Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
tompa48

Återställning av windows 10

Rekommendera Poster

tompa48

Vad händer med alla installerade program när man gör en ominstallation av windows via inställningar?

Kan man få tillbaka installerade program igen på något sätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
mbgtmari
Postad (redigerade)
27 minuter sedan, skrev tompa48:

Man kan kopiera eller skriva upp nedladdningsadresserna till alla sina installerade program och samla dessa adresser på ett papper som man därefter skriver ut. På så vis är det bara att titta på den lista man gjort och installera programmen igen ett efter ett. 

Jag har inte behövt ominstallera mitt Windows 10 än men jag tror att programmen försvinner.

https://www.enkelteknik.se/installera-om-och-aterstall-windows-10

Redigerad av mbgtmari

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hanse
39 minuter sedan, skrev tompa48:

Vad händer med alla installerade program när man gör en ominstallation av windows via inställningar?

Om du vill att installerade program skall finnas kvar så startar du ominstallationen inifrån Windows,

alltså när datorn igång, då finns alla installerade program orörda, ibland kan det dock bli

problem skrivaren, så man kan behöva nya drivrutiner eller ominstallerar dom som redan 

är installerade

HANS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ChristerE
4 timmar sedan, skrev Hanse:

Om du vill att installerade program skall finnas kvar så startar du ominstallationen inifrån Windows,

alltså när datorn igång, då finns alla installerade program orörda

Är du säker på det? Jag tror som mbgtmari, att de försvinner, se guiden hon länkar till. För en ominstallation kan man välja på att spara eller låta egna filer raderas, men program måste installeras om.

Men med lite mer resurser än bara det som redan finns på hårddisken ska det gå att reparera en installation, med programmen intakta. Det tycks förutsätta att Windows går att starta, annars får man göra en ren installation.

https://www.bleepingcomputer.com/forums/t/682347/is-there-a-way-to-refresh-windows-10-without-losing-programs-apps-and-files/

https://www.techspot.com/guides/1764-windows-repair-keep-all-your-files-intact/

Och som alltid, en backup är alltid bra att ha, ifall något trots allt går fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pelle Penna

Det brukar vara så att en del program försvinner och några kan bli kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
bgjo

Om du laddar hem Windows installationsfil och kör denna inifrån Windows, så behåller du alla installerade program som Hanse skriver i ett tidigare inlägg.

Detta blir dock mer som en reparation av Windows. /bgjo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tomas E

Man kan ju även använda gratisversionen av AOMEI och göra ett bootbart USB-minne. Sen gör man en System Backup, den innehåller även alla program. Starta sen från USB-minnet och följ instruktionerna. Det man inte kan göra med gratisversionen är att installera allt till en ny dator, ifall den dator där originalfilerna ligger inte fungerar. Men det kan man å andra sidan inte heller göra med det reparationsprogram som ingår i Windows 10 ( vad jag har hört via vem det nu var här i forumet).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hanse

Jag skulle aldrig rekommendera något som inte själv har testat, och det här sättet har själv

gjort på flera gånger och dessutom så är det detta sätt som Microsoft använder vid dom

stora årliga uppdateringarna på vår och höst utan att dina program försvinner.

Om du installera om med  hjälp av USB-minne eller dvd och startar datorn med dom i däremot då blir det en ren installation allt som finns på c-partitionen raderas, en "clean install"

HANS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
tompa48

Tack för alla svaren!

Anledningen till att göra en ominstallation är ju att windows blir ju sunkigt med tiden.

Varför kan inte microsoft göra ordentliga upprensningar av t ex tmp-filer och annat temporärt i widows-mappen, ordentliga rensnigar av registret?

Jag har t ex en map som heter Windows10Upgrade. Kan jag bara radera den?

I andra OS kan man ju t ex göra en utläsning av hårddisken och sedan lägga tillbaka den för att få en bra defragmentering.

Tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mbgtmari
Postad (redigerade)

Kan mappen som heter Windows10Upgrade vara en kvarleva från när du uppgraderade Windows 7 eller 8.1 till Windows 10? I så fall behöver du den ju inte längre så det är bara att radera den.

I Windows 10 finns det inbyggda verktyg för att rensa. Högerklicka på C   till höger i Utforskaren och välj Egenskaper. På fliken Allmänt finns det en knapp som heter Diskrensning.

PC för Alla har skrivit många artiklar om hur man snabbar upp sin dator. Här är ett par:
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.686184/snabbare-dator-windows

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.657316/rensa-i-windows-frigor-minne

Defragmentering görs automatiskt om man har en vanlig hårddisk så det behöver man inte tänka på.

Redigerad av mbgtmari

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ChristerE
På 2020-04-04 på 09:50, skrev bgjo:

Om du laddar hem Windows installationsfil och kör denna inifrån Windows, så behåller du alla installerade program som Hanse skriver i ett tidigare inlägg.

Hanse skrev väl inget om att ladda hem någon installationsfil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ChristerE
På 2020-04-04 på 12:49, skrev Hanse:

Jag skulle aldrig rekommendera något som inte själv har testat ...

Uppenbarligen har du hittat ett sätt att göra en reparationsinstallation där programmen behålls intakta. Men jag hittar inte detta bland Windows 10's inbyggda funktioner för att återställa datorn. Du får gärna skriva ner några punkter som steg för steg leder fram till denna reparationsinstallation.

I artikeln från Techspot (som jag länkade till i mitt förra inlägg) står det också, i början:

"If this sounds familiar, we have covered a similar process using Windows 10's built-in "Reset this PC" option, but that removes your programs and only retains your files and settings on the newly installed operating system, ..."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hanse
11 minuter sedan, skrev ChristerE:

Hanse skrev väl inget om att ladda hem någon installationsfil.

7 minuter sedan, skrev ChristerE:

Uppenbarligen har du hittat ett sätt att göra en reparationsinstallation där programmen behålls intakta. Men jag hittar inte detta bland Windows 10's inbyggda funktioner för att återställa datorn. Du får gärna skriva ner några punkter som steg för steg leder fram till denna reparationsinstallation.

I artikeln från Techspot (som jag länkade till i mitt förra inlägg) står det också, i början:

"If this sounds familiar, we have covered a similar process using Windows 10's built-in "Reset this PC" option, but that removes your programs and only retains your files and settings on the newly installed operating system, ..."

En stor miss av mig, naturligtvis så måste man ladda ner installationsfilen från Microsoft

utan den så går det ju inte att fullfölja installationen, jag skrev om USB & DVD media men

inget om vad skulle var till,  tyvärr

HANS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ChristerE
3 timmar sedan, skrev Hanse:

En stor miss av mig, naturligtvis så måste man ladda ner installationsfilen från Microsoft

utan den så går det ju inte att fullfölja installationen, jag skrev om USB & DVD media men

inget om vad skulle var till,  tyvärr

Då verkar vi vara överens. En förutsättning för en reparation tycks vara att Windows går att starta, men det behövs också en installationsfil från Microsoft.

(Visst skrev du om usb och dvd och hur de kan användas, boota från dem och det blir en ren installation. Men det var en förklaring i det följande inlägget.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sprättägg

Hej, har flera gånger använt mig av denna artikel från Pc för alla.

Googla till: Krånglar datorn? Här är medicinen mot alla Windowsproblem.

Där finns en steg för steginstruktion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...