Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Torparen

skärmklipp

Rekommendera Poster

Torparen

Detta problem har jag haft upp tidigare, men finner ej igen tråden. Hur gör jag ett skärmklipp som jag kan lägga i i ett mail?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Torparen
4 minuter sedan, skrev jessar94:

https://support.microsoft.com/sv-se/help/13776/windows-10-use-snipping-tool-to-capture-screenshots

Enklaste är att använda kortkommandot på tangentbordet och klistra in med ctrl + V efteråt.

kortkommando.png.f51475470080cc9810e6f518a642eb55.png < ta skärmdump på det du vill och sedan klistra in med ctrl + V i ditt mail.

Ja jag gör som du skriver, men får det ej att funka kan ej sända mailet med klippet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
cybertears

knas, för mig funkar det utmärkt. 

vilket operativsystem använder du och hur skickar du mail? 

Använder du en klient för att skicka mail eller använder du webbläsaren? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Torparen
2 minuter sedan, skrev jessar94:

knas, för mig funkar det utmärkt. 

vilket operativsystem använder du och hur skickar du mail? 

Använder du en klient för att skicka mail eller använder du webbläsaren? 

Google Webbläsare. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Torparen
17 minuter sedan, skrev Torparen:

Google Webbläsare. 

Klippet funkar och får också in bilden på mailet, men när skall sända det försvinner klippet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mbgtmari

Du svarade inte på jessar94s frågor. Jag vet emellertid att du använder webbläsaren Google Chrome och jag tror att du skickar dina meddelanden i Gmail. Stämmer det? I så fall så står det i Gmail-hjälpen hur man ska skicka bilagor:  
https://support.google.com/mail/answer/6584?hl=sv 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pelle Penna

Gör så här. 

Tag en skärmbild. Starta gmail och sätt markören i textrutan. Tryck WINDOWSTANGENTEN+V . Nu får du först upp en urklippshanterare. Dvs. en lite mindre ruta med de senaste skärmklippen. Det sista av skärmklippen ligger då överst i det lilla fönstret. Klicka på detta så ska det ramla in i ditt mail.

Har nyss testa själv.

Annars om du har något fotoprogram så kanske du kan skapa ett nytt fotografi där och klistra in från urklipp och därefter spara bilden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Torparen
11 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Du svarade inte på jessar94s frågor. Jag vet emellertid att du använder webbläsaren Google Chrome och jag tror att du skickar dina meddelanden i Gmail. Stämmer det? I så fall så står det i Gmail-hjälpen hur man ska skicka bilagor:  
https://support.google.com/mail/answer/6584?hl=sv 

Jo jag svarade

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Torparen
1 timme sedan, skrev Pelle Penna:

Gör så här. 

Tag en skärmbild. Starta gmail och sätt markören i textrutan. Tryck WINDOWSTANGENTEN+V . Nu får du först upp en urklippshanterare. Dvs. en lite mindre ruta med de senaste skärmklippen. Det sista av skärmklippen ligger då överst i det lilla fönstret. Klicka på detta så ska det ramla in i ditt mail.

Har nyss testa själv.

Annars om du har något fotoprogram så kanske du kan skapa ett nytt fotografi där och klistra in från urklipp och därefter spara bilden

Jag gör enl din info. Men då jag klickar på wintangenten +v kommer hela urklippet upp med en gång och placerar sig helt fel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso

Jag vet inte hur urklippshanteraren fungerar, har den inte själv aktiverad, men går det inte att flytta urklippet och placera det på rätt ställe?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso

Windows -Ink?

*Undermålig förklaring om hur ett skärmurklippsverktyg fungerar...:thumbsdown:.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Thirteen
24 minuter sedan, skrev Laso:

Windows -Ink?

Ser det som att det är bättre att ta alla medel som finns till buds för att TS ska lyckas göra ett skärmklipp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ChristerE
2 timmar sedan, skrev Laso:

Windows -Ink?

Mycket mundiarré i alla fall. 😁

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ChristerE
15 timmar sedan, skrev Torparen:

Klippet funkar och får också in bilden på mailet, men när skall sända det försvinner klippet

3 timmar sedan, skrev Torparen:

Jag gör enl din info. Men då jag klickar på wintangenten +v kommer hela urklippet upp med en gång och placerar sig helt fel

Är det inte ctrl + V du ska använda, för att klistra in?

