hända, egentligen?

det vet jag inte. har bara hört att det inte är rekommenderat att använda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
9 timmar sedan, skrev Spac3man:

det vet jag inte. har bara hört att det inte är rekommenderat att använda

 

Ja det finns en potentiell risk. I SMBv2 är authentiseringsmetoden säkrare så det är svårare att hacka sig in. Men har du ett dåligt lösenord som man gissa sig till så spelar ju inte auth-metoden någon som helst roll.

 

Men på riktigt, hur många har du i ditt nätverk som kommer försöka hacka din burk?

 

Jag anser att risken är i princip noll.

 

Redigerad av Mr Andersson
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, skrev Mr Andersson:

 

Ja det finns en potentiell risk. I SMBv2 är authentiseringsmetoden säkrare så det är svårare att hacka sig in. Men har du ett dåligt lösenord som man gissa sig till så spelar ju inte auth-metoden någon som helst roll.

 

Men på riktigt, hur många har du i ditt nätverk som kommer försöka hacka din burk?

 

Jag anser att risken är i princip noll.

 

men i mitt nätverk? jag tänker på sånna som inte har tillgång till mitt nätverk. finns ju en anledning till att win10 inte har smbv1 från början. men i alla fall..kan man navända upnp eller? för den varianten finns med på min mediaspelare. fattar bara inte hur man gör för att komma åt filerna som delas från datorn. jag kommer bara in på själva routern och datorn via mediaspelaren men där är det bara tomma mappar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
3 minuter sedan, skrev Spac3man:

men i mitt nätverk? jag tänker på sånna som inte har tillgång till mitt nätverk. 

 

Då är det ju ett ännu mindre problem, såvida du inte har öppnat SMB för inkommande trafik i brandväggen.

Citat

finns ju en anledning till att win10 inte har smbv1 från början

 

Ja, Microsoft vill bli av med den enkla auth-metoden och ha samma metod överallt. 

 

Redigerad av Mr Andersson
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev Mr Andersson:

 

Då är det ju ett ännu mindre problem, såvida du inte har öppnat SMB för inkommande trafik i brandväggen.

 

det tror jag inte. jag har inte fått upp något meddelande om det i alla fall.

du vet inget om upnp eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Just nu, skrev Spac3man:

du vet inget om upnp eller?

Har väldigt lite erfarenhet av det, men  det borde funka om både dator och din burk klarar upnp. 

Tror också du i din burk måste välja vilka mappar som ska delas ut med upnp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
6 timmar sedan, skrev Mr Andersson:

Har väldigt lite erfarenhet av det, men  det borde funka om både dator och din burk klarar upnp. 

Tror också du i din burk måste välja vilka mappar som ska delas ut med upnp.

 

jo jag hittade info om det men det blir bara en enda röra..man ser ju inte mapparna och filerna så som man har dom på datorn..inte bra.

 

edit: jag gick in på desktop-libraries och högerklickade på videos-add och där lade jag till en av mina mappar och då kan jag sen se den mappen under upnp på min mediaspelare.

dock så har jag inte listat ut hur jag ska kunna få in srt-filer till mina filmer där då det är bara videofiler som syns. provade lägga till samma mapp under desktop-libraries och högerklicka på documents-add men min upnp på mediaspelaren har ingen ducuments mapp..

Redigerad av Spac3man
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...