Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Yoga

Installera program

Rekommendera Poster

När jag installerar nya program så öppnar sig exe-filen dubbelt, som om jag hade tryckt på den 2ggr. Har varit så här sedan ett halvår och det "följde med" även när jag bytte dator.

Börjar undra om det är ngn säkerhetsbrist? 

Tacksam för tips och idéer för att lösa detta

Mvh Yoga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte att det är någon säkerhetsbrist för då hade det väl varit fixat vid det här laget så jag flyttar din fråga till forumet för Windows 10 för jag antar att det är det du har eftersom du har bytt dator.

Cecilia

Moderator

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, skrev Yoga:

När jag installerar nya program så öppnar sig exe-filen dubbelt, som om jag hade tryckt på den 2ggr. Har varit så här sedan ett halvår och det "följde med" även när jag bytte dator.

Mvh Yoga

Funderar på om din mus har blivit skadad eller så. Har precis upplevt samma sak när jag, (efter att ha gjort en total om installation) kopplade in den hos vännen. Fungerade ua. hemma men inte där. Har fn. inte försökt att åtgärda detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, skrev Yoga:

Mvh Yoga

Du har sannolikt lyckats ändra musfunktionen att går från dubbelklick till enkelklick i Mappalternativ.

Med inställningen ”Enkelklick” räcker det att man markerar filen i fråga så startas den. Om man då inte känner till att man har aktiverat enkelklick och klickar på filen också kommer filen, i ditt fall .exe-filer, att startas två gånger.

Ändrar du från enkelklick till dubbelklick återfår du funktionen att dubbelklicka för att starta .exe-filer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2020-04-03 på 17:02, skrev X-Men:

Du har sannolikt lyckats ändra musfunktionen att går från dubbelklick till enkelklick i Mappalternativ.

Med inställningen ”Enkelklick” räcker det att man markerar filen i fråga så startas den. Om man då inte känner till att man har aktiverat enkelklick och klickar på filen också kommer filen, i ditt fall .exe-filer, att startas två gånger.

Ändrar du från enkelklick till dubbelklick återfår du funktionen att dubbelklicka för att starta .exe-filer.

Tack för ditt förslag men om så hade varit fallet så gissar jag att det hade märkts tydligt även i övrigt beteende i utforskaren. Jag kanske borde ha skrivit det, men problemet uppstår enbart när jag ska installera program. Alltså inte vid klick på alla typer av filer i utforskaren.  

Däremot så ledde ditt svar till en annan insikt här nu;  problemet verkar enbart yttra sig när jag installerar exe-filer från webläsaren efter nedladdning. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2020-04-03 på 16:57, skrev Pelle Penna:

Funderar på om din mus har blivit skadad eller så. Har precis upplevt samma sak när jag, (efter att ha gjort en total om installation) kopplade in den hos vännen. Fungerade ua. hemma men inte där. Har fn. inte försökt att åtgärda detta

Tack men det gäller alltså enbart exe-filer och då gissar jag att felet inte kan ligga i musens hårdvara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
33 minuter sedan, skrev Yoga:

Däremot så ledde ditt svar till en annan insikt här nu;  problemet verkar enbart yttra sig när jag installerar exe-filer från webläsaren efter nedladdning. 

Inte via utforskaren alltså?

Vilken webbläsare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2020-04-08 på 11:44, skrev Mikael63:

Inte via utforskaren alltså?

Vilken webbläsare?

Chrome

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du testat att återställa alla inställningar i Chrome till ”Standard” för att se om det åtgärdar problemet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...