1 timme sedan, skrev Thirteen:

Ser det som att det är bättre att ta alla medel som finns till buds för att TS ska lyckas göra ett skärmklipp.

Göra ett skärmklipp verkar inte vara problemet, utan några olika andra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
vertpre

Om jag vill skicka ett skärmklipp med Gmail, klickar jag på ikonen "Bifoga fil". Letar upp skärmklippet och öppnar det. Svårare än så är det inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Torparen
2 timmar sedan, skrev ChristerE:

Är det inte ctrl + V du ska använda, för att klistra in?

Göra ett skärmklipp verkar inte vara problemet, utan några olika andra.

Nej ej ctrl+v 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Torparen

Skärmklippet skulle skickas till Windows som hjälpmedel för felavhjälpning. Efter mer än 20 timmars jobb har jag nu löst det problem som inte Windows support klarat av. Så kortfattat tack för alla tips avseende skärmklipp, vilket jag skall försöka lösa framöver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mbgtmari
30 minuter sedan, skrev Torparen:

Så kortfattat tack för alla tips avseende skärmklipp, vilket jag skall försöka lösa framöver.

Har du problem med skärmklipp Torparen vill jag påminna dig om att du i februari i år visade att du kunde ta en skärmbild https://eforum.idg.se/topic/360475-facebook/ Att du behövde och fick info om skärmklipp framgår bl a i denna tråd  https://eforum.idg.se/topic/360457-ondrive/ Se t ex Cecilias (och mitt) svar postat den 25 februari.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Torparen
3 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Har du problem med skärmklipp Torparen vill jag påminna dig om att du i februari i år visade att du kunde ta en skärmbild https://eforum.idg.se/topic/360475-facebook/ Att du behövde och fick info om skärmklipp framgår bl a i denna tråd  https://eforum.idg.se/topic/360457-ondrive/ Se t ex Cecilias (och mitt) svar postat den 25 februari.  

Tack för vänligheten att påminna om mina brister. Om du läser mina inlägg så ser du att jag har använt anvisade tips men ändå fått problem. Föreslår att vi nu avslutar tråden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
vertpre
2 timmar sedan, skrev Torparen:

Föreslår att vi nu avslutar tråden

Tråden är inte avslutad.

Du har markerat ditt inlägg som bästa lösningen. Men bästa lösningen till vad?

För att skicka ett skärmklipp med Gmail eller för ett problem som ingen här vet något om förutom du??

Jag kanske har missat något, men jag kan inte se att du har nämnt vad du har för problem med Windows. Markera ditt inlägg som bästa lösning blir då väldigt förvirrande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia
4 minuter sedan, skrev vertpre:

Tråden är inte avslutad.

För att skicka ett skärmklipp med Gmail eller för ett problem som ingen här vet något om förutom du??

Jag kanske har missat något, men jag kan inte se att du har nämnt vad du har för problem med Windows. Markera ditt inlägg som bästa lösning blir då väldigt förvirrande.

Löst-markeringen är nu borttagen eftersom lösning inte har presenterats och därmed finns det inget inlägg som kan hjälpa någon som har samma problem med skärmklipp framöver.

Cecilia

Moderator

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Torparen
30 minuter sedan, skrev vertpre:

Tråden är inte avslutad.

Skärmklippet skulle skickas till Windows som hjälpmedel för felavhjälpning. Efter mer än 20 timmars jobb har jag nu löst det problem som inte Windows support klarat av. Så kortfattat tack för alla tips avseende skärmklipp, vilket jag skall försöka lösa framöver.

Ja det var kanske dumt att nämna vad jag skulle använda skärmklippet till, men jag behöver inte använda skärmklippet, tycke då att det är onödigt att traggla med det längre.

Jag tänkte att det var rätt att avsluta tråden. Men har MAGISTERN annan uppfattning så får jag givetvis beakta denna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Torparen
30 minuter sedan, skrev Cecilia:

Löst-markeringen är nu borttagen eftersom lösning inte har presenterats och därmed finns det inget inlägg som kan hjälpa någon som har samma problem med skärmklipp framöver.

Cecilia

Moderator

Jag blir nu verkligen rådvill, om jag inte är behov av mer hjälp vad skall jag göra då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...